VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunely otvírají. Skoro o rok později

Brno – O rok později, ale přece. Tento pátek se brněnští řidiči dočkají něčeho, v co někteří ani nevěřili. Otevřou se Královopolské tunely. Dvoukilometrová podzemní stavba má především ulevit dopravně přetíženému Králově Poli a Žabovřeskám. Spolu s víceúrovňovou křižovatkou Svitavská radiála se stane čtvrtou částí nového Velkého městského okruhu.

28.8.2012 37
SDÍLEJ:

Královopolské tunely v Brně - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Datum otevření tunelů potvrdila vedoucí brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. „Tunely dáme řidičům k dispozici jednatřicátého srpna," ujistila Hoderová.

Definitivně tak padl kámen ze srdce lidem z Králova Pole a Žabovřesk. „Čekání na otevření tunelů bylo skoro nekonečné. Současná trasa městského okruhu vede prostředkem Králova Pole. A v Palackého třídě či Slovanském náměstí to je s auty už dost šílené. Časté kolony a s tím spojený prach a smrad z výfuků," je rád Vladislav Kučera.

Spokojený je i starosta sousedních Žabovřesk Marek Šlapal. „Jsem rád, že jsme se dočkali. Snad se konečně zklidní provoz na Minské a Horově. Doteď tudy auta jezdí auta, která by jinak jela tunely. Jejich odklonem se snad otevře cesta pro opravu obou ulic příští rok," doufá Šlapal.

Původně plánovali silničáři stavbu za dvě miliardy korun dokončit už na podzim minulého roku. Jenže čáru do rozpočtu jim udělalo rozhodnutí pražského městského soudu. Ten předloni v listopadu dal za pravdu žalobě sdružení Velký městský okruh Brno a zrušil platné stavební povolení pro tunely. Na tři měsíce tak museli dělníci stavbu zakonzervovat a spustili ji až s novým stavebním povolením v březnu roku 2011.

Jenže ani nové stavební povolení se místnímu sdružení nelíbilo. Nedostatečně se podle něj vypořádalo s řešením protihlukových opatření. Lidé tak podali další žalobu. Stáhli ji až po domluvě s Ředitelstvím silnic a dálnic. To jim slíbilo odklonění dopravy z Hradecké ulice a dalo přesný harmonogram prací. Zúčastní se také měření hlukové zátěže. „Měření ještě nezačalo, ale očekáváme jej v nejbližší době. A budeme i u jeho vyhodnocování. Silničáři slíbili, že v případě potřeby dostaví další protihluková opatření. Podle nás to bude potřeba," řekl předseda sdružení Karel Štěpaník.

Dokončení tunelů a přilehlých křižovatek znamená finiš čtvrté velké stavby moderního velkého městského okruhu. Ten má výrazně urychlit dopravu po Brně a současně odvést auta z jeho ulic. O jeho trase rozhodli brněnští radní už v roce 1994. „S odstupem času se to ukazuje jako dobré řešení. Škoda ale je to, že už není hotová větší část okruhu. Staví se pomalu a rozvoj dopravy přitom je obrovský," hodnotil pozitivně rozhodnutí svých předchůdců náměstek primátora pro územní plánování Ladislav Macek.

Stavba je podle něj pomalá nejen kvůli nedostatku peněz ve státní kase, ale také zdlouhavé práci úředníků. „Třeba křižovatka Hlinky a tunely v Pisárkách čekaly na stavební povolení dva roky. Nabraly rok a půl zpoždění," poznamenal Macek. Stavba prvního českého dálničního tunelu byla zatím poslední otevřenou částí městského okruhu. Začala v roce 2002 a skončila v roce 2007.

Jako první část okruhu postavili silničáři mezi roky 1996 a 1998 Husovický tunel. V letech 2000 a 2002 na něj navázala část okruhu Lesná vedoucí k tehdy teprve plánovaným Královopolským tunelům.

Podle mluvčího brněnské policie Pavla Švába je i na několika dokončených úsecích nového městského okruhu poznat zlepšení v dopravě. „Čtyřpruhová silnice odpovídá intenzitě dopravy. Naopak dvou či třípruhové silnice, po kterých je v současnosti městský okruh veden, mají malou kapacitu a nestačí ve špičkách. Tvoří se kolony a v nich přibývají nehody," upozornil Šváb.

Autor: Petr Jeřábek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:
Hustá doprava v okolí Koliště. Ulici kvůli opravám parovodů uzavřeli.
9 13

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Milan Lutonský v dresu Zbrojovky Brno.
1

Slavia šlapala a zaslouženě vyhrála titul, ocenil Lutonský

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Brno - Nepříjemné chvilky zažili v neděli v podvečer cestující v rychlíku směřujícím z Brna do Prahy. Anonym totiž ohlásil, že v soupravě je bomba. Policisté vlak prohledali v zastávce Královo Pole, žádnou výbušninu nenašli.

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Brno – Nuda u vody? Na koupalištích na Brněnsku letos zřejmě nehrozí. Hned na několika koupalištích totiž lidé najdou nové hřiště nebo zajímavé možnosti, jak si zpestřit letní program. V Tišnově se rodiny s dětmi dočkají vytouženého bazénu pro děti.

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies