VYBERTE SI REGION

Tunely otvírají. Skoro o rok později

Brno – O rok později, ale přece. Tento pátek se brněnští řidiči dočkají něčeho, v co někteří ani nevěřili. Otevřou se Královopolské tunely. Dvoukilometrová podzemní stavba má především ulevit dopravně přetíženému Králově Poli a Žabovřeskám. Spolu s víceúrovňovou křižovatkou Svitavská radiála se stane čtvrtou částí nového Velkého městského okruhu.

28.8.2012 37
SDÍLEJ:

Královopolské tunely v Brně - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Datum otevření tunelů potvrdila vedoucí brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. „Tunely dáme řidičům k dispozici jednatřicátého srpna," ujistila Hoderová.

Definitivně tak padl kámen ze srdce lidem z Králova Pole a Žabovřesk. „Čekání na otevření tunelů bylo skoro nekonečné. Současná trasa městského okruhu vede prostředkem Králova Pole. A v Palackého třídě či Slovanském náměstí to je s auty už dost šílené. Časté kolony a s tím spojený prach a smrad z výfuků," je rád Vladislav Kučera.

Spokojený je i starosta sousedních Žabovřesk Marek Šlapal. „Jsem rád, že jsme se dočkali. Snad se konečně zklidní provoz na Minské a Horově. Doteď tudy auta jezdí auta, která by jinak jela tunely. Jejich odklonem se snad otevře cesta pro opravu obou ulic příští rok," doufá Šlapal.

Původně plánovali silničáři stavbu za dvě miliardy korun dokončit už na podzim minulého roku. Jenže čáru do rozpočtu jim udělalo rozhodnutí pražského městského soudu. Ten předloni v listopadu dal za pravdu žalobě sdružení Velký městský okruh Brno a zrušil platné stavební povolení pro tunely. Na tři měsíce tak museli dělníci stavbu zakonzervovat a spustili ji až s novým stavebním povolením v březnu roku 2011.

Jenže ani nové stavební povolení se místnímu sdružení nelíbilo. Nedostatečně se podle něj vypořádalo s řešením protihlukových opatření. Lidé tak podali další žalobu. Stáhli ji až po domluvě s Ředitelstvím silnic a dálnic. To jim slíbilo odklonění dopravy z Hradecké ulice a dalo přesný harmonogram prací. Zúčastní se také měření hlukové zátěže. „Měření ještě nezačalo, ale očekáváme jej v nejbližší době. A budeme i u jeho vyhodnocování. Silničáři slíbili, že v případě potřeby dostaví další protihluková opatření. Podle nás to bude potřeba," řekl předseda sdružení Karel Štěpaník.

Dokončení tunelů a přilehlých křižovatek znamená finiš čtvrté velké stavby moderního velkého městského okruhu. Ten má výrazně urychlit dopravu po Brně a současně odvést auta z jeho ulic. O jeho trase rozhodli brněnští radní už v roce 1994. „S odstupem času se to ukazuje jako dobré řešení. Škoda ale je to, že už není hotová větší část okruhu. Staví se pomalu a rozvoj dopravy přitom je obrovský," hodnotil pozitivně rozhodnutí svých předchůdců náměstek primátora pro územní plánování Ladislav Macek.

Stavba je podle něj pomalá nejen kvůli nedostatku peněz ve státní kase, ale také zdlouhavé práci úředníků. „Třeba křižovatka Hlinky a tunely v Pisárkách čekaly na stavební povolení dva roky. Nabraly rok a půl zpoždění," poznamenal Macek. Stavba prvního českého dálničního tunelu byla zatím poslední otevřenou částí městského okruhu. Začala v roce 2002 a skončila v roce 2007.

Jako první část okruhu postavili silničáři mezi roky 1996 a 1998 Husovický tunel. V letech 2000 a 2002 na něj navázala část okruhu Lesná vedoucí k tehdy teprve plánovaným Královopolským tunelům.

Podle mluvčího brněnské policie Pavla Švába je i na několika dokončených úsecích nového městského okruhu poznat zlepšení v dopravě. „Čtyřpruhová silnice odpovídá intenzitě dopravy. Naopak dvou či třípruhové silnice, po kterých je v současnosti městský okruh veden, mají malou kapacitu a nestačí ve špičkách. Tvoří se kolony a v nich přibývají nehody," upozornil Šváb.

Autor: Petr Jeřábek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Přes 300 tisíc lidí. Na druhé nejvyšší návštěvnosti se výrazně podílí medvědice

Brno - Druhý nejúspěšnější. Takový je, co se týče počtu návštěvníků, pro brněnskou zoo letošní rok. Do konce listopadu totiž do zahrady zavítalo více než tři sta tisíc lidí, a to se v historii zoo zatím povedlo jen v roce 2008. Tehdy lidé chodili na čerstvě narozená mláďata ledního medvěda, samce Toma a Billa. Letos má lví podíl na rekordním počtu návštěvníků další potomek lední medvědice Cory, samice Noria.

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies