VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tuřanům pomůže obchvat. Odvede z ulic tisíce aut

Tuřany - Lidé z brněnské městské části Tuřany si stěžují na hluk z dopravy. Pomoci jim má nová silnice, která odvede dopravu z obce.

17.7.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jaroslav Sýbek

Jaroslava Dokulila budí každou noc cinkání lustru. Nechodí ho však strašit duchové. Jen bydlí v Sokolnické ulici v Brně-­Tuřanech, na hlavním tahu do Hodonína. Když ulicí projede nákladní auto, třese se mu celý dům. Nerušeného spánku si snad užije za pár let. Brněnští radní totiž podnikli první kroky pro stavbu obchvatu této městské části.

„Rada schválila smlouvu s Brněnskými komunikacemi, které mají připravit dokumentaci pro stavbu. Projekt by mohl být hotový do března příštího roku, a pak můžeme zažádat o stavební povolení,“ popsal přípravy náměstek primátora Martin Ander.

Obchvat povede ve směru od Sokolnické ulice, kde uhne doprava a Tuřany obejde ze severu. Těsně před letištěm se prudce stočí na jih a napojí se na silnici do Hodonína.

Podle starosty Tuřan Miroslava Dorazila začíná budování obchvatu na poslední chvíli. „Situace je před kolapsem. Ulice se nedají přejít. Je to velmi nebezpečné a každou chvíli tady někoho srazí auto. Jsem rád, že práce na obchvatu pokračují,“ uvedl Dorazil.

Hluk nad normy

Tuřanští jsou nespokojení, a dokonce starostovi předali petici, v níž si stěžují na hluk. Obrátili se kvůli tomu i na Zdravotní ústav Brno. „Stížnost přišla v květnu letošního roku. Měřili jsme pak hluk v Sokolnické ulici a skutečně překračuje normy,“ uvedl Martin Bublan ze zdravotního ústavu.

Lidem také vadí to, že je auta ohrožují při přecházení silnic. „Doprava je tu opravdu hrozná. Kolem osmé ráno a odpoledne se skoro nedá přejít přes cestu. Navíc bydlíme na konci Sokolnické, kde není žádný přechod,“ posteskla si třeba Helena Vymazalová.

Tuřanským však bude až sedmnáct tisíc aut denně projíždět ulicemi ještě několik let. „Stavba obchvatu začne asi v roce 2010 a potrvá zhruba dva roky,“ řekl jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil. Kraj novou silnici, která bude stát kolem dvou set milionů korun, z větší části zaplatí. „Dáme ale jen sedm a půl procenta. Stejnou část zaplatí stát a zbývající peníze budeme čerpat z evropských fondů,“ vypočítal Pospíšil.

Podle něj by obchvatu mohli stát v cestě jen majitelé pozemků, přes které povede. „Jednání s vlastníky má na starosti město Brno. Je to jediný problematický bod. Když nám půdu neprodají, budeme to muset řešit jinak, a pak by se stavba opozdila,“ varoval krajský radní.

V hladký průběh jednání s majiteli pozemků věří i starosta Dorazil. „Už na jaře jsme se s nimi sešli a plán jim představili. Doufám, že nebudeme muset použít tak drastické metody jako například vyvlastňování,“ řekl Dorazil.
Komplikace?

Většina lidí se podle jeho mínění prodeji bránit nebude. „Pokud dostanu slušnou nabídku, pozemek prodám. Město ho však musí odkoupit celý. Ne jen tu část, přes kterou silnice povede. Obchvat totiž přilehlé pozemky znehodnotí. Na tom mém mohou být stavební parcely. Když tam postaví cestu, ztratí svou cenu,“ řekl jeden z majitelů Jan Harašta. Dodal ale, že vlastníkům zatím nikdo nenavrhl konkrétní cenu.

Zdržení stavby kvůli jednáním o pozemcích by nejvíce odnesli lidé žijící v ulicích Sokolnická, Hanácká, Revoluční a na Tuřanském náměstí. Hlavně těmto místům má totiž nový obchvat odlehčit.

Autor: Vendula Jičínská

17.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Posílí dohled na festivalu Brno - město uprostřed Evropy a na ohňostrojích

Trojice Karel Dubský (světlá košile), Josef Dubský starší a Josef Dubský mladší u brněnského krajského soudu.
AKTUALIZOVÁNO
16

Unesli a znásilňovali dívku v kempu. Tři muži dostali dohromady 30 let vězení

VIDEO: V tramvajích znělo jódlování, lidovky i zpěv v romštině

Brno – Od večera do rána, muzika nám vyhrává, zpívalo se ve středu v jedné z brněnských tramvají. Začal totiž umělecký projekt Brňanky Kateřiny Šedé Šalina Music Tour. Hudebníci tak zpříjemnili lidem cestu tramvají.

Léčba lidských očí: za některé pacienty vysazují lékaři strom

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hned za dveřmi vedoucími na oční kliniku NeoVizi v brněnských Židenicích visí na stěně několik certifikátů, diplomů a ocenění z mezinárodních i domácích kongresů. Klinika i lékaři, kteří tam pracují, je získali za zákroky, díky nimž pacienti žijí bez brýlí nebo kontaktních čoček. Poprat se umí i s šedým zákalem. Zákrok, který vyléčí nejdůležitější smysl člověka, přitom trvá jen patnáct minut. Prostředí kliniky popisuje další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Brněnská mincovna vyrazí největší minci světa, zatím představili model

Brno – Dosud největší minci světa, australského zlatého Červeného klokana z roku 2012 o průměru osmdesáti centimetrů, čeká propad. Brněnská GSP mincovna připravuje ražbu české mince, která ho v prvenstvím předčí. „Bude nejen větší, plánujeme průměr devadesát a sto centimetrů, ale hlavně bude ražená, nikoliv litá, jako australská," vysvětlil Roman Diviš z mincovny.

Strážníci v Brně dopadli hledaného muže. Díky pivu

Brno – V poutech skončil muž, který si u brněnského hlavního nádraží dopřál pivo. Přitáhl totiž na sebe pozornost brněnských strážníků, kteří zjistili, že muže hledají republikoví policisté.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies