VYBERTE SI REGION

Tuřanům pomůže obchvat. Odvede z ulic tisíce aut

Tuřany - Lidé z brněnské městské části Tuřany si stěžují na hluk z dopravy. Pomoci jim má nová silnice, která odvede dopravu z obce.

17.7.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jaroslav Sýbek

Jaroslava Dokulila budí každou noc cinkání lustru. Nechodí ho však strašit duchové. Jen bydlí v Sokolnické ulici v Brně-­Tuřanech, na hlavním tahu do Hodonína. Když ulicí projede nákladní auto, třese se mu celý dům. Nerušeného spánku si snad užije za pár let. Brněnští radní totiž podnikli první kroky pro stavbu obchvatu této městské části.

„Rada schválila smlouvu s Brněnskými komunikacemi, které mají připravit dokumentaci pro stavbu. Projekt by mohl být hotový do března příštího roku, a pak můžeme zažádat o stavební povolení,“ popsal přípravy náměstek primátora Martin Ander.

Obchvat povede ve směru od Sokolnické ulice, kde uhne doprava a Tuřany obejde ze severu. Těsně před letištěm se prudce stočí na jih a napojí se na silnici do Hodonína.

Podle starosty Tuřan Miroslava Dorazila začíná budování obchvatu na poslední chvíli. „Situace je před kolapsem. Ulice se nedají přejít. Je to velmi nebezpečné a každou chvíli tady někoho srazí auto. Jsem rád, že práce na obchvatu pokračují,“ uvedl Dorazil.

Hluk nad normy

Tuřanští jsou nespokojení, a dokonce starostovi předali petici, v níž si stěžují na hluk. Obrátili se kvůli tomu i na Zdravotní ústav Brno. „Stížnost přišla v květnu letošního roku. Měřili jsme pak hluk v Sokolnické ulici a skutečně překračuje normy,“ uvedl Martin Bublan ze zdravotního ústavu.

Lidem také vadí to, že je auta ohrožují při přecházení silnic. „Doprava je tu opravdu hrozná. Kolem osmé ráno a odpoledne se skoro nedá přejít přes cestu. Navíc bydlíme na konci Sokolnické, kde není žádný přechod,“ posteskla si třeba Helena Vymazalová.

Tuřanským však bude až sedmnáct tisíc aut denně projíždět ulicemi ještě několik let. „Stavba obchvatu začne asi v roce 2010 a potrvá zhruba dva roky,“ řekl jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil. Kraj novou silnici, která bude stát kolem dvou set milionů korun, z větší části zaplatí. „Dáme ale jen sedm a půl procenta. Stejnou část zaplatí stát a zbývající peníze budeme čerpat z evropských fondů,“ vypočítal Pospíšil.

Podle něj by obchvatu mohli stát v cestě jen majitelé pozemků, přes které povede. „Jednání s vlastníky má na starosti město Brno. Je to jediný problematický bod. Když nám půdu neprodají, budeme to muset řešit jinak, a pak by se stavba opozdila,“ varoval krajský radní.

V hladký průběh jednání s majiteli pozemků věří i starosta Dorazil. „Už na jaře jsme se s nimi sešli a plán jim představili. Doufám, že nebudeme muset použít tak drastické metody jako například vyvlastňování,“ řekl Dorazil.
Komplikace?

Většina lidí se podle jeho mínění prodeji bránit nebude. „Pokud dostanu slušnou nabídku, pozemek prodám. Město ho však musí odkoupit celý. Ne jen tu část, přes kterou silnice povede. Obchvat totiž přilehlé pozemky znehodnotí. Na tom mém mohou být stavební parcely. Když tam postaví cestu, ztratí svou cenu,“ řekl jeden z majitelů Jan Harašta. Dodal ale, že vlastníkům zatím nikdo nenavrhl konkrétní cenu.

Zdržení stavby kvůli jednáním o pozemcích by nejvíce odnesli lidé žijící v ulicích Sokolnická, Hanácká, Revoluční a na Tuřanském náměstí. Hlavně těmto místům má totiž nový obchvat odlehčit.

Autor: Vendula Jičínská

17.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies