Jaroslava Dokulila budí každou noc cinkání lustru. Nechodí ho však strašit duchové. Jen bydlí v Sokolnické ulici v Brně-­Tuřanech, na hlavním tahu do Hodonína. Když ulicí projede nákladní auto, třese se mu celý dům. Nerušeného spánku si snad užije za pár let. Brněnští radní totiž podnikli první kroky pro stavbu obchvatu této městské části.

„Rada schválila smlouvu s Brněnskými komunikacemi, které mají připravit dokumentaci pro stavbu. Projekt by mohl být hotový do března příštího roku, a pak můžeme zažádat o stavební povolení,“ popsal přípravy náměstek primátora Martin Ander.

Obchvat povede ve směru od Sokolnické ulice, kde uhne doprava a Tuřany obejde ze severu. Těsně před letištěm se prudce stočí na jih a napojí se na silnici do Hodonína.

Podle starosty Tuřan Miroslava Dorazila začíná budování obchvatu na poslední chvíli. „Situace je před kolapsem. Ulice se nedají přejít. Je to velmi nebezpečné a každou chvíli tady někoho srazí auto. Jsem rád, že práce na obchvatu pokračují,“ uvedl Dorazil.

Hluk nad normy

Tuřanští jsou nespokojení, a dokonce starostovi předali petici, v níž si stěžují na hluk. Obrátili se kvůli tomu i na Zdravotní ústav Brno. „Stížnost přišla v květnu letošního roku. Měřili jsme pak hluk v Sokolnické ulici a skutečně překračuje normy,“ uvedl Martin Bublan ze zdravotního ústavu.

Lidem také vadí to, že je auta ohrožují při přecházení silnic. „Doprava je tu opravdu hrozná. Kolem osmé ráno a odpoledne se skoro nedá přejít přes cestu. Navíc bydlíme na konci Sokolnické, kde není žádný přechod,“ posteskla si třeba Helena Vymazalová.

Tuřanským však bude až sedmnáct tisíc aut denně projíždět ulicemi ještě několik let. „Stavba obchvatu začne asi v roce 2010 a potrvá zhruba dva roky,“ řekl jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil. Kraj novou silnici, která bude stát kolem dvou set milionů korun, z větší části zaplatí. „Dáme ale jen sedm a půl procenta. Stejnou část zaplatí stát a zbývající peníze budeme čerpat z evropských fondů,“ vypočítal Pospíšil.

Podle něj by obchvatu mohli stát v cestě jen majitelé pozemků, přes které povede. „Jednání s vlastníky má na starosti město Brno. Je to jediný problematický bod. Když nám půdu neprodají, budeme to muset řešit jinak, a pak by se stavba opozdila,“ varoval krajský radní.

V hladký průběh jednání s majiteli pozemků věří i starosta Dorazil. „Už na jaře jsme se s nimi sešli a plán jim představili. Doufám, že nebudeme muset použít tak drastické metody jako například vyvlastňování,“ řekl Dorazil.
Komplikace?

Většina lidí se podle jeho mínění prodeji bránit nebude. „Pokud dostanu slušnou nabídku, pozemek prodám. Město ho však musí odkoupit celý. Ne jen tu část, přes kterou silnice povede. Obchvat totiž přilehlé pozemky znehodnotí. Na tom mém mohou být stavební parcely. Když tam postaví cestu, ztratí svou cenu,“ řekl jeden z majitelů Jan Harašta. Dodal ale, že vlastníkům zatím nikdo nenavrhl konkrétní cenu.

Zdržení stavby kvůli jednáním o pozemcích by nejvíce odnesli lidé žijící v ulicích Sokolnická, Hanácká, Revoluční a na Tuřanském náměstí. Hlavně těmto místům má totiž nový obchvat odlehčit.