VYBERTE SI REGION

Turistická karta? Brnu zatím chybí

Brno – Odborníci na turismus doporučili vedení Brna zavést turistické karty. Město však zatím o podobném kroku uvažuje jen výhledově.

31.8.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Lenka Střihjavková

Vídeň, Bratislava, Krakov nebo třeba Olomouc. Všechna města mají jedno společné. Turistické karty, které nabízejí možnost zdarma využít městskou dopravu nebo navštívit levněji místní památky, muzea a galerie.

V Brně však podobná nabídka slev pro turisty zatím chybí. „Všechna větší města v Evropě výhodné nabídky pro turisty mají. Vadí mi, že při návštěvě Brna musím platit všude vstupné,“ podotkla například Martina Hlavatá z Plzně.

Studie cestovního ruchu, kterou si brněnský magistrát nechal vypracovat u společnost Dring Consulting, karty s výhodami doporučuje. Co mají konkrétně nabízet, ještě není jasné. „Vedení Brna si nechalo vypracovat pouze projekt, podle kterého se může v budoucnu řídit. Neřeklo ale, zda karty s výhodami skutečně zřídí,“ objasnila ředitelka společnosti Dring Consulting Barbora Hrdinová.

Inspirace jinde

Brno by se mohlo inspirovat například pět let fungující turistickou kartou v Olomouckém kraji. „Součástí brněnské karty může být jízdenka na městskou dopravu, sleva na ubytování, zvýhodněný či volný vstup do turisticky žádaných objektů, na kulturní či sportovní události, slevy v restauracích nebo v obchodech,“ doporučila Hrdinová.

Společnost se již v minulosti snažila se soukromou firmou karty pro Brno vytvořit. „Tehdy ovšem nebyly na projekt peníze. Pokud město chce pokračovat v rozvoji turistického ruchu, mělo by karty zřídit. V počáteční fázi bude takový projekt stát asi milion korun ročně. Po třech až pěti letech budou karty výdělečné,“ podotkla Hrdinová.

Vedení města v současnosti posuzuje vhodný model, podle kterého se při zřizování karet bude řídit. Brněnský primátor Roman Onderka tuto novinku vítá. „Projekt rodinných pasů na úrovni Jihomoravského kraje by mohl být v budoucnu napojený na brněnský systém. V nejbližší době nás čeká jednání ze zástupci příspěvkových organizací nebo divadel. Musíme totiž nejdřív ujednat, jak budou slevy v Brně vlastně vypadat. Prioritní v současnosti je zajištění dobré propagace města prostřednictvím webu a nových kulturních akcí,“ uvedl Onderka.

Zástupce z opoziční ODS, Robert Kotzian podotkl, že vedení města mělo s návrhem na zlepšení služeb pro návštěvníky začít pracovat dříve. „Nechápu, proč magistrát přichází s tímto plánem v době před volbami. Změny mohl udělat dříve, a ne je odkládat na konec volebního období,“ řekl Kotzian. Zdůraznil také, že osobně projekt turistických karet podporuje. „Nápad je zajímavý, rozhodně ale není novinkou. Divím se, že Brno kartu ještě nemá,“ dodal Kotzian.

Více pro turisty

Turistické karty však nejsou jediným vylepšením, o kterém vedení města do budoucna uvažuje. „Jednáme i o novém turistickém informačním centru na náměstí Svobody,“ uvedla vedoucí kanceláře strategie města Marie Zezulková. Vedení Brna projednává také možnost zajistit průvodce městem na MP3 nebo PDA.

Program navrhnul i vylepšit městskou dopravu nákupem jízdenek přes sms. S tím dopravní podnik nepočítá. „Zatím jsme od operátora nedostali žádnou výhodnou nabídku,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

#nahled|http://g.denik.cz/50/20/infografika_karta_turistika_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/20/infografika_karta_turistika.jpg|Co nabízí turistické karty v jiných městech?#Co nabízí turistické karty v jiných městech?

Nabízí dopravu, památky i jídlo. Vše v jednom

Většina turisticky významných měst nabízí karty, díky kterým mohou návštěvníci ušetřit za vstupné na památky, za dopravu i hotely. Zatímco v Brně si lidé musí poradit bez turistické karty, která jim umožní levnější návštěvu památek, v jiným městech funguje tento systém už mnoho let. Návštěvníci i turistická centra si karty plné výhod pochvalují. Nabízejí bezplatné vstupy, jízdenky na městskou dopravu nebo levnější služby hotelů a restaurací.

Nejbližším městem, které umožňuje turistům prostřednictví jedné karty čerpat různé výhody, je Olomouc. Tam nabídka slev platí pro památky celého kraje. Nápad prodávat turistické karty ve městě na střední Moravě vznikl už před šesti lety. „Karta určená jen pro Olomouc se nevyplatila. Město na novou nabídku návštěvníky nijak neupozornilo. Za celý rok prodalo turistické centrum pouhých dvacet karet,“ vysvětlil Ondřej Marek z agentury M-ark, která pro město udělala průzkum mezi lidmi po nezdařeném pokusu.

Ten pak ukázal, že Olomouc není dost velká na to, aby se karta turistům vyplatila. „Proto jsme doporučili nabídku rozšířit o další města a památky v celém kraji. Pátým rokem tak návštěvníci poznávají díky výhodným nabídkám celý region. Vyplatí se jim totiž cestovat až z Jeseníku do Kroměříže, když vědí, že za vstupné do tamního zámku a přilehlých zahrad nezaplatí ani korunu,“ uvedl příklad Marek.

Vstup zdarma

Bezplatný vstup nabízí v kraji celkem čtyřiasedmdesát objektů. Lidé mohou využívat také slevy na ubytování nebo speciální nabídky v restauracích. „Letos jsme prodali už devět tisíc karet a zájem každým rokem roste. Navíc se nabídka poskytovatelů služeb zvyšuje,“ dodal Marek.

Podobně fungují turistické karty i v jiných velkých městech. Třeba Vídni, Bratislavě či polském Krakově. Velký zájem o turistickou kartu je také v Praze. Tam mohou turisté díky ní bezplatně zhlédnout návštěvnicky nejžádanější objekty. „Za 740 korun uvidí například památky na Pražském Hradě, mnoho objektů na Starém Městě nebo Malé Straně, atrakce na Petříně i areál Vyšehradu. Záleží jen na nich, o co mají zájem a co do tří dnů stihnout navštívit,“ podotkla Nora Dolanská z oddělení cestovního ruchu Magistrátu hlavního města Prahy.

V Praze ovšem funguje více typů karet, které poskytují různé společnosti. „Na přelomu roku by se všechny měly sjednotit pod jednu variantu. Ta bude součástí projektu Opencard. Bude fungovat stejným způsobem jako doposud. Navíc bude její součástí i třídenní jízdenka na pražskou hromadnou dopravu,“ uvedla Dolanská.

Kauza Opencard

Projekt Opencard za téměř devět set milionů korun provází v Praze řada potíží. Před půl rokem ještě nebylo jasné, zda projekt bude pokračovat dál. „Hlavní chybou bylo to, že městu představovaly firmy zcela neseriózní odhady a předpokládané příjmy byly zcela nereálné,“ prohlásil Valdemar Link ze společnosti Nexia, která prováděla audit projektu. Ten odhalil pochybení ze strany vedení města. I přes potíže Opencard v současné době funguje nadále a Praha postupně vyměňuje papírové tramvajenky za elektronické karty.

Vedení Brna zatím o zřízení podobných rezidenčních karet neuvažuje. „Karty, které by Brňanům umožnily čerpat různé slevy nebo platit parkování bezhotovostně, jako je to možné například v Praze, magistrát v plánu zřídit nemá,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

ŽANETA GREGOROVÁ
ZUZANA TAUŠOVÁ

31.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Výpadek internetu zavřel restaurace v Brně. Problém s kabelem už vyřešili

Brno /ANKETA/– Cedule s nápisem „Kvůli technických potížím zavřeno" se v úterý objevily na některých restauracích v Brně. Pokračoval totiž problém s nefunkčním internetem od společnosti UPC. Kvůli přeseknutému optickému kabela přišlo už v pondělí o internet zhruba padesát tisíc domácností. I přesto, že firma dokázala připojení u většiny zákazníků v pondělí obnovit, v úterý ještě stále některé domácnosti a podniky internet neměly.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies