VYBERTE SI REGION

U přeložené trati osmičky vyroste záchytné parkoviště

Brno – Přijet po dálnici na okraj města, odstavit jej na hlídaném parkovišti a za zvýhodněnou cenu pokračovat bez zdržování v kolonách do centra hromadnou dopravou. Taková je idea systému Park and Ride, tedy česky zaparkuj a jeď, běžně fungujícího v evropských městech. V Brně ale podobná možnost lidem stále chybí. Jednou z prvních vlaštovek má být přeložení tramvajové trati k Ostravské ulici spojené s postavením nové zastávky a velkého parkoviště.

3.4.2014 19 AKTUALIZOVÁNO 3.4.2014
SDÍLEJ:

Záchytné parkoviště P+R. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Na plán už kývli brněnští radní. Na svém zasedání schválili takzvaný investiční záměr pro něj. „Jedná se o poměrně komplikovanou záležitost. Trať tramvaje číslo osm, která teď míří do Juliánova kolem rodinných domů a Židovského hřbitova přeložíme před trojúhelník železničních tratí k Olomoucké a Ostravské. Na místě, kde jsou nyní autobazary, pak vznikne parkoviště," popsal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Místo je podle něj pro parkoviště typu Park and Ride ideální. „Má ohromnou výhodu v tom, že je tam pohodlný příjezd z dálnice. A tramvajová trať od něj doveze komfortně a rychle lidi přímo na okraj historického centra. V budoucnosti pak i přímo k novému vlakovému nádraží ," zdůvodnil výběr místa náměstek.

Lidé z okolí města podobný plán vítají. „Bydlím u Vyškova. Vlakem nebo autobusem trvá cesta do Brna moc dlouho a jezdím proto raději autem. Jenže všednodenní rána v některých ulicích u centra jsou dost příšerná. Auto na autě a pokud je nějaká nehoda, tak hned kolony. Další zdržení je pak samozřejmě s hledáním parkovacího místa," popsal situaci třeba Roman Dvořák.

A projekt se líbí také brněnskému dopravnímu podniku. „Výstavba záchytného parkoviště Park and Ride nám přinese více zákazníků. Tento systém je pro velká města rozhodně výhodný a my ho jednoznačně podporujeme," řekla mluvčí podniku Linda Hailichová.

Upozornila i na další výhodu přeložky tratě. „Změna se projeví pozitivně na výrazném zrychlení cesty z centra do Líšně," připomněla Hailichová.

Časová úspora má být v řádech minut. Ocení to především Líšňáci. „Jsme dost na okraji města. Cesta z konečné na hlavní nádraží trvá kolem dvaceti minut. Takže i nějaké čtyři minuty by byly zlepšení. Jen si nejsem jistý, za jak dlouho se něčeho takového dočkáme. Třeba o obnovení trati od Stránské skály se taky mluví určitě déle, než deset let. Ale jen mluví," upozornil Jan Bureš.

Kdy se město skutečně pustí do stavby, opravdu není zatím jasné. „O přeložce se uvažuje už od devadesátých let. Ale stavět nezačneme za pět a možná ani za deset let," přiznal náměstek.

Přesto má podle něj zpracování takzvaného investičního záměru smysl. „Například v tomto rozpočtovém období Evropské unie se objeví dotace na vnitroměstskou kolejovou dopravu. Proto mi připadá rozumné, se připravit dopředu. Nejhorší je situace, kdy se objeví dotace a zjistíme, že nejsme připraveni o ně zažádat," vysvětlil.

Projekt si podle něj vyžádá investice kolem tří set milionů korun. „Z toho 224 milionů bude stát přímo přeložka. Pětasedmdesát milionů pak je na výkupy pozemků," vypočetl Kotzian.

Parkoviště Park and Ride ovšem město neplánuje jen u Olomoucké. Naopak. V budoucnu mají být jedním z hlavních pilířů řešení dopravy v Brně. Počítá s tím i strategie parkování jíž mají politici schvalovat v létě „Brzy začneme připravovat první parkoviště tohoto typu v křižovatce Vídeňské a Heršpické. Další plánujeme v Bohunicích a výhledově i na dalších místech. Zatím se nám nedaří najít přijatelné místo na severu Brna," podotkl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trolejbus s alternativním elektrickým pohonem na zkušebních jízdách v Plzni. Ilustrační foto.
14

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Ples jako Brno 2016.
1

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Brno – Eso zůstává stále v rukávu, ale v blízké době se nejspíš mohou příznivci hokejové Komety dočkat příjemného překvapení. Útočník Martin Havlát se intenzivně připravuje s týmem, a to i před pátečním domácím duelem čtyřicátého kola extraligy se Zlínem, který startuje v šest hodin večer. Ze strany Komety ale zatím nepřichází potvrzení Havlátova startu. „K zápasu se Zlínem určitě nebude k dispozici, ani na celý víkend. Má čas od majitele a šéftrenéra Libora Zábranskéhoa záleží na jejich domluvě," tvrdil asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

AKTUALIZOVÁNO

Meteorologové vyhlásili v Brně smogovou situaci

Brno - Meteorologové vyhlásili pro Brno smogovou situaci. Platí od noci na pátek do odvolání. Důvodem je vysoká koncentrace polétavého prachu v ovzduší. Smogová situace bývá vyhlašována, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies