Na plán už kývli brněnští radní. Na svém zasedání schválili takzvaný investiční záměr pro něj. „Jedná se o poměrně komplikovanou záležitost. Trať tramvaje číslo osm, která teď míří do Juliánova kolem rodinných domů a Židovského hřbitova přeložíme před trojúhelník železničních tratí k Olomoucké a Ostravské. Na místě, kde jsou nyní autobazary, pak vznikne parkoviště," popsal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Místo je podle něj pro parkoviště typu Park and Ride ideální. „Má ohromnou výhodu v tom, že je tam pohodlný příjezd z dálnice. A tramvajová trať od něj doveze komfortně a rychle lidi přímo na okraj historického centra. V budoucnosti pak i přímo k novému vlakovému nádraží ," zdůvodnil výběr místa náměstek.

Lidé z okolí města podobný plán vítají. „Bydlím u Vyškova. Vlakem nebo autobusem trvá cesta do Brna moc dlouho a jezdím proto raději autem. Jenže všednodenní rána v některých ulicích u centra jsou dost příšerná. Auto na autě a pokud je nějaká nehoda, tak hned kolony. Další zdržení je pak samozřejmě s hledáním parkovacího místa," popsal situaci třeba Roman Dvořák.

A projekt se líbí také brněnskému dopravnímu podniku. „Výstavba záchytného parkoviště Park and Ride nám přinese více zákazníků. Tento systém je pro velká města rozhodně výhodný a my ho jednoznačně podporujeme," řekla mluvčí podniku Linda Hailichová.

Upozornila i na další výhodu přeložky tratě. „Změna se projeví pozitivně na výrazném zrychlení cesty z centra do Líšně," připomněla Hailichová.

Časová úspora má být v řádech minut. Ocení to především Líšňáci. „Jsme dost na okraji města. Cesta z konečné na hlavní nádraží trvá kolem dvaceti minut. Takže i nějaké čtyři minuty by byly zlepšení. Jen si nejsem jistý, za jak dlouho se něčeho takového dočkáme. Třeba o obnovení trati od Stránské skály se taky mluví určitě déle, než deset let. Ale jen mluví," upozornil Jan Bureš.

Kdy se město skutečně pustí do stavby, opravdu není zatím jasné. „O přeložce se uvažuje už od devadesátých let. Ale stavět nezačneme za pět a možná ani za deset let," přiznal náměstek.

Přesto má podle něj zpracování takzvaného investičního záměru smysl. „Například v tomto rozpočtovém období Evropské unie se objeví dotace na vnitroměstskou kolejovou dopravu. Proto mi připadá rozumné, se připravit dopředu. Nejhorší je situace, kdy se objeví dotace a zjistíme, že nejsme připraveni o ně zažádat," vysvětlil.

Projekt si podle něj vyžádá investice kolem tří set milionů korun. „Z toho 224 milionů bude stát přímo přeložka. Pětasedmdesát milionů pak je na výkupy pozemků," vypočetl Kotzian.

Parkoviště Park and Ride ovšem město neplánuje jen u Olomoucké. Naopak. V budoucnu mají být jedním z hlavních pilířů řešení dopravy v Brně. Počítá s tím i strategie parkování jíž mají politici schvalovat v létě „Brzy začneme připravovat první parkoviště tohoto typu v křižovatce Vídeňské a Heršpické. Další plánujeme v Bohunicích a výhledově i na dalších místech. Zatím se nám nedaří najít přijatelné místo na severu Brna," podotkl vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.