VYBERTE SI REGION

U řeky vznikne nové koupaliště. Bez chemie

Brno­-jih – Vykoupat se bez štípání chlóru v očích. Tuto výhodu přírodních koupališť, ve kterých vodu místo chemikálií čistí rostliny, si užijí obyvatelé městské části Brno-­jih.

11.9.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

„Není tu žádné místo, kde se lidé můžou v létě vykoupat. Chceme tuto situaci zlepšit,“ zdůvodnil plán stavby koupaliště v Horních Heršpicích starosta Brna­-jihu Josef Haluza.

Přírodní koupaliště pro několik set lidí vznikne na pravém břehu řeky Svratky naproti sportovnímu areálu v Hněvkovského ulici. Bazén doplní také brouzdaliště, hřiště pro děti i plážový volejbal a parkoviště. „Ještě úplně přesně nevíme, jak bude areál vypadat. Vše bude záležet hlavně na tom, kolik seženeme peněz,“ podotkl Haluza.

Radnice chce koupaliště zaplatit z obecní kasy i pomocí dotace magistrátu. Cenu stavby starosta s odvoláním na brzkou fázi plánování uvést odmítl.
Dělníci mají podle dokumentace zveřejněné na webu Jihomoravského kraje začít koupaliště označované oficiálně jako biotop stavět v dubnu příštího roku a s prací skončit o dva roky později. „Pracujeme na projektu k územnímu řízení a čekáme na vyjádření různých institucí, například hygieny,“ popsal aktuální situaci starosta.

Proti stavbě přírodního koupaliště v Brně-­jihu nic nenamítají ani ekologové. „Předpokládáme, že se díky koupališti v lokalitě objeví například populace obojživelníků,“ prohlásil zoolog Roman Zajíček z brněnské pobočky Agentury ochrany přírody a krajiny. Dodal, že takové zkušenosti už přírodovědci mají s biotopem v Kovalovicích na Brněnsku.

Právě tamní oblíbené přírodní koupaliště radnici brněnské městské části podle starosty Haluzy inspirovalo.
Biotop tam funguje už čtyři roky. Podle kovalovického starosty Milana Blaháka se osvědčil. „Výhod má spoustu. Především nás koupaliště proslavilo. Dřív téměř nikdo ani nevěděl, kde obec leží. Teď si nás pamatuje hodně lidí,“ zmínil Blahák.

Vydělá si na sebe

S provozem bazénu nemá radnice téměř žádné výdaje. Minulý rok skončilo v obecní kase takřka 670 tisíc korun. „Na provoz jsme vydali kolem 610 tisíc. V tom jsou ale započítané i stavební úpravy, jako nové dětské brouzdaliště nebo toalety. Zařízení si na sebe vydělá, “ tvrdil Blahák.

Oproti provozu běžných koupališť v Kovalovicích ušetří, protože nepotřebují chemikálie na čištění vody. „To obstarávají kořeny rostlin v čisticí nádrži,“ poodhalil kovalovický starosta.

S nějakými problémy se přesto koupaliště v Kovalovicích potýká. „Zatím jsme nevyřešili parkování. Když je v létě hezké počasí a přijede víc lidí, nemají kde nechat auto,“ přiznal Blahák.

Výhody přírodních koupališť nicméně mnozí oceňují. „Mám je radši než normální bazény. Člověk nepáchne chlórem. Jsou ekologičtější,“ svěřila se studentka Pavlína Kejvalová z Brna.

MAREK LAJTKEP

11.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies