Sedmnáct. Tolik aut stálo ve středu odpoledne na záchytném parkovišti u brněnského ústředního hřbitova, ačkoli jeho kapacita je víc než desetinásobná. Po osmi měsících provozu ho řidiči stále příliš nevyužívají a magistrát chystá změny. Spolupracovat chce víc i s krajem a dalšími obcemi.

Vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko považuje za předčasné hodnotit úspěšnost parkovišť Park and Ride, tedy Zaparkuj a jeď. „Zatím jsme nezavedli rezidenční parkování," vysvětlil Bielko. Po zavedení rezidenčního parkování lidé, kteří v dané městské části nemají bydliště, zaparkují jen na odstavných parkovištích či v parkovacích domech.

Zatraktivnit pro řidiče parkoviště Park and Ride má i zlevnění parkovného. „Navrhli jsme cenu dvacet korun za čtyřiadvacet hodin parkování," uvedl Bielko. Nyní platí řidiči stejnou sumu za poloviční dobu.

Park and Ride
Brno chce v příštích pěti až sedmi letech postavit další parkoviště Park and ride:

- Purkyňova v Králově Poli: 145 parkovacích míst
- nádraží Královo Pole: 118
- Trnkova - Zetor v Líšni: 237
- Bohunická v Brně-jihu: 175
- Kampus Bohunice: 190

- dalších dvanáct míst magistrát prověřuje

Stejnou sumu za podobnou dobu parkování zaplatí i automobilisté v Praze. „Systém je u nás zavedený a velmi oblíbený mezi řidiči. Stále hledáme nové místa," zmínila mluvčí pražské technické správy komunikací Barbora Lišková. Na šestnácti parkovištích Praha nabízí přes tři tisíce parkovacích míst.

Původně plánovalo vedení Brna, že parkovací lístek řidiči využijí také jako jízdenku na hromadnou dopravu. Od toho ale prozatím ustoupilo.

Nejen kvůli tomu brněnský systém Park and Ride kritizuje dopravní expert David Bárta. „Je škoda, že nenabízejí jako motivaci lístek na veřejnou dopravu, časopis či připojení na internet ve vlaku. Podobně to funguje třeba v norském Oslu," prohlásil Bárta.

Podle Bárty je navíc důležité, aby se vedení měst snažilo držet dopravu mimo velká města. „Řidič třeba z Blanenska by měl zaparkovat v Blansku a dojet vlakem do Brna," řekl dopravní expert. Například ve Vídni mají jednotnou cenu parkovného, která stoupá směrem do centra až čtyřnásobně.

Do Brna dojíždí v pracovní dny kolem sto tisíc lidí. „Šedesát tisíc převeze integrovaný dopravní systém," vyčíslil ředitel Kordisu, který veřejnou dopravu v kraji organizuje, Jiří Horský.

Protože autem cestuje do práce přibližně čtyřicet tisíc lidí, chce Brno více spolupracovat s Jihomoravským krajem a dalšími obcemi, aby vznikala záchytná parkoviště přímo u stanic železnice a více lidí cestovalo podobně jako Železný. „S Brnem jsme o podobné spolupráci zatím nejednali, debatě jsme ale nakloněni," oznámil jihomoravský radní pro dopravu Roman Hanák.

Kombinovanou dopravu využívá také David Železný. Z Němčan na Vyškovsku jezdí autem do Slavkova u Brna a odtamtud hromadnou dopravou za prací do Brna. „Problémy s parkováním jsou pro mě hlavní důvod, proč využívám vlak či autobus," řekl Železný.

Zapojit se chtějí i Hrušovany u Brna. „Parkoviště pro padesát aut bude hotové letos, či na začátku příštího roku," sdělil starosta obce Miroslav Rožnovský. Sedmašedesát procent tamních obyvatel za prací dojíždí do Brna.

Podobně fungující parkoviště už postavili i v Tišnově na Brněnsku, v Blansku, ve Vyškově a dalších městech kraje. „Parkoviště není zpoplatněné, chceme, aby sloužilo lidem jako motivace, proč auto nechat ve Vyškově a pokračovat dál hromadnou dopravou," oznámila mluvčí Vyškova Dana Ryšánková.