VYBERTE SI REGION

Ucpané centrum trápí řidiče

Brno - Pohled do policejních statistik může řidiče inspirovat i v tom, kudy mají přes Brno jet a kterým ulicím by se měli raději vyhnout. Kdyby totiž dali na policejní čísla, měli by se vyhnout jízdě po takzvaném malém městském okruhu. Nejenže jsou na něm zácpy, ale často se tam i bourá.

17.3.2008
SDÍLEJ:

Zácpa v ulici LidickáFoto: DENÍK/Ondřej Surý

„Nejvíc nehod se podle statistik odehraje v ulicích Bauerova, Úvoz, Svatoplukova, Koliště a Dornych,“ tvrdí brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Paradoxem ovšem zůstává, že vyjmenované ulice, kde každý rok havaruje nejvíce řidičů, nejsou nikterak nebezpečné. Naopak. Jde téměř o rovinky. Ty však některé řidiče vyprovokují k tomu, že sešlápnou plyn víc, než dovoluje maximální povolená rychlost. Piráty silnic tak zbrzdí jedině zácpy, které v centru Brna trápí lidi za volanty každý pracovní den. „Nejnebezpečnější jsou hlavní tahy vedoucí skrz město. Autem jezdím pořád a ostatní místa mi tak strašná nepřipadají,“ uvedl řidič z povolání Miroslav Polášek.

Řidiče na hlavních tazích Brnem navíc brzdí křižovatky, které v poslední době preferují hromadnou dopravu. Ve chvílích, kdy jsou všechny hlavní silnice zacpané množstvím aut, mají problémy s průjezdem i záchranáři.

„Máme přesně určené trasy a podle nich jezdíme. Pokud je totiž město ucpané, nemůžeme si vybrat žádnou zkratku. Sázíme na to, že nás řidiči včas uslyší a uhnou,“ řekl velitel hasičů z brněnské stanice v Lidické ulici Roman Stejskal. Mentalita řidičů se podle něj za posledních pár let změnila. „Vidíme, že lidé jezdí častěji do zahraničí a jsou na jiné úrovni než před lety.

Přestávají být neohleduplní a snaží se nás pustit,“ přiznal Stejskal. Hůř jsou na tom řidiči sanitek, kteří vyjíždějí k záchraně lidských životů mnohonásobně víckrát než hasiči. „Pokud jede sanitka jak se světelným, tak se zvukovým výstražným zařízením, měli by ostatní řidiči zpomalit nebo uhnout. Praxe na brněnských silnicích je mnohdy jiná,“ uvedl šéf jihomoravské záchranky Luděk Kašparovský. (pm)

Odborník na dopravu z Brněnských komunikací Jiří Řehák říká: Pomůže dynamické řízení

Vyřešit ucpané silnice v centru Brna je podle vedoucího střediska Útvaru dopravního inženýrství Brněnských komunikací Jiřího Řeháka velmi obtížné. Rok od roku totiž přibývá těch, kteří si koupí vlastní auto nebo motorku. Síť silnic v centru však na takový provoz není přizpůsobená a vznikají problémy.

Kde jsou v Brně největší problémy s dopravou?
Nejzatíženější je dálnice na území Brna mezi 198. a 200. kilometrem, to je mezi ulicí Vídeňskou a dálnicí D2. Tudy projede denně asi třiašedesát tisíc vozidel. Potom jsou silnice, které nemají tolik jízdních pruhů a byť je tam zatížení menší, zdržení je mnohem větší. Na dálnici je to v tomto ohledu lepší. Když není nehoda, tak se jede.

Mohl byste uvést příklad problémové ulice s nedostatečnou kapacitou?
To je například ulice Koliště. Projede tudy sice jen padesát tisíc vozidel denně, zatížení je ale vzhledem ke krátké vzdálenosti obrovské. Hustota provozu je zde nejsilnější. Mezi další velmi zatížené ulice patří ulice Opuštěná, Poříčí nebo Svatoplukova.

Velké problémy s dopravou jsou také na mnohých křižovatkách, které jsou v Brně nejhorší?
Nejproblémovější a nejsložitější křižovatka je na středním městském okruhu. To je opět na Kolišti, v ulici Heršpické, Poříčí, Plotní nebo Opuštěné. Zde je většinou problém v tom, že auta nemohou odjíždět z mezikřižovatkových prostorů. Tím se zde shlukuje mnoho aut a vznikají trvale dopravní problémy.

Jak lze dopravní situaci v centru řešit?
Největší problém je se světelně řízenými křižovatkami. Tam začíná fungovat dynamické řízení. Na křižovatce je čidlo, které vyhodnotí, ve kterém pruhu je více aut a podle toho je propouští. Také se postupně zavádí upřednostňování MHD. Autobusy mají v sobě GPS navigaci a systém, který určuje jeho polohu ve městě. Tyto informace se pak okamžitě přenášejí do sítě semaforů, která na to reaguje.

Pavel Mokrý a Barbora Kurcová

17.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ples jako Brno 2017 v brněnské Fait Gallery.
81

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Tankodrom? Opravy rozbitých silnic nižších tříd spolknou téměř dvě miliardy

Brněnsko /INFOGRAFIKA/ – Na lepší cestování bez nekonečného nadskakování auta se mohou těšit v okolí Brna. Silničáři se totiž v březnu pustí do oprav osmnácti kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Za spravení sedmi úseků dají 765 milionů korun. Celkem v Jihomoravském kraji investují skoro dvě miliardy.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies