VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ucpané centrum trápí řidiče

Brno - Pohled do policejních statistik může řidiče inspirovat i v tom, kudy mají přes Brno jet a kterým ulicím by se měli raději vyhnout. Kdyby totiž dali na policejní čísla, měli by se vyhnout jízdě po takzvaném malém městském okruhu. Nejenže jsou na něm zácpy, ale často se tam i bourá.

17.3.2008
SDÍLEJ:

Zácpa v ulici LidickáFoto: DENÍK/Ondřej Surý

„Nejvíc nehod se podle statistik odehraje v ulicích Bauerova, Úvoz, Svatoplukova, Koliště a Dornych,“ tvrdí brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Paradoxem ovšem zůstává, že vyjmenované ulice, kde každý rok havaruje nejvíce řidičů, nejsou nikterak nebezpečné. Naopak. Jde téměř o rovinky. Ty však některé řidiče vyprovokují k tomu, že sešlápnou plyn víc, než dovoluje maximální povolená rychlost. Piráty silnic tak zbrzdí jedině zácpy, které v centru Brna trápí lidi za volanty každý pracovní den. „Nejnebezpečnější jsou hlavní tahy vedoucí skrz město. Autem jezdím pořád a ostatní místa mi tak strašná nepřipadají,“ uvedl řidič z povolání Miroslav Polášek.

Řidiče na hlavních tazích Brnem navíc brzdí křižovatky, které v poslední době preferují hromadnou dopravu. Ve chvílích, kdy jsou všechny hlavní silnice zacpané množstvím aut, mají problémy s průjezdem i záchranáři.

„Máme přesně určené trasy a podle nich jezdíme. Pokud je totiž město ucpané, nemůžeme si vybrat žádnou zkratku. Sázíme na to, že nás řidiči včas uslyší a uhnou,“ řekl velitel hasičů z brněnské stanice v Lidické ulici Roman Stejskal. Mentalita řidičů se podle něj za posledních pár let změnila. „Vidíme, že lidé jezdí častěji do zahraničí a jsou na jiné úrovni než před lety.

Přestávají být neohleduplní a snaží se nás pustit,“ přiznal Stejskal. Hůř jsou na tom řidiči sanitek, kteří vyjíždějí k záchraně lidských životů mnohonásobně víckrát než hasiči. „Pokud jede sanitka jak se světelným, tak se zvukovým výstražným zařízením, měli by ostatní řidiči zpomalit nebo uhnout. Praxe na brněnských silnicích je mnohdy jiná,“ uvedl šéf jihomoravské záchranky Luděk Kašparovský. (pm)

Odborník na dopravu z Brněnských komunikací Jiří Řehák říká: Pomůže dynamické řízení

Vyřešit ucpané silnice v centru Brna je podle vedoucího střediska Útvaru dopravního inženýrství Brněnských komunikací Jiřího Řeháka velmi obtížné. Rok od roku totiž přibývá těch, kteří si koupí vlastní auto nebo motorku. Síť silnic v centru však na takový provoz není přizpůsobená a vznikají problémy.

Kde jsou v Brně největší problémy s dopravou?
Nejzatíženější je dálnice na území Brna mezi 198. a 200. kilometrem, to je mezi ulicí Vídeňskou a dálnicí D2. Tudy projede denně asi třiašedesát tisíc vozidel. Potom jsou silnice, které nemají tolik jízdních pruhů a byť je tam zatížení menší, zdržení je mnohem větší. Na dálnici je to v tomto ohledu lepší. Když není nehoda, tak se jede.

Mohl byste uvést příklad problémové ulice s nedostatečnou kapacitou?
To je například ulice Koliště. Projede tudy sice jen padesát tisíc vozidel denně, zatížení je ale vzhledem ke krátké vzdálenosti obrovské. Hustota provozu je zde nejsilnější. Mezi další velmi zatížené ulice patří ulice Opuštěná, Poříčí nebo Svatoplukova.

Velké problémy s dopravou jsou také na mnohých křižovatkách, které jsou v Brně nejhorší?
Nejproblémovější a nejsložitější křižovatka je na středním městském okruhu. To je opět na Kolišti, v ulici Heršpické, Poříčí, Plotní nebo Opuštěné. Zde je většinou problém v tom, že auta nemohou odjíždět z mezikřižovatkových prostorů. Tím se zde shlukuje mnoho aut a vznikají trvale dopravní problémy.

Jak lze dopravní situaci v centru řešit?
Největší problém je se světelně řízenými křižovatkami. Tam začíná fungovat dynamické řízení. Na křižovatce je čidlo, které vyhodnotí, ve kterém pruhu je více aut a podle toho je propouští. Také se postupně zavádí upřednostňování MHD. Autobusy mají v sobě GPS navigaci a systém, který určuje jeho polohu ve městě. Tyto informace se pak okamžitě přenášejí do sítě semaforů, která na to reaguje.

Pavel Mokrý a Barbora Kurcová

17.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
6 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Ilustrační foto.

Kometa půjde do další bitvy, prověří ji "Bedýnka"

AKTUALIZOVÁNO

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Opava /FOTOGALERIE/ – Měli dokázat, že se zvedají, jenže ani tohle se jim nepovedlo. Fotbalisté Zbrojovky po nevýrazných výkonech v nejvyšší soutěži nepřesvědčili ani v domácím poháru. Ve čtvrtfinále se utkali jako jediní s druholigovým protivníkem, jenže v Opavě prohráli 1:2 a v Mol Cupu končí. „Opava podala velice dobrý výkon. Její postup je zasloužený," uznal brněnský trenér Svatopluk Habanec.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies