Karel Čermák se předevčírem vracel do Prahy ze služební cesty v Brně. V půl šesté odpoledne nasedl do vlaku Pendolino a čekal, že domů dorazí po osmé večer. „Jenže jsme přijeli až kolem půl dvanácté. Byla to hrůza,“ líčí Čermák. Stejně jako ostatní cestující ho zdržel kolaps železniční dopravy v Brně. Bouřka vyřadila z provozu důležitou rozvodnu v brněnských Maloměřicích. Cestující ve směru na Českou Třebovou museli čekat na nádražích nebo využívat náhradních autobusů. Technici trať zprovoznili zhruba v devět hodin večer.

„Porucha na vedení zpozdila především spoje, které směřovaly z brněnského hlavního nádraží. Narušila však celý systém integrované dopravy na jižní Moravě, protože na vlaky navazovaly další přípoje,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Většina vlaků se rozjela do svých cílových stanic po půl osmé večer.

Některé rychlíky, které výpadek proudu zastavil, odtahovaly již po šesté hodině večer dieselové lokomotivy. „Zhruba od půl osmé technici začali trať zapojovat. Zasahovaly zde dvě čety elektrikářů. Škodu jsme ještě nevyčíslili,“ uvedl Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Například pendolino, kterým jel i Čermák, musely dráhy poslat do Prahy objízdnou trasou. „Dvě hodiny jsme stáli v Brně a pak nás poslali přes Břeclav, Přerov a Olomouc. Navíc k nám nechali nastoupit i cestující z jiného vlaku. Někteří lidé proto neměli kde sedět. A zaměstnanci Českých drah jim ještě řekli, ať jsou rádi, že jedou pendolinem bez příplatku,“ popsal situaci Čermák.

S dalšími stovkami cestujících ve vlaku strávila nedobrovolně dvě hodiny také Dagmar Kulaviaková. Mířila z Brna do Blanska. „Vyjížděla jsem v pět hodin, ale vlak zůstal stát v Židenicích. Průvodčí nám oznámila, že spadly troleje. Čekala jsem dvě hodiny a pak jsem se rozhodla využít náhradní cestu. Jela jsem z Židenic autobusem do Jedovnic,“ vylíčila Kulaviaková.

Zpoždění nabraly desítky vlaků. Za dvanáct z nich vyjely náhradní autobusy. Jely například do Kuřimi. Dopravní podnik posílil tramvajovou dopravu do Králova Pole. „Nejprve jsme odbavili cestující, kteří čekali nejdéle. Ti, kteří měli odjíždět z Brna kolem sedmé, si počkali na opravení závady. Zaměstnanci u pokladen na nádražích informovaly o problémech a možné náhradní dopravě. Také vracely jízdné. Lidé si navíc mohli ve vlaku koupit lístek bez jakékoliv přirážky,“ upřesnila Šubová.

Trať na Českou Třebovou a na Havlíčkův Brod začala sloužit vlakům v devět večer. „Některé rychlíky zastavovaly jako osobní vlaky, aby rozvezly co nejvíce cestujících. Zejména na trati z Brna do Adamova, do Blanska a do Letovic jsme využili náhradní autobusy. Přes Břeclav a Přerov jsme odklonili dva dálkové spoje,“ doplnila Šubová.

HANA FASUROVÁ
MICHAL KÁRNÝ