Unikát: brněnští vědci našli na Anktarktidě novou bakterii

Brno - Jednou by mohla pomoci vyrábět přírodní barvy nebo třeba prášek na praní ve studené vodě. Takovou bakterii objevili v Antarktidě vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Pojmenovali ji po zakladateli české výzkumné stanice Pavlu Proškovi. Objev navíc pomohl dostat Českou republiku mezi omezený okruh států, které o nehostinném kontinentu rozhodují.

9.6.2013
Fotogalerie
31 fotografií
Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.Foto: archiv univerzity

Podobný vědecký úspěch podle odborníků nemá obdoby. „Je to poprvé, co se naše věda zapisuje do dějin Antarktidy popsáním neznámého druhu," řekl jeden z výzkumníků Miloš Barták. Výsledky výzkumu jeho tým zveřejní v prestižním odborném časopise.

Profesor, jehož jméno bakterie ponese, má z odhalení nového druhu radost. „Těší mě, že se vědcům objev povedl. Je mimořádně důležitý," konstatoval Prošek.

Světélkující pigment

Miniaturní bakterie s druhovým jménem prosekii má podle vědců velký potenciál. Vylučuje totiž žlutozelený světélkující pigment a dokáže tvořit řadu enzymů i za velmi nízkých teplot. „Ty by teoreticky mohly pomoci třeba s praním ve studené vodě," uvedl odborník z ústavu experimentální biologie přírodovědecké fakulty univerzity Ivo Sedláček.

Právě i prozkoumání neznámé bakterie je podle Proška důvod, proč může Česká republika od konce května spolurozhodovat o osudu Antarktidy. „Žádosti pomohlo i to, že jsme ji doložili velkým balíkem vědecké práce, kterou tam odvádíme," dodal Prošek.

Česká republika rozšířila stávající společenství osmadvaceti států takzvané Antarktické smlouvy. „Pro náš vstup hlasovalo sedmadvacet států, Rusko a Ukrajina se zdržely," uvedl Prošek.

Základnu na Antarktidě provozuje Masarykova univerzita od března roku 2006. Její vědci odhalí nejméně jednu novou bakterii ročně.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

9.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Ples jako Brno 2016.

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Hokejový útočník Martin Havlát na tréninku Komety Brno.

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Meteorologové vyhlásili v Brně smogovou situaci

Brno - Meteorologové vyhlásili pro Brno smogovou situaci. Platí od noci na pátek do odvolání. Důvodem je vysoká koncentrace polétavého prachu v ovzduší. Smogová situace bývá vyhlašována, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles.

Zbrojovka získala posilu do obrany, ze Slavie přichází Jablonský

Brno – Propustná defenziva dělala na podzim vedení fotbalistů Zbrojovky největší starosti. A v zimním přestupovém období pracuje klub na jejím posílení.