Unikát: brněnští vědci našli na Anktarktidě novou bakterii

Brno - Jednou by mohla pomoci vyrábět přírodní barvy nebo třeba prášek na praní ve studené vodě. Takovou bakterii objevili v Antarktidě vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Pojmenovali ji po zakladateli české výzkumné stanice Pavlu Proškovi. Objev navíc pomohl dostat Českou republiku mezi omezený okruh států, které o nehostinném kontinentu rozhodují.

9.6.2013

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.Foto: archiv univerzity

Podobný vědecký úspěch podle odborníků nemá obdoby. „Je to poprvé, co se naše věda zapisuje do dějin Antarktidy popsáním neznámého druhu," řekl jeden z výzkumníků Miloš Barták. Výsledky výzkumu jeho tým zveřejní v prestižním odborném časopise.

Profesor, jehož jméno bakterie ponese, má z odhalení nového druhu radost. „Těší mě, že se vědcům objev povedl. Je mimořádně důležitý," konstatoval Prošek.

Světélkující pigment

Miniaturní bakterie s druhovým jménem prosekii má podle vědců velký potenciál. Vylučuje totiž žlutozelený světélkující pigment a dokáže tvořit řadu enzymů i za velmi nízkých teplot. „Ty by teoreticky mohly pomoci třeba s praním ve studené vodě," uvedl odborník z ústavu experimentální biologie přírodovědecké fakulty univerzity Ivo Sedláček.

Právě i prozkoumání neznámé bakterie je podle Proška důvod, proč může Česká republika od konce května spolurozhodovat o osudu Antarktidy. „Žádosti pomohlo i to, že jsme ji doložili velkým balíkem vědecké práce, kterou tam odvádíme," dodal Prošek.

Česká republika rozšířila stávající společenství osmadvaceti států takzvané Antarktické smlouvy. „Pro náš vstup hlasovalo sedmadvacet států, Rusko a Ukrajina se zdržely," uvedl Prošek.

Základnu na Antarktidě provozuje Masarykova univerzita od března roku 2006. Její vědci odhalí nejméně jednu novou bakterii ročně.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

9.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Rodina uprchlíků z Kosova byla v Bělé-Jezové protiústavně, rozhodl soud

Nového průvodce, který lidem přiblíží osudy významných německých Brňanů, představili lidem při komentované prohlídce největšího brněnského hřbitova.
1 14

OBRAZEM: Osudy německých Brňanů? Lidé na hřbitově nahlédli do minulosti

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Brno, Břeclavsko – Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Nejsmradlavější místo je u divadla v Tučkově ulici. Nejvíc lidem voní oříšky

Brno /FOTOGALERIE/ – Po čtyřech měsících zjišťování nejvoňavějších a nejsmradlavějších míst v Brně předali tvůrci čichové mapy v pondělí výsledky šetření náměstku primátora Martinu Anderovi. „Informace předá Kanceláři architekta města, která připraví řešení nejsmrdutějších problémů města," sdělil vedoucí projektu Martin Vérteši.

Světový den astmatu: Brňanům lékaři zdarma vyšetří plíce

Brno – Dušnost, sípání a inhalátor při ruce na každém kroku. Astmatiků je v České republice dvě stě padesát tisíc. Světový den nejčastějšího chronického onemocnění si ve středu připomenou i Brňané. Zájemcům v budově brněnského Českého rozhlasu v Beethovenově ulici odborníci zdarma vyšetří plíce a poučí je o prevenci a léčbě nemoci.

Stání u Tesca v Úzké ulici nově ohradí závory

Brno – Místo až u automatu dostanou řidiči parkovací lístek už u vjezdu na dvě další parkoviště v Brně. Stání u Tesca v Úzké ulici a před magistrátní budovou v Kounicově ulici budou ta, která nově dostanou závory. „Už dříve jsme rozhodli o umístění závor ke stání ve Veveří ulici naproti Vysokému učení technickému a v Benešově ulici proti hotelu Grand," doplnil náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.