Unikát: brněnští vědci našli na Anktarktidě novou bakterii

Brno - Jednou by mohla pomoci vyrábět přírodní barvy nebo třeba prášek na praní ve studené vodě. Takovou bakterii objevili v Antarktidě vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Pojmenovali ji po zakladateli české výzkumné stanice Pavlu Proškovi. Objev navíc pomohl dostat Českou republiku mezi omezený okruh států, které o nehostinném kontinentu rozhodují.

9.6.2013
Fotogalerie
31 fotografií

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.Foto: archiv univerzity

Podobný vědecký úspěch podle odborníků nemá obdoby. „Je to poprvé, co se naše věda zapisuje do dějin Antarktidy popsáním neznámého druhu," řekl jeden z výzkumníků Miloš Barták. Výsledky výzkumu jeho tým zveřejní v prestižním odborném časopise.

Profesor, jehož jméno bakterie ponese, má z odhalení nového druhu radost. „Těší mě, že se vědcům objev povedl. Je mimořádně důležitý," konstatoval Prošek.

Světélkující pigment

Miniaturní bakterie s druhovým jménem prosekii má podle vědců velký potenciál. Vylučuje totiž žlutozelený světélkující pigment a dokáže tvořit řadu enzymů i za velmi nízkých teplot. „Ty by teoreticky mohly pomoci třeba s praním ve studené vodě," uvedl odborník z ústavu experimentální biologie přírodovědecké fakulty univerzity Ivo Sedláček.

Právě i prozkoumání neznámé bakterie je podle Proška důvod, proč může Česká republika od konce května spolurozhodovat o osudu Antarktidy. „Žádosti pomohlo i to, že jsme ji doložili velkým balíkem vědecké práce, kterou tam odvádíme," dodal Prošek.

Česká republika rozšířila stávající společenství osmadvaceti států takzvané Antarktické smlouvy. „Pro náš vstup hlasovalo sedmadvacet států, Rusko a Ukrajina se zdržely," uvedl Prošek.

Základnu na Antarktidě provozuje Masarykova univerzita od března roku 2006. Její vědci odhalí nejméně jednu novou bakterii ročně.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

9.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.