Unikát: brněnští vědci našli na Anktarktidě novou bakterii

Brno - Jednou by mohla pomoci vyrábět přírodní barvy nebo třeba prášek na praní ve studené vodě. Takovou bakterii objevili v Antarktidě vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Pojmenovali ji po zakladateli české výzkumné stanice Pavlu Proškovi. Objev navíc pomohl dostat Českou republiku mezi omezený okruh států, které o nehostinném kontinentu rozhodují.

9.6.2013

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.Foto: archiv univerzity

Podobný vědecký úspěch podle odborníků nemá obdoby. „Je to poprvé, co se naše věda zapisuje do dějin Antarktidy popsáním neznámého druhu," řekl jeden z výzkumníků Miloš Barták. Výsledky výzkumu jeho tým zveřejní v prestižním odborném časopise.

Profesor, jehož jméno bakterie ponese, má z odhalení nového druhu radost. „Těší mě, že se vědcům objev povedl. Je mimořádně důležitý," konstatoval Prošek.

Světélkující pigment

Miniaturní bakterie s druhovým jménem prosekii má podle vědců velký potenciál. Vylučuje totiž žlutozelený světélkující pigment a dokáže tvořit řadu enzymů i za velmi nízkých teplot. „Ty by teoreticky mohly pomoci třeba s praním ve studené vodě," uvedl odborník z ústavu experimentální biologie přírodovědecké fakulty univerzity Ivo Sedláček.

Právě i prozkoumání neznámé bakterie je podle Proška důvod, proč může Česká republika od konce května spolurozhodovat o osudu Antarktidy. „Žádosti pomohlo i to, že jsme ji doložili velkým balíkem vědecké práce, kterou tam odvádíme," dodal Prošek.

Česká republika rozšířila stávající společenství osmadvaceti států takzvané Antarktické smlouvy. „Pro náš vstup hlasovalo sedmadvacet států, Rusko a Ukrajina se zdržely," uvedl Prošek.

Základnu na Antarktidě provozuje Masarykova univerzita od března roku 2006. Její vědci odhalí nejméně jednu novou bakterii ročně.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

9.6.2013 VSTUP DO DISKUSE

Držitelé Řádu Bílého lva se sešli v brněnské Scale. Veteráni vzpomínali na léta v odboji.

OBRAZEM: Legendy českého odboje vzpomínaly na válečná léta. Ve Scale

Vlak srazil muže mezi Kuřimí a Tišnovem. Na místě zemřel

Měsíc opravenou zastávku na Obilním trhu někdo počmáral

Brno – Na památkově chráněnou zastávku na Obilním trhu, jejíž opravu ani ne před měsícem dokončilo vedení Brna-středu, ve čtvrtek někdo popsal graffiti.

Woody Allen, bratři Coenové. Letní kino nabídne přes šedesát filmů, začne Kouřem

Brno - Koncert tria Swio zahájí v pátek 23. června třetí ročník letního kina na nádvoří radnice Brna-středu. Hudebníci rozezní struny v osm hodin večer.

Nezletilé na útěku ubytovávali za prostituci. Soud je poslal na 8 let do vězení

Brno - Ubytování za to, že budou poskytovat sexuální služby a vydělané peníze odevzdávat, podle soudu nabídla dvojice z Brna třem nezletilým dívkám. Obžalované Martu Kurkovou a Jiřího Dirdu ve čtvrtek odsoudil Krajský soud v Brně k osmi letům vězení nepodmíněně ve věznici s ostrahou.

Mohou zachránit život. Nová SOS tlačítka přivolají pomoc díky GPS navigaci

Brno /FOTO/ – Malé tlačítko může zachraňovat životy. Tísňové volání pomocí nových SOS tlačítek, o kterém už dřív informoval Brněnský deník Rovnost, se mezi Brňany rozšíří od prvního července. Představilo ho město Brno ve spolupráci s organizací Centrum sociálních služeb a městskou policií.