VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní vlakovou trať Brno odepsalo

Brno - Vlečka v Poříčí obsluhující výstaviště při přestavbě nádraží zanikne. Veletrhy přesto stále doufají v její záchranu.

20.3.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Sním, či bdím? Co dělá mezi auty na silnici lokomotiva? Takové otázky si párkrát do roka kladou brněnští řidiči, když po rušné silnici v ulici Poříčí jede lokomotiva na výstaviště. O unikátní trať z roku 1889 ovšem Brňané přijdou.

Po roce 2020 padne za oběť přestavbě nádraží. „Vlečka k výstavišti není v současném územním plánu ani v žádné ze tří variant konceptu nového plánu. Počítáme s tím, že při přestavbě brněnského železničního uzlu koleje rozebereme,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Město chce trať zlikvidovat proto, že se na železniční síť napojuje v místech, kde vyroste nové hlavní nádraží v odsunuté poloze. Z něj totiž odbočka na nákladní trať podle současných plánů vést nemůže.

Plán města se nelíbí představitelům Veletrhů Brno. Vlečku stále několikrát do roka využívají, ať už ke speciálním jízdám osobního vlaku, či k dopravě exponátů. Loni v září například po Poříčí zamířil na výstaviště historický motoráček Hurvínek. „Železniční spojení je pro nás výhodné. Zachování vlečky proto chceme řešit s městem,“ uvedl mluvčí společnosti David Pokorný.

Historie unikátní trati na výstaviště
1889 – trať vzniká jako vlečka k dopravě řepy k Bauerovu cukrovaru v místech dnešního velodromu
1955 – kvůli první strojírenské výstavě je vlečka prodloužena k výstavišti
1989 – při výstavě u příležitosti 150 let československé železnice míří po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv
Druhá polovina 90. let – význam železnice upadá, postupně se po ní na výstaviště dopravují jen exponáty kolejových vozidel

Podle technického ředitele městské společnosti Brněnské komunikace Josefa Luňáčka jsou přitom šance veletrhů na nové napojení vlečky mizivé. „Náklady na odstranění kolejí jsou podstatně nižší než připojování vlečky na železniční síť,“ upozornil Luňáček. Kolik bude odstranění kolejí stát, ovšem neodhadl.

Kromě veletrhů jsou z konce vlečky nešťastní i železniční nadšenci. „Je to obrovská škoda. Vlaky na silnici mezi auty jsou naprostý unikát, něco podobného v Česku existuje už jen v Bechyni,“ smutnil předseda sdružení příznivců železnice Kolejová Jiří Šimkůj.

Podle něj likvidace tratě není dobrý nápad ani kvůli ztrátě možnosti pořádat výstavy vlaků a tramvají. „Brno se o tuto zajímavost samo připraví. Přitom ještě minulý rok na strojírenském veletrhu byly koleje na výstavišti plné nejrůznějších exponátů,“ pokrčil rameny Šimkůj.

#nahled|http://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno.jpg|PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně.#PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně. Foto: Deník/Lubomír Stehlík
Pokud se nepodaří snaha výstaviště o novou vlečku, nezůstanou koleje ani jako rezerva pro budoucnost. „Je nesmysl mít koleje odnikud nikam. Trať by postupně chátrala do stavu, kdy nevyhovuje předpisům, a stejně by bylo nutné ji odstranit,“ vysvětlil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

20.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robert Gottwaldu Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby nevrátil několikamilionovou půjčku.
4

Půjčka na Devět křížů? Miliony byly pro drnovický klub, odmítá Gottwald obžalobu

Ilustrační foto.

V Masné srazila dodávka chodce. Muž utrpěl těžká zranění

AKTUALIZOVÁNO

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

Brno – Chtěla si v Rakousku vydělat peníze úklidem, místo toho skončila na chodníku mezi prostitutkami. Před brněnským krajským soudem ve středu vypovídala žena, kterou obžalovaní Ján Dirda a Marta Hudcová údajně nutili k sexu za peníze. „Po cestě do Rakouska mi v autě říkala, že se budu mít dobře a že nesmím být blbá. Potom jsme zastavili a ukázala mi, kde mám stát na chodníku. Odmítla jsem a chtěla jet zpátky. Marta mi ale pohrozila, že pokud nevystoupím z auta, vytrhá mi vlasy ještě víc. Měla jsem je zrovna na krátko ostříhané,“ uvedla poškozená.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Brno – Původně mělo fungovat už na jaře letošního roku, pak projekt město odsunulo až na podzim. Jenže podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se plán na zavedení rezidentního parkování dál odkládá. Vedení brněnské radnice nepřímo přiznalo, že revoluční bod v brněnské dopravě nejspíš spustí až nové vedení radnice v roce 2019.

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení