VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úspory v dopravě: kraj čeká na verdikt ministerstva

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Kvůli úsporným opatřením, které chystá ministerstvo dopravy, se může zastavit příprava silnice R52 či zpomalit stavba Velkého městského okruhu v Brně.

4.8.2010 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍKILubomír Stehlík

Střední úsek silnice R52 spojující Brno s Vídní, koridor R55 spojující Břeclav s Olomoucí, Velký městský okruhu v Brně i obchvaty Bučovic či Hodonína. Všech těchto dopravních staveb důležitých pro jižní Moravu se podle odborníků může dotknout šetření na ministerstvu dopravy. Ministr Vít Bárta totiž chystá úspory v řádech miliard korun a Jihomoravský kraj i stavební firmy čekají na verdikt, kterých staveb se škrty dotknout.

Ačkoliv se ministerstvo chystá zveřejnit konkrétní kroky až na konci tohoto týdne, mnohé se dá podle odborníků usoudit z materiálů, které úřad kvůli očekávaným problémům s penězi chystal už loni. „Analýza situace na jižní Moravě se týkala jak hlavních dopravních koridorů, tak Velkého městského okruhu v Brně či o obchvatů dalších velkých měst,“ vyjmenoval Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu, který na materiálech pro ministerstvo loni pracoval.

Komplikace podle něj mohou postihnout například silnici R55, jejíž jihomoravské úseky se měly stavět v následujících letech. Na seznam úspor se může dostat i silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. „Ukázalo se totiž, že kromě obchvatu Mikulova není rozšíření této silnice tak potřebné,“ zhodnotil Vančura.

S tím nesouhlasí bývalá jihomoravská radní Anna Procházková, která měla na starosti územní plánování a na jejímž nástupci se nová koalice dosud nedohodla. „K dostavění této silnice jsme vázáni smlouvou s Rakouskem, kde bude na R52 navazovat jejich dálnice A5. Navíc věřím, že na tuto stavbu může stát najít soukromé investory,“ zdůraznila Procházková.

Rakouská strana podle ní stále čeká na jasné signál, že Česko se silnicí počítá. „Kvůli naší liknavosti už začali uvažovat o tom, že i oni budou šetřit a k hranicím dovedou silnici jen ve dvou pruzích,“ varovala bývalá radní.

#nahled|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno.jpg|Největší dopravní projekty v Jihomoravském kraji.#

S Vančurou se naopak shodla v tom, že není vhodné zastavit přípravy podkladů pro silnici R43. „Vzhledem k nevyhovující trase i kapacitě současné silnice bude každé oddálení stavby bolestivé,“ upozornil Vančura na problémy, se kterými se řidiči každodenně potýkají na takzvané silnici smrti. Nevyhnutelné je podle něj i rozšíření dálnice D1 u Brna, které však může pokračovat pomalejším tempem.

S potížemi se zřejmě budou potýkat i stavby silnic, které mají odklonit dopravu z center měst. „Nelze zaručit, že se nezpomalí stavba Velkého městského okruhu v Brně. O úsporách se bude přemýšlet i v případě nákladných obchvatů Bučovic, Hodonína či Moravských Budějovic,“ nastínil Vančura.

Zároveň však upozornil, že šetřit ministerstvo by mohlo ušetřit i jinde. „Patnáct až dvacet procent z nákladů na jednotlivé stavby se dá uspořit na tom, že se zjednoduší projekty. Zbytečně mnoho peněz se totiž investuje například do příliš složitých křižovatek,“ myslí si Vančura. Ministr Bárta o případných úsporách jedná i se stavebními firmami, které by podle něj měly státu nabídnout slevy či nastavit splátkové kalendáře.

Stavební firmy se k tomuto nápadu zatím odmítají vyjádřit. „Vyčkáme až do chvíle, kdy ministerstvo zveřejní výsledky všech jednání,“ uvedla například mluvčí Skansky Lucie Nováková. Své stanovisko zatím nechce sdělit ani společnost OHL ŽS, která spolu s Metrostavem a Subterrou staví takzvané Dobrovského tunely na Velkém městském okruhu v Brně.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše si však stavební firmy nemohou takové kroky dovolit. „Už nyní totiž pracují s maržemi na hranici ziskovosti,“ myslí si Matyáš. Přesné informace o tom, kde se nakonec bude šetřit, zveřejní ministerstvo tento pátek. „Význam jednotlivých staveb i nutné úspory hodnotíme ze všech stran. A jednání jsou těžší, než se čekalo,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Autor: Zuzana Taušová

4.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lucie Šafářová.

Šafářová se stane světovou jedničkou ve čtyřhře

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

AKTUALIZOVÁNO

Gott kvůli nemoci zrušil vystoupení v Brně. Na LétoFestu zazpívá Koller

Brno – Nezaměnitelný hlas Karla Gotta v sobotu nakonec nezazní na brněnském stadionu za Lužánkami. Nejznámější český zpěvák měl vystoupit pod širým nebem na festivalu LétoFest. Z důvodu nemoci a hlasové indispozice však svůj koncert zrušil. Místo Gotta zazpívá Brňanům David Koller. Fanoušci se těší taky na Wanastowi Vjecy nebo Marka Ztraceného.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení