VYBERTE SI REGION

Úspory v dopravě: kraj čeká na verdikt ministerstva

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Kvůli úsporným opatřením, které chystá ministerstvo dopravy, se může zastavit příprava silnice R52 či zpomalit stavba Velkého městského okruhu v Brně.

4.8.2010 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍKILubomír Stehlík

Střední úsek silnice R52 spojující Brno s Vídní, koridor R55 spojující Břeclav s Olomoucí, Velký městský okruhu v Brně i obchvaty Bučovic či Hodonína. Všech těchto dopravních staveb důležitých pro jižní Moravu se podle odborníků může dotknout šetření na ministerstvu dopravy. Ministr Vít Bárta totiž chystá úspory v řádech miliard korun a Jihomoravský kraj i stavební firmy čekají na verdikt, kterých staveb se škrty dotknout.

Ačkoliv se ministerstvo chystá zveřejnit konkrétní kroky až na konci tohoto týdne, mnohé se dá podle odborníků usoudit z materiálů, které úřad kvůli očekávaným problémům s penězi chystal už loni. „Analýza situace na jižní Moravě se týkala jak hlavních dopravních koridorů, tak Velkého městského okruhu v Brně či o obchvatů dalších velkých měst,“ vyjmenoval Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu, který na materiálech pro ministerstvo loni pracoval.

Komplikace podle něj mohou postihnout například silnici R55, jejíž jihomoravské úseky se měly stavět v následujících letech. Na seznam úspor se může dostat i silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. „Ukázalo se totiž, že kromě obchvatu Mikulova není rozšíření této silnice tak potřebné,“ zhodnotil Vančura.

S tím nesouhlasí bývalá jihomoravská radní Anna Procházková, která měla na starosti územní plánování a na jejímž nástupci se nová koalice dosud nedohodla. „K dostavění této silnice jsme vázáni smlouvou s Rakouskem, kde bude na R52 navazovat jejich dálnice A5. Navíc věřím, že na tuto stavbu může stát najít soukromé investory,“ zdůraznila Procházková.

Rakouská strana podle ní stále čeká na jasné signál, že Česko se silnicí počítá. „Kvůli naší liknavosti už začali uvažovat o tom, že i oni budou šetřit a k hranicím dovedou silnici jen ve dvou pruzích,“ varovala bývalá radní.

#nahled|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno.jpg|Největší dopravní projekty v Jihomoravském kraji.#

S Vančurou se naopak shodla v tom, že není vhodné zastavit přípravy podkladů pro silnici R43. „Vzhledem k nevyhovující trase i kapacitě současné silnice bude každé oddálení stavby bolestivé,“ upozornil Vančura na problémy, se kterými se řidiči každodenně potýkají na takzvané silnici smrti. Nevyhnutelné je podle něj i rozšíření dálnice D1 u Brna, které však může pokračovat pomalejším tempem.

S potížemi se zřejmě budou potýkat i stavby silnic, které mají odklonit dopravu z center měst. „Nelze zaručit, že se nezpomalí stavba Velkého městského okruhu v Brně. O úsporách se bude přemýšlet i v případě nákladných obchvatů Bučovic, Hodonína či Moravských Budějovic,“ nastínil Vančura.

Zároveň však upozornil, že šetřit ministerstvo by mohlo ušetřit i jinde. „Patnáct až dvacet procent z nákladů na jednotlivé stavby se dá uspořit na tom, že se zjednoduší projekty. Zbytečně mnoho peněz se totiž investuje například do příliš složitých křižovatek,“ myslí si Vančura. Ministr Bárta o případných úsporách jedná i se stavebními firmami, které by podle něj měly státu nabídnout slevy či nastavit splátkové kalendáře.

Stavební firmy se k tomuto nápadu zatím odmítají vyjádřit. „Vyčkáme až do chvíle, kdy ministerstvo zveřejní výsledky všech jednání,“ uvedla například mluvčí Skansky Lucie Nováková. Své stanovisko zatím nechce sdělit ani společnost OHL ŽS, která spolu s Metrostavem a Subterrou staví takzvané Dobrovského tunely na Velkém městském okruhu v Brně.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše si však stavební firmy nemohou takové kroky dovolit. „Už nyní totiž pracují s maržemi na hranici ziskovosti,“ myslí si Matyáš. Přesné informace o tom, kde se nakonec bude šetřit, zveřejní ministerstvo tento pátek. „Význam jednotlivých staveb i nutné úspory hodnotíme ze všech stran. A jednání jsou těžší, než se čekalo,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Autor: Zuzana Taušová

4.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies