VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úspory v dopravě: kraj čeká na verdikt ministerstva

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Kvůli úsporným opatřením, které chystá ministerstvo dopravy, se může zastavit příprava silnice R52 či zpomalit stavba Velkého městského okruhu v Brně.

4.8.2010 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍKILubomír Stehlík

Střední úsek silnice R52 spojující Brno s Vídní, koridor R55 spojující Břeclav s Olomoucí, Velký městský okruhu v Brně i obchvaty Bučovic či Hodonína. Všech těchto dopravních staveb důležitých pro jižní Moravu se podle odborníků může dotknout šetření na ministerstvu dopravy. Ministr Vít Bárta totiž chystá úspory v řádech miliard korun a Jihomoravský kraj i stavební firmy čekají na verdikt, kterých staveb se škrty dotknout.

Ačkoliv se ministerstvo chystá zveřejnit konkrétní kroky až na konci tohoto týdne, mnohé se dá podle odborníků usoudit z materiálů, které úřad kvůli očekávaným problémům s penězi chystal už loni. „Analýza situace na jižní Moravě se týkala jak hlavních dopravních koridorů, tak Velkého městského okruhu v Brně či o obchvatů dalších velkých měst,“ vyjmenoval Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu, který na materiálech pro ministerstvo loni pracoval.

Komplikace podle něj mohou postihnout například silnici R55, jejíž jihomoravské úseky se měly stavět v následujících letech. Na seznam úspor se může dostat i silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. „Ukázalo se totiž, že kromě obchvatu Mikulova není rozšíření této silnice tak potřebné,“ zhodnotil Vančura.

S tím nesouhlasí bývalá jihomoravská radní Anna Procházková, která měla na starosti územní plánování a na jejímž nástupci se nová koalice dosud nedohodla. „K dostavění této silnice jsme vázáni smlouvou s Rakouskem, kde bude na R52 navazovat jejich dálnice A5. Navíc věřím, že na tuto stavbu může stát najít soukromé investory,“ zdůraznila Procházková.

Rakouská strana podle ní stále čeká na jasné signál, že Česko se silnicí počítá. „Kvůli naší liknavosti už začali uvažovat o tom, že i oni budou šetřit a k hranicím dovedou silnici jen ve dvou pruzích,“ varovala bývalá radní.

#nahled|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/a2/stavba_projekty_brno.jpg|Největší dopravní projekty v Jihomoravském kraji.#

S Vančurou se naopak shodla v tom, že není vhodné zastavit přípravy podkladů pro silnici R43. „Vzhledem k nevyhovující trase i kapacitě současné silnice bude každé oddálení stavby bolestivé,“ upozornil Vančura na problémy, se kterými se řidiči každodenně potýkají na takzvané silnici smrti. Nevyhnutelné je podle něj i rozšíření dálnice D1 u Brna, které však může pokračovat pomalejším tempem.

S potížemi se zřejmě budou potýkat i stavby silnic, které mají odklonit dopravu z center měst. „Nelze zaručit, že se nezpomalí stavba Velkého městského okruhu v Brně. O úsporách se bude přemýšlet i v případě nákladných obchvatů Bučovic, Hodonína či Moravských Budějovic,“ nastínil Vančura.

Zároveň však upozornil, že šetřit ministerstvo by mohlo ušetřit i jinde. „Patnáct až dvacet procent z nákladů na jednotlivé stavby se dá uspořit na tom, že se zjednoduší projekty. Zbytečně mnoho peněz se totiž investuje například do příliš složitých křižovatek,“ myslí si Vančura. Ministr Bárta o případných úsporách jedná i se stavebními firmami, které by podle něj měly státu nabídnout slevy či nastavit splátkové kalendáře.

Stavební firmy se k tomuto nápadu zatím odmítají vyjádřit. „Vyčkáme až do chvíle, kdy ministerstvo zveřejní výsledky všech jednání,“ uvedla například mluvčí Skansky Lucie Nováková. Své stanovisko zatím nechce sdělit ani společnost OHL ŽS, která spolu s Metrostavem a Subterrou staví takzvané Dobrovského tunely na Velkém městském okruhu v Brně.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše si však stavební firmy nemohou takové kroky dovolit. „Už nyní totiž pracují s maržemi na hranici ziskovosti,“ myslí si Matyáš. Přesné informace o tom, kde se nakonec bude šetřit, zveřejní ministerstvo tento pátek. „Význam jednotlivých staveb i nutné úspory hodnotíme ze všech stran. A jednání jsou těžší, než se čekalo,“ uvedl Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Autor: Zuzana Taušová

4.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Konec zmatků a nepřesného ukazování času. Nefunkční hodiny na deseti místech v Brně nahradily od úterního dopoledne nové.
33

OBRAZEM: Nové hodiny v ulicích Brna konečně ukazují správný čas

Uber. Ilustrační foto.
2

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Brno – Na Brněnské přehradě v úterý krátce před jedenáctou hodinou utonul starší muž. Pomoci tonoucímu vyjeli hasiči ze základny ležící přímo na přehradě, na místo letěl i vrtulník. „Zavolali nás kvůli tomu, že muž se potopil a už se nevynořil. Po vytažení z vody jsme jej resuscitovali, ale neúspěšně," sdělil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

VMO nabírá další zpoždění. Stavbu vinohradského tunelu komplikuje složitý terén

Brno /INFOGRAFIKA/ - Dostavba velkého městského okruhu v Brně se opět zpožďuje. Kromě nové studie vlivu na životní prostředí na Žabovřeské za to mohou i komplikace se stavbou tunelu ve Vinohradech.

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Brno /ANKETA/ – Nejlepší brněnskou restauraci, bar nebo bistro ocenila v pondělí odborná porota v nezávislém gastronomickém hodnocení Gourmet Brno 2017. „Podniky hodnotilo jedenadvacet porotců. Ocenění pak udělili dohromady v sedmi kategoriích," vysvětlila ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková.

Cvrnkni si, vyzývají divadelníci. Divadlo Bolka Polívky zakončí sezonu

Brno - Neboj se a cvrnkni si, neboť cvrnknout si je lidské a nikdo by se toho neměl bát. S tímto prohlášením zahájí Divadlo Bolka Polívky třetí ročník turnaje ve stolních kuličkách Jakubák Open, a symbolicky tak zakončí svoji 24. divadelní sezonu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies