VYBERTE SI REGION

Už žádné čekání na nízkopodlažní tramvaj. Osmička bude bez bariér

Brno – První nízkopodlažní linkou v Brně bude osmička. Do každé bezbariérové tramvaje investuje brněnský dopravní podnik necelých třináct milionů korun.

27.5.2013 40
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Cestování brněnskou hromadnou dopravou je pro Ladislavu Blažkovou z Brna o dost komplikovanější než pro většinu ostatních obyvatel města. Jako hendikepovaná totiž musí spoléhat bezbariérové spoje. Tento problém jí i ostatním odpadne alespoň na jedné lince. První nízkopodlažní linkou v Brně bude osmička.

Mladá žena v jízdních řádech autobusů a tramvají nehledí jen na časy příjezdu, ale hledá také symbol stylizovaného vozíku. Ten označuje garantované bezbariérové tramvaje. „Jako vozíčkářka se bez nízkopodlažních tramvají téměř nehnu," konstatovala Blažková.

Alespoň na jedné tramvajové lince už brzy nebudou muset lidé nízkopodlažní spoje vyhledávat. Každá tramvaj, která tam pojede, totiž bude vhodná pro nastupování jak vozíčkářů, tak matek s kočáry.

Brněnský dopravní podnik totiž dokončuje rekonstrukci tramvají KT8 spojenou s vkládáním nového nízkopodlažního středního dílu. Do každé tramvaje tohoto typu tak investuje necelých třináct milionů korun.

A právě KT8 jsou jediné tramvaje, které jako obousměrné mohou obsloužit linku, která na líšeňském konci není zakončená klasickou smyčkou, ale jen úvratí. „Prozatím jezdí poslední tramvaj tohoto typu, kterou jsme neupravili. V červenci ji přesuneme k přestavbě do našich ústředních dílen. A osmička se tak stane první bezbariérovou linkou," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Zdůraznila přitom, že ne všechny spoje podnik jako nízkopodlažní garantuje. „Někdy ale může dojít k technické závadě na plošině pro bezbariérový nájezd z a do tramvaje může mít někdy technickou závadu," řekla mluvčí.

Osazení celé linky bezbariérovými tramvajemi lidé, kterých se to týká, vítají. „Osobně mě mrzí zrušení linky třináct, kterou jsem hodně využívala. Nyní musím jezdit přes hlavní nádraží, kde je většinou moc lidí a vystupování na této zastávce také nepatří k nejkomfortnějším. Osmička ale částečně trasu třináctky kopíruje. Takže je výborné, že bezbariérových souprav na této trase bude více," řekla Blažková.

A krok dopravního podniku vítá také Jana Škodová. „Při nastupování s kočárem do klasických tramvají musím vždy otravovat nějakého spolucestujícího, aby mi pomohl. Když si nástup mohu zařídit sama, cítím se lépe," řekla žena.

Jako pozitivní vidí nízkopodlažní linku také Aneta Šedá z Ligy vozíčkářů. „Trasa osmičky je k tomu nejvhodnější, protože v Líšni, na Vinohradech i v Bohunicích a ve Starém Lískovci se pohybuje hodně lidí s hendikepem. Celonízkopodlažní jim zpříjemní cestování. Pocit jistoty, že každý spoj je pro ně vhodný, je například při časovém presu nenahraditelný," řekla Šedá.

Upozornila ovšem i na možné problémy. „Spoje by rozhodně neměly jezdit na úkor jiných tras. Ideální je stav, kdy každý druhý spoj na každé lince je bezbariérový. Deset minut počká každý. Horší je situace, kdy nízkopodlažní spoj jede v intervalu třeba i hodiny a více. Problém je například na lince číslo čtyři. A ideální není ani trasa linek jedna a pět," uvedla.

Ruku v ruce s nasazováním nízkopodlažních spojů podle ní mají jít i úpravy nástupních ostrůvků. „I na trase osmičky je co zlepšovat. Vystoupit se nedá například na zastávce Životského, Vlhká, složité to je dokonce i na Hlavním nádraží," upozornila Šedá.

Podle mluvčí dopravního podniku Škrancové se situace pomalu zlepšuje. „Ostrůvky dlouhodobě upravujeme. Z 325 tramvajových zastávek jsou nízkopodlažní už dvě stovky. A nízkopodlažní tramvaje za klasické vyměňujeme při postupné obnově vozového parku," řekla mluvčí.

MHD a vozíčkáři

Nízkopodlažní vozy:

autobusy – 122 z 298

trolejbusy – 62 ze 144

tramvaje – 113 z 310

Nízkopodlažní ostrůvky:

200 z 325 (zastávky ve správě DPMB, městské části statistiky nemají)

Nejhorší linky pro vozíčkáře:

4, 5 a 1, autobusy zastavující v silnici

Autor: Petr Jeřábek

27.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 40
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies