VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Už žádné čekání na nízkopodlažní tramvaj. Osmička bude bez bariér

Brno – První nízkopodlažní linkou v Brně bude osmička. Do každé bezbariérové tramvaje investuje brněnský dopravní podnik necelých třináct milionů korun.

27.5.2013 40
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Cestování brněnskou hromadnou dopravou je pro Ladislavu Blažkovou z Brna o dost komplikovanější než pro většinu ostatních obyvatel města. Jako hendikepovaná totiž musí spoléhat bezbariérové spoje. Tento problém jí i ostatním odpadne alespoň na jedné lince. První nízkopodlažní linkou v Brně bude osmička.

Mladá žena v jízdních řádech autobusů a tramvají nehledí jen na časy příjezdu, ale hledá také symbol stylizovaného vozíku. Ten označuje garantované bezbariérové tramvaje. „Jako vozíčkářka se bez nízkopodlažních tramvají téměř nehnu," konstatovala Blažková.

Alespoň na jedné tramvajové lince už brzy nebudou muset lidé nízkopodlažní spoje vyhledávat. Každá tramvaj, která tam pojede, totiž bude vhodná pro nastupování jak vozíčkářů, tak matek s kočáry.

Brněnský dopravní podnik totiž dokončuje rekonstrukci tramvají KT8 spojenou s vkládáním nového nízkopodlažního středního dílu. Do každé tramvaje tohoto typu tak investuje necelých třináct milionů korun.

A právě KT8 jsou jediné tramvaje, které jako obousměrné mohou obsloužit linku, která na líšeňském konci není zakončená klasickou smyčkou, ale jen úvratí. „Prozatím jezdí poslední tramvaj tohoto typu, kterou jsme neupravili. V červenci ji přesuneme k přestavbě do našich ústředních dílen. A osmička se tak stane první bezbariérovou linkou," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Zdůraznila přitom, že ne všechny spoje podnik jako nízkopodlažní garantuje. „Někdy ale může dojít k technické závadě na plošině pro bezbariérový nájezd z a do tramvaje může mít někdy technickou závadu," řekla mluvčí.

Osazení celé linky bezbariérovými tramvajemi lidé, kterých se to týká, vítají. „Osobně mě mrzí zrušení linky třináct, kterou jsem hodně využívala. Nyní musím jezdit přes hlavní nádraží, kde je většinou moc lidí a vystupování na této zastávce také nepatří k nejkomfortnějším. Osmička ale částečně trasu třináctky kopíruje. Takže je výborné, že bezbariérových souprav na této trase bude více," řekla Blažková.

A krok dopravního podniku vítá také Jana Škodová. „Při nastupování s kočárem do klasických tramvají musím vždy otravovat nějakého spolucestujícího, aby mi pomohl. Když si nástup mohu zařídit sama, cítím se lépe," řekla žena.

Jako pozitivní vidí nízkopodlažní linku také Aneta Šedá z Ligy vozíčkářů. „Trasa osmičky je k tomu nejvhodnější, protože v Líšni, na Vinohradech i v Bohunicích a ve Starém Lískovci se pohybuje hodně lidí s hendikepem. Celonízkopodlažní jim zpříjemní cestování. Pocit jistoty, že každý spoj je pro ně vhodný, je například při časovém presu nenahraditelný," řekla Šedá.

Upozornila ovšem i na možné problémy. „Spoje by rozhodně neměly jezdit na úkor jiných tras. Ideální je stav, kdy každý druhý spoj na každé lince je bezbariérový. Deset minut počká každý. Horší je situace, kdy nízkopodlažní spoj jede v intervalu třeba i hodiny a více. Problém je například na lince číslo čtyři. A ideální není ani trasa linek jedna a pět," uvedla.

Ruku v ruce s nasazováním nízkopodlažních spojů podle ní mají jít i úpravy nástupních ostrůvků. „I na trase osmičky je co zlepšovat. Vystoupit se nedá například na zastávce Životského, Vlhká, složité to je dokonce i na Hlavním nádraží," upozornila Šedá.

Podle mluvčí dopravního podniku Škrancové se situace pomalu zlepšuje. „Ostrůvky dlouhodobě upravujeme. Z 325 tramvajových zastávek jsou nízkopodlažní už dvě stovky. A nízkopodlažní tramvaje za klasické vyměňujeme při postupné obnově vozového parku," řekla mluvčí.

MHD a vozíčkáři

Nízkopodlažní vozy:

autobusy – 122 z 298

trolejbusy – 62 ze 144

tramvaje – 113 z 310

Nízkopodlažní ostrůvky:

200 z 325 (zastávky ve správě DPMB, městské části statistiky nemají)

Nejhorší linky pro vozíčkáře:

4, 5 a 1, autobusy zastavující v silnici

Autor: Petr Jeřábek

27.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 40
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání 26. kola první fotbalové ligy mezi FC Vysočina Jihlava a FC Zbrojovka Brno, 28. dubna v Jihlavě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Irena Janoušková.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Brno /FOTOGALERIE/ – Mezi stromy v brněnských Pisárkách se pomalu prochází studenti. Jejich pohled směřuje do země, jako by hledali hřiby. Místo nich však pomocí metody vlajkování pátrají po klíšťatech. Přestože byly v pátek dopoledne pouze tři stupně nad nulou, posbírali odborníci z Masarykovy univerzity za necelou hodinu sedm klíšťat. Ta následně otestují v laboratoři, zda nepřenáší klíšťovou encefalitidu.

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies