Vážení čtenáři, diskuzi o územním plánu sledujeme a aktuální dění z debaty najdete v modrém rámečku pod článkem

Za chvíli budou čtyři hodiny a desítky lidí se snaží dostat do místnosti v magistrátní budově v Kounicově ulici. Právě tu město vyčlenilo pro debatu o dopravních stavbách nového plánu.

Polovinu stísněných prostor zabírají panely s rozkreslenými variantami dokumentů, který je klíčový pro rozvoj města v příštích letech.

Po hodinovém představení dopravních projektů všech tří variant plánu začíná diskuze. Slovo si bere bývalý náměstek primátora Martin Ander. „Dočkáme se toho, že druhého února se debata uskuteční v důstojnějších prostorách?“ ptá se. Dostává se mu nečekané odpovědi. „Podmínky, které máme, jste nám zajistil vy, když jste byl náměstek,“ říká mu stroze vedoucí magistrátního odboru územního plánování a rozvoje Kateřina Leopoldová.

Pak už přicházejí na řadu otázky Brňanů. Muže, který je matematik, zajímá, jestli autoři plánu dodrželi všechny povinnosti. „Nevynechali jste při třetí variantě zákonnou podmínku využít prostor pro nové nápady?“ ptá se. Odpovídá mu Jaroslav Dokoupil ze společnosti Archdesign, která plán připravovala. „Pracujeme v mantinelech zadání schválených brněnským zastupitelstvem,“ říká diplomaticky.

Debaty se účastní hodně lidí z Bosonoh. Zajímá je, jak město vyřeší silnici R43 a její propojení s dálnicí D1. Obě velké stavby totiž zasahují do jejich městské části. „Ani jedna varianta nedodržuje hlukové a prachové limity,“ říká například Marie Špačková.

Musí se spokojit s odpovědí, že každá schválená stavba nakonec normy splní.

AKTUÁLNĚ Z DEBATY O ÚZEMNÍM PLÁNU

17:58 - Další muž, který se dostal k mikrofonu, upozorňuje na fakt, že třetí varianta územního plánu je z hlediska hluku a emisí pro Brno mírně nevýhodná.“Co je tedy výhodnější pro Brno,“ ptá se muž. Pochválí zpracovatele územního plánu Martina Zucha za odpověď nižší, ale dál se s přednášejícími neshodnou. „Z hlediska emisního zatížení a znečištění je tedy obyvatel Králova Pole je víc než obyvatel Bystrce,“ konstatuje v souvislosti s vedením silnice R43 muž.

17:46 - Marie Špačková z Bosonoh si stěžuje, že varianta 1 a 2 pro Bosonohy je totožná, nerespektuje hlukové a prachové limity. Musí se spokojit s odpovědí, že každá schválená stavba musí ze zákona splňovat normy. Prachové i hlukové.

17:38 - Diskutující, který se představuje jako Kadeřávek - matematik – se ptá zda architekti nevynechali při tvorbě třetí varianty zákonné podmínky prostor pro nápady a příležitosti. „Pracujeme v mantinelech zadání schválených zastupitelstvem Brna. Pracujeme dobře, postupujeme v intencích zákona z pozice zpracovatele,“ uvedl Jaroslav Dokoupil ze společnosti ArchDesign.

17:29 - Slovo si bere Martin Ander a žádá, aby se změnily podmínky, ve které se debata vede. „Dočkáme se toho, že 2. února bude beseda v důstojných prostorách?“ ptá se Ander. Podmínky, které pro vystavení konceptu máme, jsou podmínky, které jste nám zajistil vy, když jste byl ve funkci,“ opáčila bývalému náměstku vedoucí odboru územního plánování Kateřina Leopoldová.

17:23 - Začala diskuse. „Dovolte mi jeden a půl minuty, pak přenechám životní prostor jiným,“ říká první diskutující, který ovšem přítomné seznámí jen se svým názorem na vedení silnice R43 a odsun nádraží.