Trasa rychlostní silnice R43, odsun brněnského nádraží či rozvoj obcí na hranicích národního parku Podyjí. I o těchto výbušných tématech rozhodne 22. září jihomoravské zastupitelstvo.

Takzvané Zásady územního rozvoje na dlouhá léta předurčí rozvoj obcí, průmyslu i dopravy v kraji. Úřad je měl vytvořit hned po svém vzniku před jedenácti lety. Dostal se k tomu ale až teď. „Zdrželo nás mimo jiné jednání s ministerstvy. S životním prostředím jsme řešili, podle jakých pravidel má fungovat národní park Podyjí a jaký rozvoj to umožní obcím na jeho hranicích. Snad se díky tomu nebudou opakovat spory, které nyní ochromily Šumavu,“ uvedl krajský radní David Macek, který je za přípravu strategického dokumentu odpovědný.

Sporným bodem byla i jedna ze čtyřproudých tangent, které mají řešit dopravní zatížení jižních částí Brna. Její trasa má vést přes památkově chráněné slavkovské bojiště. Proto bylo třeba i vyjádření ministerstva kultury. „Nakonec jsme se dohodli, že mezi dálnicí D2 a křižovatkou s obchvatem Tuřan bude silnice v územním plánu zakreslena napevno. Dál na východ zatím nebude přesně určena a úsek zůstane jen v takzvané územní rezervě,“ uvedl Macek.

Podle odpůrců tangent to ale žádné řešení není. „Už jsme si vyzkoušeli, že když územní plán něco jen připouští, najdou se brzy spekulanti, kteří pozemky koupí a zamýšlenou stavbu nakonec prosadí,“ povzdechla si Michaela Trněná z občanského sdružení Čisté Šlapanice. Ta kvůli tangentám podávala na kraj námitku, kterou podpořilo dalších 363 obyvatel Šlapanic na Brněnsku.

S názorem Trněné i podobnými podněty se ale kraj podle radního Macka už vypořádal. A Zásad územního rozvoje se to dotklo jen minimálně. „Co jsme se nakonec rozhodli změnit, upřesním v dostatečném předstihu před schvalováním dokumentu,“ slíbil Macek.

Jihomoravské radnice se schválení zásad rozvoje nemohou dočkat. Odvíjí se od nich totiž územní plány jednotlivých měst a obcí. „Už aby byl dokument platný. Bohužel je ale potřeba počítat s tím, že se zase někteří obrátí na soud a budou se snažit o jeho zrušení,“ povzdechl si náměstek brněnského primátora Ladislav Macek, který je za územní plán odpovědný v Brně.

Nejvyšší správní soud už přitom zásady kvůli chybám úřadů jednou zrušil. Kraj se nyní o jejich schválení pokouší podruhé.

Sporné body

Silnice R43 má vést z Bosonoh přes Bystrc.
Tangenty zatíží jih Brna. Jihovýchodní tangenta má protnout slavkovské bojiště.
Odsun hlavního nádraží je už zanesen v plánu jako schválený.
Velké průmyslové zóny mají vyrůst na jihu Brna.
Malý důraz na železniční dopravu
R52 má vést kontroverzní trasou z Pohořelic do Mikulova.
R55 má vést přes ptačí oblast Bzenecká doubrava.
Zdroj: Ekologický právní servis