VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Brně bude nové nákupní centrum, další se rozrostou

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Na parkovišti u Zvonařky vznikne největší nákupní centrum v Brně. Rozšíření plánuje i Olympia a Vaňkovka. Ta nastěhuje obchody i do třetího patra, kde je teď parkoviště.

22.6.2009 11
SDÍLEJ:

Nákupní centrum Olympia.Foto: archiv DENÍKU

Desítky nových obchodů, hlavně s oblečením, přibudou za několik měsíců v Brně. Dvě nákupní centra plánují rozšíření, dvě nová vzniknou na zelené louce.

Nákupní centrum Aupark, které bude největším ve městě, chtějí slovenští developeři postavit na parkovišti vedle autobusového nádraží Zvonařka. „Je to na spojnici nového nádraží a středu města, což je výhodná poloha,“ řekl brněnský urabnista Jaroslav Dokoupil. Developeři si vybrali Brno z mnoha důvodů. „Podle různých studií je tady vysoká kupní síla. A velký potenciál růst dál,“ vysvětlil mluvčí developera Roman Karabelli.

Pokud vše půjde podle plánu, nový komplex vznikne do tří let. „Nyní čekáme, jak dopadnou posudky dopadů na životní prostředí a na dopravní infrastrukturu. Jen co získáme všechna povolení, můžeme začít stavět,“ uvedl Karabelli. Centrum podle něj nabídne asi čtyřiaosmdesát tisíc metrů čtverečních prodejní plochy. To je o jedenatřicet tisíc metrů více, než má zatím největší brněnské centrum – Avion shopping park.

Kromě Bratislavy, kde je Aupark největším nákupním komplexem, sídlí i v dalších pěti slovenských městech. „Restaurace i nabídku, jak trávit volný čas, postupně upravíme v Brně podle zájmu zákazníků. Může tu vzniknout třeba kadeřnictví nebo fitcentrum,“ dodal Karabelli.

Podle mnoha Brňanů je nákupních center v městě dost, jiní vznik nových vítají. „Jestli přibudou i nějaké nové značky, je to dobře. Jen nevím, jestli si nebudu muset najít vedlejší zaměstnání, aby mi stačily peníze,“ řekla třicetiletá Brňanka Romana Konečná, která měsíčně utratí za oblečení až tři tisíce korun.

Milovnice nákupů nemusejí na nové obchody čekat tři roky. Už v říjnu jich totiž přibude osm desítek v modřické Olympii. „Stane se tak největším nákupním centrem na Moravě. Prodejní plocha se na podzim zvětší o pětadvacet tisíc čtverečních metrů,“ zdůraznila mluvčí Olympie Adriana Zámečníková. Kromě obchodů přibude v Olympii i zábavně relaxační zóna s horolezeckou stěnou nebo dětským hřištěm.

Nové nákupní centrum chce postavit i nizozemská společnost CTP Invest. Má vyrůst do dvou let naproti Olympii v Modřicích. Ale jestli se to podaří, nedokáže říct ani ředitel společnosti. Dolehla na ni totiž ekonomická krize. „Tento projekt jsme zatím pozdrželi. Nejdříve potřebujeme vědět, zda najdeme nájemce, se kterými můžeme stoprocentně počítat,“ uvedl generální ředitel společnosti CTP Remon Vos. K plánům Nizozemců jsou skeptičtí i odborníci. Ekonom Jan Hladík jim nedává žádnou šanci. „Tato skupina má své finanční problémy a hodně rozjednaných projektů. Já osobně jim nevěřím,“ uvedl Hladík.

Ekonomové však nelámou hůl nad všemi projekty, jen nad tím nizozemským. Nákupní centra podle nich porostou dál. Stavba center je totiž většinou dlouhodobou investicí. „Navíc obchod nečelí takovému propadu jako třeba průmysl,“ uvedl finanční analytik ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. Podle posledních ekonomických průzkumů se zřejmě nové nákupní komplexy v Brně uživí. Ve městě je velká kupní síla.

Nové komplexy ale čelí velké kritice ekologů. „Tím, že řetězce postaví nějaké relaxační zóny rozhodně nezmírní to, jak ničí přírodu. Třeba doprava u všech středisek rychle houstne, což u městských okruhů a dálnic zpomaluje provoz,“ vysvětlil Milan Štefanec ze sociálně ekologické organizace Nesehnutí.

Ještě horší jsou podle něj obchodní domy ve středu města. „To pak řidiči jedou přímo k obchodu, a znepříjemňují tím život ostatním lidem,“ upozornil Štefanec. Takovým případem je Galerie Vaňkovka, která nabízí tisícovku parkovacích míst ve svém třetím patře. Do tří let to ale už nebude pravda, protože místo parkoviště vznikne šedesát nových obchodů. „Parkoviště, které tam je teď, přesuneme do nového parkovacího domu v Trnité ulici. Dokončení plánujeme na rok 2012. A nebudou chybět ani nové restaurace a kavárny,“ řekl Josef Wiedermann ze společnosti Ece Projektmanagement, které Vaňkovku vlastní.

#nahled|http://g.denik.cz/50/19/0623_infografika_obchody_brno_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/19/0623_infografika_obchody_brno.jpg|Největší nákupní centra v Brně a okolí.#

Ekolog Milan Štefanec se stavbou nových komplexů nesouhlasí a tvrdí: Rozvoji nákupních zón chybějí jasná pravidla

ROZHOVOR - Navzdory ekonomické krizi hlásí všechna nákupní centra v Brně a jeho okolí, že jim tržby rostou. Obchodní zóny se tak rozrůstají a přibývají nové. Podle Milana Štefance z ekologické organizace Nesehnutí přitom Česká republika ze všech zemí střední a východní Evropy drží prvenství v počtu nákupních center na jednoho obyvatele.

Je podle vás v Brně dostatek obchodních center?
Myslím, že v Brně i Česku je jich nadbytek. V porovnání s ostatními státy je jich u nás zbytečně mnoho a stále rostou jako houby po dešti. A to navzdory tomu, že další výstavbu si už mnoho lidí nepřeje.

Existují čísla, která by nezájem lidí potvrdila?
Jistě, existují. Informace čerpám z několika výzkumů renomovaných agentur. Podle výsledků z roku 2007 si v Česku nová centra nepřeje osmdesát procent lidí. Kvůli plánované výstavbě Bauhausu v Ivanovicích jsme si nechali dělat průzkum a dvaasedmdesát procent lidí tam nový obchoďák nechce.

Jaké problémy s sebou nové obchodní areály přinášejí?
Doprava v jejich okolí houstne a ubývá zelených ploch. Navíc hypermarkety ničí maloobchody. Mnozí zákazníci raději nakupují v menších obchodech, ale protože takové prodejny krachují, omezuje to jejich možnost volby.

Jak je možné, že západní města podobné problémy neřeší?
Tam je totiž běžné, že existuje koncepce a omezení rozvoje obchodních zón. V Brně jsou centra hlavně na jihu a na severu. Proto jsou některé městské části přesyceny a někde velkoobchody zase chybí. Pravidla pro výstavbu nákupních zón tu zkrátka chybí.

Myslíte, že se koncepce v budoucnu zlepší?
To bude záležet na několika faktorech. Nyní se na magistrátu připravuje nový územní plán města Brna, a ten předznamená vývoj v této oblasti na několik let dopředu. Investory je třeba regulovat a přesně určit, kde se stavět ještě může a kde už ne. Navíc i samotní Brňané se musí bránit, když se jim něco nelíbí. Věřím, že i tímto způsobem můžeme časem nekontrolovatelný nárůst nákupních center usměrnit.

Mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára vznik nových komplexů hájí a říká: Ti, kteří stavby nechtějí, mohou protestovat

ROZHOVOR - Nerovnoměrnost. To je slovo, které snad nejvíce charakterizuje rozmístění nákupních center v Brně. Někde je jich moc, jinde naopak málo. Hypermarkety postrádají třeba lidé v Líšni nebo v Bystrci. Mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára proto předpokládá, že se investoři zaměří hlavně na tato místa.

Existují nějaké koncepce nebo pravidla pro rozvoj brněnských obchodních center?
Většinou se řídíme podle toho, co ukáží výsledky pravidelných průzkumů maloobchodní sítě. Ty nám jasně ukazují, jakým směrem situaci posunout dál. Ale to můžeme udělat jen pomocí územního plánu města Brna a jeho vyhlášky. Investoři se pak při plánování obchodních center musí tímto územním plánem řídit.

Jak mají postupovat Brňané, kteří chtějí proti podobné stavbě protestovat?
Mohou samozřejmě ovlivňovat zastupitele, kteří uzemní plán a jeho změny schvalují. Mají k tomu mnoho nástrojů. Třeba petice. Ale mohou se vyjádřit i při řízení o umístění stavby. Což ale platí jen pro ty, kteří v dané oblasti bydlí a řízení se jich přímo dotýká.

Zohledňuje územní plán i nárůst dopravy v okolí nákupních center?
Plochy, které jsou v plánu vyhrazeny pro nákupní zóny, musí mít samozřejmě cílové dopravní napojení vyřešeno. Druhou stránkou věci je nerovnoměrné rozložení těchto zón ve městě a při jeho hranici. Dopravní zátěž je tam proto nepřiměřeně vysoká.

Co pozitivního mohou nová obchodní centra do Brna přinést?
Je nesporné, že jsou oblíbenými středisky pro mnoho lidí. Kromě nových obchodů přinášejí i možnost pobavit se.

Odhadnout vývoj není snadné. Naznačuje už teď chystaná změna územního plánu, jak dál?
Ano, máme v něm rezervní plochy pro růst nových nákupních center. Z průzkumu maloobchodní sítě totiž vyplývá, že prodejny formátu hypermarketu chybí třeba v Líšni a Bystrci. Investoři tak asi budou chtít tento nedostatek uspokojit. Otázkou zůstává, zda nasycenost trhu a budování dalších center nezpůsobí, že některá stávající centra zaniknou. A jestli je to třeba neodradí.

Autor: Tereza Bartošíková

22.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Výstavba bytů. Ilustrační foto.
6

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Obchodování s nezdaněným lihem: odsouzenému propadne 14 tisíc litrů lihu

Brno – Případ patnácti obžalovaných za obchodování s nezdaněným lihem v úterý řešil Krajský soud v Brně. Lihovarníka Štefana Pavlíka odsoudil ke třem rokům ve vezení s podmíněným odkladem trestu na pět let a dohledem. Dále mu udělil zákaz činnosti na tři roky a propadnutí víc než čtrnácti tisíc litrů lihu.

Psa měl na vodítku, ale bez náhubku. Zvíře pokousalo důchodkyni

Brno – Útočícímu psovi se v pondělí odpoledne bránila dvaasedmdesátiletá důchodkyně v jižní části města. Pes byl sice na vodítku, neměl ale náhubek a ženu pokousal.

Zvýšené nebezpečí vzniku požárů končí. Hejtman výstrahu odvolal

Jižní Morava - Rozdělat táborák a uvařit si v přírodě při kempování jídlo nebo spustit ohňostroj mohou Jihomoravané opět bez obav. Stav zvýšeného nebezpečí vzniku požárů kvůli suchu i vysokým teplotám totiž v úterý ve dvě hodiny odpoledne jihomoravský hejtman Bohumil Šimek odvolal.

Nebezpečné topoly vykáceli. Nové stromy v ulici nevysadí

Brno /FOTOGALERIE/ - Místo čtyř poškozených topolů u Moldavské ulice v brněnských Bohunicích stojí od minulého týdne pouze jeden z nich. Nechali je vykácet představitelé městské části. Některým z místních se to nelíbí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení