VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V centru, nebo mimo něj? Polohu brněnského nádraží řešili už v roce 1927

Brno – Hvízdající brzdy, hlášení výpravčích a ruch města z okolních ulic. Tak vypadá okolí brněnského nádraží v centru města již od poloviny devatenáctého století. Hlavním nádražím se stalo až v roce 1909. Od dvacátých let se pak odborníci přou, zdali jej neodsunout mimo centrum úplně.

5.10.2016 6
SDÍLEJ:

Již téměř před sto lety Brňany od hlavního vlakového nádraží vozily tramvaje. Nádražní ulice se ale tenkrát jmenovala Nádražní náměstí. Na fotografii je pohled z ulice Bašty pořízený kolem roku 1920. Foto: Muzeum města Brna

V době parních lokomotiv lidem vadilo znečištění, které spolu s vlaky po kolejích do města přijíždělo. S rostoucím počtem obyvatel ve městě navíc chyběla nástupiště. „Brno se začalo měnit ve skutečné velkoměsto, navíc rostoucí průmysl spojení potřeboval. Auta moc rozšířená nebyla," vysvětlil Aleš Homola z brněnského pracoviště Národního památkového ústavu.

Podle ředitele brněnských památkářů Zdeňka Váchy ale právě rychlým růstem budoucnost nádraží Brňané zkomplikovali. „Rostlo hlavně v době, kdy existovalo více provozovatelů a druhů drah, takže se na jeho růstu na začátku podílelo několik společností," vysvětlil.

Už v roce 1927 proto město vyhlásilo soutěž na řešení problému. „Profesor Bohuslav Fuchs zpracoval soutěžní návrh s dvěma variantami, ale teď využívají zastánci odsunuté polohy jen jednu z nich. Ve čtyřicátých letech ale uznal výhodu polohy v centru," připomněl před časem brněnský architekt a pamětník Ivan Ruller. Fuchs se svým návrhem za první republiky obsadil v soutěži druhé místo.

Až do devadesátých let, kdy začali politici opět jednat o velkém přesunu a modernizaci nádraží, se na něm téměř nic neměnilo. „Provádělo se už jen třeba rozšiřování peronů. Největší zásah byl vybudování budovy nádražní pošty podle návrhu Bohuslava Fuchse," doplnil Homola.

Pohled současných Brňanů na polohu nádraží má zjistit v pátek a sobotu referendum.

Autor: Alžběta Nečasová

5.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies