VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V centru, nebo mimo něj? Polohu brněnského nádraží řešili už v roce 1927

Brno – Hvízdající brzdy, hlášení výpravčích a ruch města z okolních ulic. Tak vypadá okolí brněnského nádraží v centru města již od poloviny devatenáctého století. Hlavním nádražím se stalo až v roce 1909. Od dvacátých let se pak odborníci přou, zdali jej neodsunout mimo centrum úplně.

5.10.2016 6
SDÍLEJ:

Již téměř před sto lety Brňany od hlavního vlakového nádraží vozily tramvaje. Nádražní ulice se ale tenkrát jmenovala Nádražní náměstí. Na fotografii je pohled z ulice Bašty pořízený kolem roku 1920. Foto: Muzeum města Brna

V době parních lokomotiv lidem vadilo znečištění, které spolu s vlaky po kolejích do města přijíždělo. S rostoucím počtem obyvatel ve městě navíc chyběla nástupiště. „Brno se začalo měnit ve skutečné velkoměsto, navíc rostoucí průmysl spojení potřeboval. Auta moc rozšířená nebyla," vysvětlil Aleš Homola z brněnského pracoviště Národního památkového ústavu.

Podle ředitele brněnských památkářů Zdeňka Váchy ale právě rychlým růstem budoucnost nádraží Brňané zkomplikovali. „Rostlo hlavně v době, kdy existovalo více provozovatelů a druhů drah, takže se na jeho růstu na začátku podílelo několik společností," vysvětlil.

Už v roce 1927 proto město vyhlásilo soutěž na řešení problému. „Profesor Bohuslav Fuchs zpracoval soutěžní návrh s dvěma variantami, ale teď využívají zastánci odsunuté polohy jen jednu z nich. Ve čtyřicátých letech ale uznal výhodu polohy v centru," připomněl před časem brněnský architekt a pamětník Ivan Ruller. Fuchs se svým návrhem za první republiky obsadil v soutěži druhé místo.

Až do devadesátých let, kdy začali politici opět jednat o velkém přesunu a modernizaci nádraží, se na něm téměř nic neměnilo. „Provádělo se už jen třeba rozšiřování peronů. Největší zásah byl vybudování budovy nádražní pošty podle návrhu Bohuslava Fuchse," doplnil Homola.

Pohled současných Brňanů na polohu nádraží má zjistit v pátek a sobotu referendum.

Autor: Alžběta Nečasová

5.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies