VYBERTE SI REGION

V centru, nebo mimo něj? Polohu brněnského nádraží řešili už v roce 1927

Brno – Hvízdající brzdy, hlášení výpravčích a ruch města z okolních ulic. Tak vypadá okolí brněnského nádraží v centru města již od poloviny devatenáctého století. Hlavním nádražím se stalo až v roce 1909. Od dvacátých let se pak odborníci přou, zdali jej neodsunout mimo centrum úplně.

5.10.2016 6
SDÍLEJ:

Již téměř před sto lety Brňany od hlavního vlakového nádraží vozily tramvaje. Nádražní ulice se ale tenkrát jmenovala Nádražní náměstí. Na fotografii je pohled z ulice Bašty pořízený kolem roku 1920. Foto: Muzeum města Brna

V době parních lokomotiv lidem vadilo znečištění, které spolu s vlaky po kolejích do města přijíždělo. S rostoucím počtem obyvatel ve městě navíc chyběla nástupiště. „Brno se začalo měnit ve skutečné velkoměsto, navíc rostoucí průmysl spojení potřeboval. Auta moc rozšířená nebyla," vysvětlil Aleš Homola z brněnského pracoviště Národního památkového ústavu.

Podle ředitele brněnských památkářů Zdeňka Váchy ale právě rychlým růstem budoucnost nádraží Brňané zkomplikovali. „Rostlo hlavně v době, kdy existovalo více provozovatelů a druhů drah, takže se na jeho růstu na začátku podílelo několik společností," vysvětlil.

Už v roce 1927 proto město vyhlásilo soutěž na řešení problému. „Profesor Bohuslav Fuchs zpracoval soutěžní návrh s dvěma variantami, ale teď využívají zastánci odsunuté polohy jen jednu z nich. Ve čtyřicátých letech ale uznal výhodu polohy v centru," připomněl před časem brněnský architekt a pamětník Ivan Ruller. Fuchs se svým návrhem za první republiky obsadil v soutěži druhé místo.

Až do devadesátých let, kdy začali politici opět jednat o velkém přesunu a modernizaci nádraží, se na něm téměř nic neměnilo. „Provádělo se už jen třeba rozšiřování peronů. Největší zásah byl vybudování budovy nádražní pošty podle návrhu Bohuslava Fuchse," doplnil Homola.

Pohled současných Brňanů na polohu nádraží má zjistit v pátek a sobotu referendum.

Autor: Alžběta Nečasová

5.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies