VYBERTE SI REGION

V srdci tunelů se budou točit dva třímetrové ventilátory

Brno /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ - Už jen méně než jeden rok schází podle plánů silničářů do otevření Dobrovského tunelů v Brně. Úsek velkého městského okruhu chtějí otevřít 15. září příštího roku.

9.10.2011 7
SDÍLEJ:
Fotogalerie
16 fotografií
Životnost tunelů Dobrovského je naplánovaná na sto let. Stavbu tvoří dva samostatné tubusy dlouhé 1250 metrů. Stála 12 miliard korun.

Životnost tunelů Dobrovského je naplánovaná na sto let. Stavbu tvoří dva samostatné tubusy dlouhé 1250 metrů. Stála 12 miliard korun. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

A ve čtvrtek se už takřka hotovými tunely pochlubili. „Hodně lidí v Brně o tunelech mluví a málokdo je viděl,“ podotkl šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek.

Jeden z posledních slunných dní babího léta se silničáři snaží maximálně využít. U vstupního portálu v Poděbradově ulici stavebníci dokončují poslední práce na obrovském betonovém korytu. To je mezi tunely v Česku unikátní. „Je to protivztlaková vana. Stavíme ji kvůli vysoké hladině podzemní vody. Nechceme, aby vztlak zvedal silnici. Vana je samozřejmě izolovaná, ale hlavní vtip je ve více než metrové tloušťce dna, které působí proti vztlaku svojí vahou,“ komentuje stavbyvedoucí David Pohlodek.

Na stěně vany jsou také úchyty pro hlukovou izolaci. „V případě potřeby ji doplníme také protihlukovými stěnami,“ podotýká hlavní inženýr stavby Robert Nedbálek.

Směrem do nitra tunelů postupně stavební ruch utichá. To hlavní je už hotovo. „Kráčíme po čtyřiceticentimetrové takzvané spádové vrstvě betonu. Pod ní je dalších sto osmdesát centimetrů tunelové klenby. Zbývá už jen silnice, to bude další šedesáticentimetrová vrstva,“ popisuje složení stavby Pohlodek.

Chytrá technologie

Unikátní podle něj je v tunelu vzduchotechnika. „Systém dokáže reagovat na požár nebo smog. Díky klapkám v takzvaném mezistropě odvětrá zasažené místo velice rychle,“ říká Pohlodek.

Srdce systému je v technologickém centru. Pětadvacet metrů pod zemí tam čekají dva obří, tři metry vysoké ventilátory. „Vyrobené jsou v Česku, ale speciální lopatky vyrobili dělníci až ve Španělsku,“ podotýká stavbyvedoucí Pohlodek.

Oba průvodci nejčastěji opakují jedno slovo. Bezpečnost. V tunelech jsou vedle speciálního větrání také čtyři bezpečnostní spojovací chodby, hydranty, výklenky pro přivolání pomoci, a dokonce i rozšířené místo pro odstavení rozbitého auta. „Po zkušenostech a problémech z ostatních světových tunelů jsou předpisy stále přísnější. Stavbu to samozřejmě prodražuje, ale vyplatí se to,“ uzavírá inženýr Nedbálek.

Autor: Petr Jeřábek

9.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kradli i v masce z Hvězdných válek. Po dopadení chtěl muž mlátit hlavou do auta

Ilustrační foto.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.

Poprvé využili speciální sanitku. Záchranáři vezli pacienta vážícího 250 kilo

Brno – První převoz morbidně obézního pacienta v nové sanitce si před pár dny vyzkoušeli jihomoravští záchranáři. Muže vážícího víc jak dvě stě padesát kilo transportoval tým záchranářů Fakultní nemocnice Brno na vyšetření a zpět domů. „K převozu využili sanitku pro pacienty s vysoce nebezpečnou nemocí, která je zároveň vybavena speciálními hydraulickými nosítky o vysoké nosnosti. U těch je navíc možné zvětšit ložnou plochu," popsala v úterý mluvčí záchranářů Hedvika Kropáčková. Sanitka navíc podle ní zvyšuje bezpečnost i komfort při přepravě pacienta.

Fenina trápí operované rameno, ve Zbrojovce zatím končí. Nechci být přítěž, říká

Brno – Mohl se stát nečekaným trumfem Zbrojovky v jarním boji o záchranu nejvyšší fotbalové soutěže. Jenže Brno se s bývalým reprezentačním útočníkem rozloučilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies