VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V srdci tunelů se budou točit dva třímetrové ventilátory

Brno /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ - Už jen méně než jeden rok schází podle plánů silničářů do otevření Dobrovského tunelů v Brně. Úsek velkého městského okruhu chtějí otevřít 15. září příštího roku.

9.10.2011 7
SDÍLEJ:
Fotogalerie
16 fotografií

Životnost tunelů Dobrovského je naplánovaná na sto let. Stavbu tvoří dva samostatné tubusy dlouhé 1250 metrů. Stála 12 miliard korun. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

A ve čtvrtek se už takřka hotovými tunely pochlubili. „Hodně lidí v Brně o tunelech mluví a málokdo je viděl,“ podotkl šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek.

Jeden z posledních slunných dní babího léta se silničáři snaží maximálně využít. U vstupního portálu v Poděbradově ulici stavebníci dokončují poslední práce na obrovském betonovém korytu. To je mezi tunely v Česku unikátní. „Je to protivztlaková vana. Stavíme ji kvůli vysoké hladině podzemní vody. Nechceme, aby vztlak zvedal silnici. Vana je samozřejmě izolovaná, ale hlavní vtip je ve více než metrové tloušťce dna, které působí proti vztlaku svojí vahou,“ komentuje stavbyvedoucí David Pohlodek.

Na stěně vany jsou také úchyty pro hlukovou izolaci. „V případě potřeby ji doplníme také protihlukovými stěnami,“ podotýká hlavní inženýr stavby Robert Nedbálek.

Směrem do nitra tunelů postupně stavební ruch utichá. To hlavní je už hotovo. „Kráčíme po čtyřiceticentimetrové takzvané spádové vrstvě betonu. Pod ní je dalších sto osmdesát centimetrů tunelové klenby. Zbývá už jen silnice, to bude další šedesáticentimetrová vrstva,“ popisuje složení stavby Pohlodek.

Chytrá technologie

Unikátní podle něj je v tunelu vzduchotechnika. „Systém dokáže reagovat na požár nebo smog. Díky klapkám v takzvaném mezistropě odvětrá zasažené místo velice rychle,“ říká Pohlodek.

Srdce systému je v technologickém centru. Pětadvacet metrů pod zemí tam čekají dva obří, tři metry vysoké ventilátory. „Vyrobené jsou v Česku, ale speciální lopatky vyrobili dělníci až ve Španělsku,“ podotýká stavbyvedoucí Pohlodek.

Oba průvodci nejčastěji opakují jedno slovo. Bezpečnost. V tunelech jsou vedle speciálního větrání také čtyři bezpečnostní spojovací chodby, hydranty, výklenky pro přivolání pomoci, a dokonce i rozšířené místo pro odstavení rozbitého auta. „Po zkušenostech a problémech z ostatních světových tunelů jsou předpisy stále přísnější. Stavbu to samozřejmě prodražuje, ale vyplatí se to,“ uzavírá inženýr Nedbálek.

Autor: Petr Jeřábek

9.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies