Brněnské ulice se halí do tmy a přichází pravá chvíle pro partu sprejerů. Rychle, než je někdo uvidí, stříkají na chodníky své pestrobarevné vzkazy. Kolemjdoucí však za ranního rozbřesku nespatří obvyklé, těžko srozumitelné nápisy.

Výtvory těchto sprejerů upozorňují na nabídku rychlého připojení k internetu, čerstvě otevřenou restauraci nebo na nejnovější počítačovou hru. Takzvanou guerillovou reklamní kampaň v současnosti využívají i velké společnosti. Je však nelegální a komplikuje práci majitelům chodníků.

Například naproti budově Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na chodník někdo nedávno nastříkal přes šablonu internetový odkaz. „Všiml jsem si toho, a dokonce jsem se hned na internet podíval. Docela mě udivilo, že to je reklama. Čekal jsem nějakou radikální studentskou skupinu,“ podivil se student Jan Bernášek.

Podle prezidenta Rady pro reklamu Radka Pokorného by měli vlastníci ploch proti takové reklamě bojovat. „Kromě toho, že mají pomalované chodníky, jim také unikají peníze, které by mohli po firmách vyžadovat,“ upozornil Pokorný.

V Brně patří chodníky magistrátu, jiné městským částem a některé také Jihomoravskému kraji. Úřady se však guerillovou reklamou příliš nezabývají. „Magistrát ještě žádné správní řízení s nikým, kdo na chodníky stříkal nelegální reklamu, nevedl. Nedostal k tomu podnět,“ uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Podle úředníků města má propagační nápisy odstraňovat firma Brněnské komunikace, která se stará o údržbu cest. „Pokud se na nás vlastník chodníku obrátí, jsme schopní posprejovanou plochu vyčistit. Máme ale na starosti především stavební práce a technickou údržbu, o čistotu chodníků se stará magistrát a městské části,“ uvedl ředitel správního úseku Brněnských komunikací Roman Nekula. Podle něj lidem vadí spíše graffiti na zdech a v podchodech. „Problém s nápisy na chodnících není nejspíš tak palčivý, a proto ho nikdo moc neřeší,“ okomentoval Nekula.

Nejčastěji se guerillová reklama objevuje v rušných ulicích v centru města. „Pokud nějaký nápis na našem chodníku objevíme, necháme ho odstranit. Často se to ale údržbářům podaří jen částečně,“ podotkl mluvčí městské části Brno­střed Roman Burián. Na zemi podle něj zůstávají obrysy nápisu nebo barevné fleky. „Podle našich zkušeností takovou formu marketinku využívají hlavně nově otevřené podniky, které chtějí přilákat zákazníky. Neuvědomují si, že si na chodníky reklamu jen tak napsat nemohou,“ vysvětlil Burián.

Odborníci upozorňují, že nápisy na chodníku mohou být reklamou, i pokud neuvádí název firmy či výrobku. „Může jí být i nepřímý odkaz propagující prodej nebo nějakou službu,“ uvedl advokát zabývající se reklamou a marketinkem Filip Winter.

ANETA ŠEDÁ