VYBERTE SI REGION

V ulicích Brna svítily Tvarůžek, Žaba nebo Rakev

Brno /INFOGRAFIKA UVNITŘ/ - Přesně před 230 lety se v Brně rozsvítilo 277 lojových lamp. U příležitosti návštěvy ruského následníka trůnu Pavla Petroviče a jeho ženy Marie Fedorovny. Tímto okamžikem začíná historie veřejného osvětlení ve městě. Toto osvětlení se ovšem vztahovalo jen na ulice uprostřed městských hradeb. První předměstí byla osvětlená až v roce 1831 a první plynová lampa se v Brně rozsvítila v roce 1849.

1.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Karolína Dopitová

Každý, kdo šel v noci po ulici, si na cestu musel sám svítit lucernou. Tak to v Brně vypadalo do roku 1781. Od doby temna nyní Brňany dělí 230 let. „Nyní každý vnímá veřejné osvětlení jako samozřejmost. Pokud je venku tma, pouliční lampy přece svítí,“ podotkl Michal Chládek ze společnosti Technické sítě Brno. Dodal, že Brno bylo v roce 1882 první město na evropském kontinentu, které postavilo divadlo vybavené elektrickými žárovkami. „Tedy dnešní Mahenovo divadlo,“ řekl Chládek.

Už o sto let dříve ale Brňanům ulice ozářila první lojová svítidla. Ta později vystřídala olejová a v roce 1849 začaly v Brně svítit plynové lampy. Po elektrifikaci v roce 1921 přišlo na řadu elektrické osvětlení.

Drahé stožáry

Kromě svítidel hrají ve veřejném osvětlení roli také stožáry. „Jejich cena často předčí i cenu svítidel, které drží,“ upozornil Josef Šaroun z brněnských technických sítí. Stožáry se v Brně objevily na konci předminulého století. „Vyráběly se jako litinové odlitky. Každý z nich byl uměleckým dílem,“ podotkl Šaroun. Kvůli jejich ceně proto lidé dříve umisťovali světla na domy. Tento způsob ale později začal ustupovat. „Před druhou světovou válkou bylo ve městě téměř tři tisíce světel umístěných na domech, nyní je to jen necelých šest stovek. Zatímco počet stožárů se od roku 1938 zvýšil desetkrát,“ upozornil Šaroun.

Po druhé světové válce se svítidla umísťovala na stožáry elektrického vedení. Elektrické osvětlení se pak několikrát změnilo. To žárovkové vystřídalo rtuťové a výbojkové osvětlení.

Jednotlivým lampám lidé také dávali různé přezdívky podle jejich tvarů, například Límec podle plastového límce okolo optické části nebo Tvarůžek podle kulatého zploštělého tvaru. „Jako veřejné osvětlení budoucnosti se prozatím jeví technologie LED. Ta je v Brně k vidění například ve Hviezdoslavově ulici ve Slatině,“ vysvětlil Dušan Piják z Technických sítí Brno.

Nyní jsou však podle něj tato svítidla příliš drahá a někdy i energeticky náročnější než ta klasická. „Vývoj v oblasti osvětlení je ale velmi dynamický. Co platí dnes, nemusí platit zítra. S plošným nasazením tohoto druhu světel Brno počítá nejdříve od roku 2015,“ předpověděl Piják.

#nahled|http://g.denik.cz/50/ee/inf_osvetleni_brno_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/ee/inf_osvetleni_brno.jpg|Jak se měnilo veřejné osvětlení v Brně.#

Autor: Anna Fajkusová

1.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies