VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V USA radí: jeďte na jih Moravy

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Americký deník USA Today doporučil jižní Moravu jako jedno z pěti nejlevnějších míst v Evropě pro hezkou dovolenou.

8.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv DENÍKU

Bulharsko, Berlín, tyrkysové pobřeží v Turecku, Transylvánie v Rumunsku a jižní Morava. To je klub pěti vyvolených míst světa, kam mají Američané vyrazit za levnou, ale přitom hezkou dovolenou. Tento žebříček zveřejnily americké celostátní noviny USA Today. Autoři článku informují v souvislosti s jižní Moravou o krásných vinařských vesničkách a bohaté historii. Přirovnávají region k francouzské Provance.

„USA Today jsou seriózní celoamerické noviny. Jsou na letištích i ve světových hotelích. I proto je čtou hlavně lidé, kteří cestují. Článek o jižní Moravě je dobrá reklama. Přečtou si ho lidé, u kterých je šance, že přijedou,“ uvedl nezávislý novinář Miloš Čermák, který se zajímá o zahraniční média.

Reklamu za Atlantikem vítá i Libuše Vlachová z jihomoravské Centrály cestovního ruchu. A připouští, že může mít na Američany při výběru dovolené vliv. „Jsou na patnáctém místě z národností, které na jižní Moravu přijíždí. V průměru se tu zdrží asi dva dny a cestují hlavně za vínem a historií, která je tu hodně stará a nahuštěná na malém prostoru,“ řekla Vlachová.

Podle statistik Asociace cestovních kanceláří České republiky přijelo na jižní Moravu ročně okolo osmi tisíc Američanů. „Nejvíce jich přijíždí v září, nejméně v prosinci,“ upřesnil mluvčí asociace Jan Papež.Mezi největší klady jihomoravského regionu patří přátelskost místních lidí.

Milují pohostinnost a rodinné tradice

Američané jsou jihomoravskou pohostinností nadšeni. Potvrzuje to Marie Zouharová, která je ve svém sklípku hostí už od roku 1992. „Vždycky se jim líbilo, že tady rodiny drží dlouho pohromadě,“ doplnila Zouharová. Podle ní jezdí většinou menší skupiny. „Nejčastěji cestují tak desetičlenné skupiny,“ potvrdil Radim Král z cestovní kanceláře OK Tours přivážející zahraniční turisty do České republiky.

Zatímco organizovaný způsob turistiky vyhledávají především starší Američané, mladí cestují na vlastní pěst nebo se zúčastní programu Greenways – cestování po vinařských stezkách. „V Americe je pojem Greenways mnohem známější než u nás, pro lidi je to turistické lákadlo. Zajímá je vinařská tradice, cyklistické stezky a památky podél stezky Greenway Praha-Vídeň,“ poznamenala Zuzana Taušová z Nadace Partnerství, které se na tomto projektu podílí. „Líbí se mi bohatá historie a architektura. I na víno jsem se moc těšil. I když ho normálně moc nepiji,“ popsal své zážitky z jižní Moravy například Xander Scott z Marylandu v USA.

Pochvalný článek o jihu Moravy oceňuje i hejtman Stanislav Juránek. „Taková zpráva je dobrá reklama,“ uvedl Juránek. Vzpomněl si také, že jedni z prvních Američanů, kteří mohli porovnat rozdíl mezi cenami v Brně a Praze, byli dřívější američtí velvyslanci. Ti totiž kvůli mlze nemohli přistát v Praze, a tak doletěli až do Brna.

Karin Šeligová z agentury CzechTourism o amerických turistech na Moravě říká: Přijíždějí jen na otočku, za hrady

Američané se mohli v jednom ze svých celostátních deníků dočíst o jižní Moravě jako o nejlevnějším místě na dovolenou. Podle Karin Šeligové z agentury CzechTourism může takový článek způsobit, že se na jih Moravy podívá víc turistů ze zámoří.

Zaznamenali jste článek v USA Today?
Ano, víme o něm. Myslím, že může přispět k růstu turistiky, protože přirovnává jižní Moravu k francouzské Provence, která je světoznámou a velmi oblíbenou destinací.

Jaké máte zkušenosti s Američany na jižní Moravě?
Počet turistů, kteří zde přenocují mírně klesá. Američané přijedou, ubytují se v Praze a podnikají jednodenní výlety. Mají ročně jen čtrnáct dní dovolené. Jejich čas je tedy omezený a jsou nároční na množství a kvalitu informací.

Jak tedy cestují?
Většinou volí prodloužené víkendy a snaží se koncentrovat mnoho zážitků do minimální doby.

To ale z ciziny moc nepoznají.
Američané mimo Státy vyjíždějí velmi málo. Přes devadesát procent jich cestuje jen po USA. Pokud už vyjedou, přikládají velký význam filmům natočeným v té které zemi. K nám se vydávají poznat třeba místa z filmů XXX nebo Mission Impossible.

Zajímá je i něco jiného?
Architektura, klasická hudba, folklorní festivaly a cykloturistika, díky níž poznají i místa, která by běžně nenavštívili. Vyhledávají hlavně hrady a zámky, které u nich nejsou. Jsou to pro ně romantická místa.

Američané pili, jedli a chutnalo jim

Haně Marcinčákové a jejímu manželovi patří dva hotely v Mikulově a jedno ze známých jihomoravských vinařství. Ve svém sklípku pořádají akce na objednávku jak pro našince, tak pro turisty ze zahraničí. Nejčastěji k nim jezdí Poláci a Angličané. Američané prý do sklípku zavítali jen jednou – náhodou.

O tom, že by Američané jezdili houfně obdivovat moravské sklípky a vinařství, neví a nesetkala se s tím ani u svých známých z regionu. Říká, že takové turisty ze zámoří nezná. Na jižní Moravu sice jezdí, ale na víno jen zaskočí. „Podílíme se na programu zelených stezek Greenways. Američané, kteří sem jezdí, popijí víno při cyklistických zastávkách. Na ochutnávku ale nechodí,“ popisuje jejich zvyky Marcinčáková.

„Jednou k nám ale skupinka amerických turistů zabloudila. Bylo to úplně omylem. Vybouchl jim program, a tak hledali, jak by zaplnili díru v čase,“ popisuje svou jedinou americko-vinařskou zkušenost Marcinčáková. Vinaři tehdy pro zámořské turisty připravili večeři a ochutnávku vín. Program snoubení vína s jídlem náhodné hosty nadchl. „Překvapilo je, že se tím, které víno se hodí ke kterému jídlu, vůbec někdo zabývá. Moc jim chutnalo a o všechno se zajímali,“ usmívá se Marcinčáková. Protože ve sklípku pracují i lidé, kteří umí anglicky, nebyl podle jejích slov problém zvídavým Američanům vše vysvětlit. Přesto, že návštěvníci spořádali docela dost vína, moc se prý neopili. „Byli to starší lidé a chovali se velice slušně. Jsme tu zvyklí na mnohem horší situace,“ doplňuje Marcinčáková.

Počty zahraničních turistů mířících na jižní Moravu.

KATEŘINA SLÁMOVÁ, BARBORA FIALOVÁ

8.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Konec zmatků a nepřesného ukazování času. Nefunkční hodiny na deseti místech v Brně nahradily od úterního dopoledne nové.
33

OBRAZEM: Nové hodiny v ulicích Brna konečně ukazují správný čas

Uber. Ilustrační foto.
2

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Brno – Na Brněnské přehradě v úterý krátce před jedenáctou hodinou utonul starší muž. Pomoci tonoucímu vyjeli hasiči ze základny ležící přímo na přehradě, na místo letěl i vrtulník. „Zavolali nás kvůli tomu, že muž se potopil a už se nevynořil. Po vytažení z vody jsme jej resuscitovali, ale neúspěšně," sdělil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

VMO nabírá další zpoždění. Stavbu vinohradského tunelu komplikuje složitý terén

Brno /INFOGRAFIKA/ - Dostavba velkého městského okruhu v Brně se opět zpožďuje. Kromě nové studie vlivu na životní prostředí na Žabovřeské za to mohou i komplikace se stavbou tunelu ve Vinohradech.

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Brno /ANKETA/ – Nejlepší brněnskou restauraci, bar nebo bistro ocenila v pondělí odborná porota v nezávislém gastronomickém hodnocení Gourmet Brno 2017. „Podniky hodnotilo jedenadvacet porotců. Ocenění pak udělili dohromady v sedmi kategoriích," vysvětlila ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková.

Cvrnkni si, vyzývají divadelníci. Divadlo Bolka Polívky zakončí sezonu

Brno - Neboj se a cvrnkni si, neboť cvrnknout si je lidské a nikdo by se toho neměl bát. S tímto prohlášením zahájí Divadlo Bolka Polívky třetí ročník turnaje ve stolních kuličkách Jakubák Open, a symbolicky tak zakončí svoji 24. divadelní sezonu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies