VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V USA radí: jeďte na jih Moravy

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Americký deník USA Today doporučil jižní Moravu jako jedno z pěti nejlevnějších míst v Evropě pro hezkou dovolenou.

8.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv DENÍKU

Bulharsko, Berlín, tyrkysové pobřeží v Turecku, Transylvánie v Rumunsku a jižní Morava. To je klub pěti vyvolených míst světa, kam mají Američané vyrazit za levnou, ale přitom hezkou dovolenou. Tento žebříček zveřejnily americké celostátní noviny USA Today. Autoři článku informují v souvislosti s jižní Moravou o krásných vinařských vesničkách a bohaté historii. Přirovnávají region k francouzské Provance.

„USA Today jsou seriózní celoamerické noviny. Jsou na letištích i ve světových hotelích. I proto je čtou hlavně lidé, kteří cestují. Článek o jižní Moravě je dobrá reklama. Přečtou si ho lidé, u kterých je šance, že přijedou,“ uvedl nezávislý novinář Miloš Čermák, který se zajímá o zahraniční média.

Reklamu za Atlantikem vítá i Libuše Vlachová z jihomoravské Centrály cestovního ruchu. A připouští, že může mít na Američany při výběru dovolené vliv. „Jsou na patnáctém místě z národností, které na jižní Moravu přijíždí. V průměru se tu zdrží asi dva dny a cestují hlavně za vínem a historií, která je tu hodně stará a nahuštěná na malém prostoru,“ řekla Vlachová.

Podle statistik Asociace cestovních kanceláří České republiky přijelo na jižní Moravu ročně okolo osmi tisíc Američanů. „Nejvíce jich přijíždí v září, nejméně v prosinci,“ upřesnil mluvčí asociace Jan Papež.Mezi největší klady jihomoravského regionu patří přátelskost místních lidí.

Milují pohostinnost a rodinné tradice

Američané jsou jihomoravskou pohostinností nadšeni. Potvrzuje to Marie Zouharová, která je ve svém sklípku hostí už od roku 1992. „Vždycky se jim líbilo, že tady rodiny drží dlouho pohromadě,“ doplnila Zouharová. Podle ní jezdí většinou menší skupiny. „Nejčastěji cestují tak desetičlenné skupiny,“ potvrdil Radim Král z cestovní kanceláře OK Tours přivážející zahraniční turisty do České republiky.

Zatímco organizovaný způsob turistiky vyhledávají především starší Američané, mladí cestují na vlastní pěst nebo se zúčastní programu Greenways – cestování po vinařských stezkách. „V Americe je pojem Greenways mnohem známější než u nás, pro lidi je to turistické lákadlo. Zajímá je vinařská tradice, cyklistické stezky a památky podél stezky Greenway Praha-Vídeň,“ poznamenala Zuzana Taušová z Nadace Partnerství, které se na tomto projektu podílí. „Líbí se mi bohatá historie a architektura. I na víno jsem se moc těšil. I když ho normálně moc nepiji,“ popsal své zážitky z jižní Moravy například Xander Scott z Marylandu v USA.

Pochvalný článek o jihu Moravy oceňuje i hejtman Stanislav Juránek. „Taková zpráva je dobrá reklama,“ uvedl Juránek. Vzpomněl si také, že jedni z prvních Američanů, kteří mohli porovnat rozdíl mezi cenami v Brně a Praze, byli dřívější američtí velvyslanci. Ti totiž kvůli mlze nemohli přistát v Praze, a tak doletěli až do Brna.

Karin Šeligová z agentury CzechTourism o amerických turistech na Moravě říká: Přijíždějí jen na otočku, za hrady

Američané se mohli v jednom ze svých celostátních deníků dočíst o jižní Moravě jako o nejlevnějším místě na dovolenou. Podle Karin Šeligové z agentury CzechTourism může takový článek způsobit, že se na jih Moravy podívá víc turistů ze zámoří.

Zaznamenali jste článek v USA Today?
Ano, víme o něm. Myslím, že může přispět k růstu turistiky, protože přirovnává jižní Moravu k francouzské Provence, která je světoznámou a velmi oblíbenou destinací.

Jaké máte zkušenosti s Američany na jižní Moravě?
Počet turistů, kteří zde přenocují mírně klesá. Američané přijedou, ubytují se v Praze a podnikají jednodenní výlety. Mají ročně jen čtrnáct dní dovolené. Jejich čas je tedy omezený a jsou nároční na množství a kvalitu informací.

Jak tedy cestují?
Většinou volí prodloužené víkendy a snaží se koncentrovat mnoho zážitků do minimální doby.

To ale z ciziny moc nepoznají.
Američané mimo Státy vyjíždějí velmi málo. Přes devadesát procent jich cestuje jen po USA. Pokud už vyjedou, přikládají velký význam filmům natočeným v té které zemi. K nám se vydávají poznat třeba místa z filmů XXX nebo Mission Impossible.

Zajímá je i něco jiného?
Architektura, klasická hudba, folklorní festivaly a cykloturistika, díky níž poznají i místa, která by běžně nenavštívili. Vyhledávají hlavně hrady a zámky, které u nich nejsou. Jsou to pro ně romantická místa.

Američané pili, jedli a chutnalo jim

Haně Marcinčákové a jejímu manželovi patří dva hotely v Mikulově a jedno ze známých jihomoravských vinařství. Ve svém sklípku pořádají akce na objednávku jak pro našince, tak pro turisty ze zahraničí. Nejčastěji k nim jezdí Poláci a Angličané. Američané prý do sklípku zavítali jen jednou – náhodou.

O tom, že by Američané jezdili houfně obdivovat moravské sklípky a vinařství, neví a nesetkala se s tím ani u svých známých z regionu. Říká, že takové turisty ze zámoří nezná. Na jižní Moravu sice jezdí, ale na víno jen zaskočí. „Podílíme se na programu zelených stezek Greenways. Američané, kteří sem jezdí, popijí víno při cyklistických zastávkách. Na ochutnávku ale nechodí,“ popisuje jejich zvyky Marcinčáková.

„Jednou k nám ale skupinka amerických turistů zabloudila. Bylo to úplně omylem. Vybouchl jim program, a tak hledali, jak by zaplnili díru v čase,“ popisuje svou jedinou americko-vinařskou zkušenost Marcinčáková. Vinaři tehdy pro zámořské turisty připravili večeři a ochutnávku vín. Program snoubení vína s jídlem náhodné hosty nadchl. „Překvapilo je, že se tím, které víno se hodí ke kterému jídlu, vůbec někdo zabývá. Moc jim chutnalo a o všechno se zajímali,“ usmívá se Marcinčáková. Protože ve sklípku pracují i lidé, kteří umí anglicky, nebyl podle jejích slov problém zvídavým Američanům vše vysvětlit. Přesto, že návštěvníci spořádali docela dost vína, moc se prý neopili. „Byli to starší lidé a chovali se velice slušně. Jsme tu zvyklí na mnohem horší situace,“ doplňuje Marcinčáková.

Počty zahraničních turistů mířících na jižní Moravu.

KATEŘINA SLÁMOVÁ, BARBORA FIALOVÁ

8.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Benzin s příměsí nafty našli v pátek inspektoři České obchodní inspekce u vzorku z čerpací stanice v brněnské Kšírově ulici.
2 8

V Brně našli pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Ilustrační foto.
1

Od neděle platí letní čas, vlaky naberou zpoždění

OBRAZEM: V zoo vítali jaro. Děti svrhly Moranu a nazdobily Líto

Brno – Byla zima mezi náma a včil už je za horama. Hu, hu, hu, jaro už je tu. Děti, které v sobotu navštívily brněnskou zoologickou zahradu, společně vítaly jaro. Nejdříve se naučily říkanku a potom shodily připomínku zimy Moranu.

V Židenicích otevřeli nový psí výběh. Je největší v celém Brně

Brno /FOTOGALERIE/ – Majitelé psů v brněnských Židenicích mají jedno unikum. Největší psí výběh ve městě. Tamní radnice ho vybudovala na 5500 metrech čtverečních v meruňkovém sadu mezi Bělohorskou a Jedovnickou ulicí na svahu Bílé hory. „Psí výběh vznikl proto, aby dal možnost venčit psy i majitelům velkých plemen. Při hledání vhodného pozemku jsme narazili na tento a zjistili jsme, že zde kdysi býval meruňkový sad. To nás vedlo k myšlence obě funkce propojit a tak vlastně vznikl výběh v meruňkovém sadu," vysvětlil židenický místostarosta Petr Kunc.

Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Bílovice nad Svitavou – Zvuk rotorů se v sobotu před polednem rozléhal nedaleko Bílovic nad Svitavou u Brna. Ze zříceniny nedalekého hradu Obřany tam totiž spadla mladá žena. „Byla v nedostupném terénu a nemohli jsme ji najít, proto musel přiletět vrtulník s leteckými záchranáři," okomentoval mluvčí hasičů Petr Příkaský.

Požár rumunského kamionu uzavřel v noci dálnici

Domašov – Hořící kamion míjeli po své cestě kolem 170,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno řidiči od páteční jedenácté hodiny večerní. Policie kvůli požáru nakonec dálnici uzavřela a auta musela jezdit odklonem přes Domašov.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies