Konec komplikací a objížděk. Masarykově čtvrti se od neděle řidiči nemusejí vyhýbat. Spojnice mezi ulicemi Hlinky a Úvoz přes Žlutý kopec bude od rána po pěti měsících opět v provozu. Rekonstrukce za více než dvaatřicet milionů korun skončila. „Jsem rád, že nebudu muset při cestě z práce kličkovat jednosměrnými ulicemi a konečně snadno a rychle zaparkuji ve své garáži," řekl jeden z místních Radovan Nejedlý.

Hlavním důvodem úprav bylo zpřehlednit a zklidnit dopravní situaci. Jenže při zkušebních jízdách měli řidiči dopravního podniku problémy. Cesty byly pro autobusy úzké. Hlavně při vyjíždění z křižovatky do Lipové ulice se v jednom z úseků kloubové soupravy nevyhnuly nárazu do obrubníku. „Měli jsme výhrady k nájezdům na kruhový objezd v některých místech. Zhotovitel vše opravil," řekla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Dodala, že další zkušební jízdy už byly bez problémů. „Upravili jsme ostrůvky mezi ulicemi Lipová a Tvrdého, kde byl největší problém," vysvětlil stavbyvedoucí Roman Škorpík. Mluvčí Hailichová upozornila, že kvůli rekonstrukci dočasně zrušený provoz trolejbusových linek 35, 38 a 39 obnoví dopravní podnik v neděli 14. prosince.

Rekonstrukce křižovatky v číslech
- 2002: rok zveřejnění prvních plánů na kruhový objezd
- 7. 7. 2014: začala rekonstrukce křižovatky na Vaňkově náměstí
- 7. 12. 2014: nový kruhový objezd se otevře řidičům
- 148 dní: tolik dnů trvala uzávěrka
- 32,4 milionu korun: takovou částku do rekonstrukce investovalo Brno
- 1 milion korun: téměř tolik stála stéla Věž architektů, umístěná ve středu kruhového objezdu
- 10 metrů: posun od původního centra křižovatky směrem k obytným domům na Vaňkově náměstí

Podle zastupitele Brna-středu Michala Závodského se proklamované zklidnění dopravy teprve ukáže. „Je pravděpodobné, že se zpomalí doprava mezi ulicemi Úvoz a Hlinky. Řidiči byli zvyklí na plynulou jízdu, zatímco teď budou muset přibržďovat a dávat přednost autům na kruhovém objezdu," řekl Závodský.

Podle něho je možné, že se v těchto dvou ulicích budou v dopravní špičce tvořit ještě větší kolony než dosud. Řidiči se pak v obou dvou směrech musejí na objezd rozjíždět do kopce, což může být pro některé problém.

Rekonstrukce od začátku dost vadila mnohým obyvatelům Masarykovy čtvrti. Mezi hlavní výhrady patřilo zejména odklonění původního středu křižovatky, který ležel na přímém spojení nejfrekventovanějších ulic Tvrdého a Lipová. Teď se objezd točí kolem středu Vaňkova náměstí.

Ačkoliv od počátku se místní hodně angažovali, jejich zástupce nikdo k jednání o změnách nepřizval. „Uspořádali jsme proto setkání s představiteli radnice, ale nikdo z pozvaných úředníků nepřišel," popsal tehdejší situaci Bohumil Bílek z Občanského sdružení Masarykova čtvrť, nyní zastupitel městské části Brno-střed.

Aktivisté na setkání pozvali i zástupce Masarykova onkologického ústavu. Ti jako jediní přišli. Při plánování projektu se totiž počítalo i s možným rozšířením nemocnice. „Je to otázka daleké budoucnosti, ale samozřejmě se snažíme co nejvíc zlepšit přístupnost našeho ústavu pacientům," vysvětlila stanovisko nemocnice mluvčí Zuzana Joukalová.

První úřední rozhodnutí o řešení dopravní situace na náměstí vydala radnice už v roce 2002. Tehdejší plán se zdál lepší i občanskému sdružení. „Objezd byl řešený plynuleji, měl spíš tvar oválu než kruhu. Nijak nerušil plynulost dopravy," řekl Bílek.

Podle něho se projekt časem přeměnil z dopravní stavby spíše v architektonické dílo. O tom svědčí i stéla Věž architektů umístěná v centru objezdu. Místní jí přezdívají gilotina nebo šibenice a také kvůli nákladům pod milion korun ji lidé kritizují.

Zároveň s rekonstrukcí silnice začala i druhá etapa revitalizace přilehlého parku Vaňkovo náměstí, známého jako Helgoland. O její podobě měli možnost lidé rozhodnout v internetové anketě. První etapa se uskutečnila v roce 2006.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ