Vánoce začínají pro obchodníky stále dříve, ale co se dá dělat, říkají lidé, kteří se koncem října procházejí mezi regály s čokoládovými kolekcemi. „Obchodníci to dělají hlavně kvůli ekonomické krizi. Kvůli ní je malá poptávka po zboží,“ vysvětlil ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Podle něj platí pravidlo, že čím dříve obchod začne s vánoční kampaní, tím více vydělá.

Nejdříve hračky

Řetězec Tesco letos zahájil vánoční prodej už třináctého října. „Začali jsme rozšířenou nabídkou hraček, které tradičně patří k nejčastějším dárkům,“ informoval marketingový ředitel Teska Michal Stádler.

Zkušenosti z minulých let prý ukazují, že Češi začínají vánoční nákup právě hračkami pro děti. Na začátku listopadu pak přijdou na řadu velké dárky, jako televize a elektronika. Když už jsou svátky za dveřmi, prodávají se drobnější dárky, například kosmetika nebo oblečení.

Zájem o delikatesy a potraviny vrcholí podle Stádlera až v prosinci. „Hitem letošních Vánoc bude určitě elektronika, hlavně mobilní telefony s dotykovým displejem. Mezi klasické dárky patří knihy a sportovní vybavení,“ řekl Stádler.

V menších obchodech začínají tržby stoupat až v prosinci. To potvrzuje Kamila Dohnalová, která v centru Brna prodává dekorační vitráže. „Opravdové předvánoční nákupy začínají až posledních čtrnáct dní před svátky. To se zvedne množství prodaného zboží i dvojnásob,“ řekla Dohnalová. Mezi jejími stálými zákazníky jsou ti, kteří nakupují dárky včas, výjimkou. Svůj obchůdek Dohnalová na Vánoce nějak speciálně nezdobí. Nemůže si dovolit nabídnout ani slevy, takže jedinou změnou v obchodě je nabídka vánočních hvězd a andělů.

I spolumajitelka vinotéky ve Znojmě Lenka Beranová se na předvánoční období nijak zvlášť nepřipravuje. O její zboží ani zatím není nijak velký zájem. „Máme speciální dárkové balíčky vín, ty jsou oblíbené. Třeba připravujeme láhev vína a k němu olivy,“ uvedla Beranová.

Některým zákazníkům se předčasný vánoční prodej líbí, jiným ne. Mezi ně patří Jana Balmbergerová ze Znojma. „Nechávají mě chladnou nejen akce, ale i vyzdobené obchody. Když mě však něco zaujme, tak klidně koupím dárek dopředu,“ řekla Balmbergerová. Osvětlené město před svátky má ráda, ale myslí si, že prodejny by měly být vánočně ozdobené až koncem listopadu.

Říjnové vánoční nabídky naopak nevadí pětadvacetileté Petře Novákové z Brna. „Alespoň mě tímto způsobem obchodníci upozorní, že dárky můžu pořizovat už teď a ne v prosinci, v těch hrozných tlačenicích,“ řekla pětadvacetiletá Petra Nováková z Brna.

Lidé, kterým plné obchody vadí, stále více nakupují dárky přes internet. Že obliba této služby roste, potvrzuje i Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci. „Za tři předvánoční měsíce internetové obchody zaznamenávají třetinu svého celého ročního obratu. Pokud se specializují na dárky, je to i více,“ řekl Vetyška.

Všichni šetří

Podle odborníků letos zákazníci utratí za dárky méně než v letech před ekonomickou krizí. Potvrzuje to i průzkum, který mezi svými klienty udělala společnost Home Credit. „Většina přiznává, že plánuje utratit méně než vloni. Lidé chtějí obdarovat své blízké pozornostmi, za které dohromady utratí maximálně pět tisíc korun,“ řekla mluvčí Home Credit Eva Řimnáčová. Půjčit si na dárky podle ní chtějí pouze tři procenta dotázaných.

Internetovým obchodům začaly žně

Ceny mnohem nižší než v obchodech, přehledná nabídka s podrobným popisem zboží a žádné tlačenice. To jsou tři hlavní důvody, proč lidé nakupují stále více vánočních dárků na internetu.

Podle marketingového odborníka Petra Lesenského má naprostá většina internetových obchodů nejvyšší tržby poslední tři měsíce v roce. „Někde je to třeba až devadesát procent celkové roční tržby. A například malé obchody jsou na Vánocích zcela závislé,“ vysvětlil Lesenský.

Zdůraznil, že konkurence je v oblasti internetových obchodů stále silnější a šanci přežít mají ti, kteří se specializují na konkrétní zboží nebo dokážou nabídnout velmi nízké ceny.

Gabriela Košťálová z internetového obchodu s dětskými hračkami značky Lego přiznává, že Vánoce jsou pro její firmu nejdůležitějším obdobím v roce. „Jsme na ně už dopředu připraveni, nabízíme různé slevy na výrobky. Navíc se snažíme byt hodně flexibilní, takže objednávky přijímáme až třetího prosincového týdne,“ vysvětlila Košťálová.

Sedmdesát procent tržeb jí totiž zajistí právě Vánoce, proto se snaží zákazníkům přizpůsobit co nejvíce. Dokonce nabízí osobní odběr zboží ještě na Štědrý den.

Většina prodejců ale přijímá vánoční objednávky jen do určitého data. Nedokáže totiž garantovat, že pošta doručí balík včas, tedy před Štědrým dnem. „U nás je nejlepší dárky objednat do poloviny prosince, pak už nemůžeme zajistit, že všechno stihneme připravit včas,“ řekl majitel internetového obchodu Tisis František Buček.

Lesenský tvrdí, že pro volbu obchodu se lidé rozhodují nejen podle zboží, které nabízí, ale i podle referencí. „V diskuzních fórech se zákazníci dělí o své dojmy z nákupu. Nový klient si je pročte a podle nich se rozhodne, jestli v obchodě nakoupí, nebo ne,“ vysvětlil Lesenský.

Svítící výzdobu se snaží města stále rozšiřovat

Tisíce barevných světel. Nejen na stromech, ale i na pouličních lampách a domech. Tak vypadá vánoční výzdoba ve všech městech jižní Moravy. Radnice za ni utratí desetitisíce korun.

Ve Znojmě investovali v minulých letech do sváteční výzdoby skoro milion korun. „Loni přibylo ještě čtyřiadvacet stromků do Obrokové ulice, které dodala Městská zeleň,“ řekla mluvčí znojemské radnice Denisa Šipošová. Stromky nazdobily děti z jednotlivých znojemských škol a školek.

Znojmo letos plánuje vyzdobit i Radniční věž, uličku u obchodního domu Dyje a průčelí radnice. Sváteční atmosféru vloni poprvé vdechli znojemští radní i opravenému Hornímu náměstí. „Připravili jsme tam zejména lákadla pro děti. Večer centrem procházel ponocný a jezdil i vánoční vláček,“ uvedla Šipošová.

Žádnou novou dekoraci letos neplánují v Mikulově na Břeclavsku. Použijí tu z minulých let. „Jako vždycky dáme světelné ozdoby na lampy na náměstí a v nejpřilehlejších ulicích. Ozdobíme i některé rostlé stromy. Chybět nebudou řetězy a nazdobený vánoční strom,“ řekl tajemník mikulovské radnice Jiří Večeřa.

Například v Blansku letos musí některé ozdoby dokoupit, protože se loni poničily. „Vyzdobené město přijde asi na sto padesát tisíc korun. Musíme dokoupit chybějící ozdoby do Rožmitálovy ulice a na dvě náměstí – Svobody a Wanklovo,“ řekl místostarosta Blanska Lubomír Toufar. Nová výzdoba zaplní také celé náměstí Republiky.

Podle Toufara bývají svítící dekorace ve městě navěšeny hlavně na sloupy veřejného osvětlení. Ve středu Rožmitálovy ulice jsou navíc nad pítkem ještě dekorační svítící koule.

V Hustopečích na Břeclavsku vánoční výzdobu doplňují každý rok. „Sváteční symboly přibývají v dalších a dalších ulicích. Letos město investovalo do nových světelných ozdob dvě stě tisíc korun,“ řekla tajemnice městského úřadu Věra Linková.

Úplně jinak řeší situaci radní ve Vyškově. Vánoční osvětlení si totiž každoročně pronajímají. „Cena za roční pronájem výzdob a vánočního osvětlení přijde zhruba na sto padesát tisíc korun,“ řekla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

V Brně zajišťují většinu osvětlení Technické sítě Brno. Nejen pro centrum města, ale i pro jednotlivé městské části. „Ty chtějí výzdobu zapojit v různých termínech. Instalovat ji začínáme v říjnu, abychom mohli na konci listopadu nebo v prosinci ozdobu rozsvítit,“ uvedl ředitel technických sítí Michal Čoupek.

KATEŘINA SMOLOVÁ