Vědci odhalují tajemství bílkovin

Brno - K vývoji nových druhů antibiotik nebo pesticidů k ošetřování rostlin může pomoci unikátní vědecká metoda, kterou vyvinul tým odborníků z brněnské Masarykovy univerzity ve spolupráci s pražskými kolegy. V lednu ji bude znát celý svět.

8.1.2009

Vizualizace: Bílkovina se zavedenou sondou.Foto: Jiří Damborský

Výsledky čtyřleté práce českých vědců totiž otiskne prestižní časopis Americké chemické společnosti The Journal of the American Chemical Society.

„Nově vyvinutá metoda otevírá možnosti studia procesů, které probíhají v buňkách živých organismů. Jejich pochopení je klíčové pro vývoj nových materiálů, léčiv a biotechnologií,“ vysvětlil vedoucí brněnského expertního týmu, biochemik Jiří Damborský z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Na celém výzkumu je průkopnická hlavně příprava vhodných vzorků zkoumaných bílkovin. Jednoduše řečeno přišli vědci z Brna na to, jak se do bílkoviny dostat a získat z ní přesné informace.

Ze vzorků bílkovin připravených původními metodami se jim to totiž nedařilo. Brněnští odborníci přišli na to, jak pokusné vzorky vyčistit a jak do nich zavést sondu. Tou je speciální organická molekula (na snímku tmavě), díky které mohou odborníci sledovat, co se děje v bezprostředním okolí bílkoviny.

K měření se používá speciální laser, který je k dispozici pouze v Praze. S brněnskou expertní skupinou proto na výzkumu spolupracovali i odborníci z pražského Heyrovského ústavu.

„Kolegové v Brně přišli na to, jak připravit vhodné vzorky, a my v Praze tyto vzorky aktivujeme laserem a získáváme z nich potřebné informace,“ řekl fyzikální chemik Martin Hof z ústavu fyzikální chemie Akademie věd. K vyhodnocení dat používají speciální počítače brněnského Superpočítačového centra.

Výzkum už přinesl první přesné výsledky. „Novou metodou se již podařilo s vysokou přesností stanovit rychlost pohybu molekul vody, které bílkoviny v živých buňkách obklopují,“ popsal první úspěchy Damborský. Znát tuto rychlost je důležité, aby vědci pochopili, jak bílkoviny fungují, a jak je mohou ovlivňovat jinými látkami.

Autor: Kateřina Slámová

8.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Kvůli salmonele vybijí v Pohořelicích 65000 slepic. Vejce stahují z prodeje

Smrtelná nehoda uzavřela ve středu odpoledne silnici mezi Archlebovem a Strážovicemi. Na místě tam zemřel třiadvacetiletý motorkář.

Mladý motorkář zahynul při rizikovém předjíždění, je už osmnáctou obětí

Odchod Habance: Změny v tréninku? Spíš v intenzitě, vysvětluje trenér Dostálek

Brno – Na úterním dopoledním tréninku fotbalové Zbrojovky čekala Richarda Dostálka blesková změna, protože jej po pondělním odvolání Svatopluka Habance najednou vedl společně s Lukášem Přerostem jako jeden z dvojice hlavních koučů. „Pracujeme na tom, abychom změnili psychiku hráčů, tomu jsou tréninky uzpůsobené,“ popisuje třiačtyřicetiletý bývalý reprezentant.

Němec se těší do Norska a vtipkuje: Budu jen jako člen stáda

Brno – Výjezdů k zápasům do zahraničí si v kariéře zatím příliš neužil. Nyní se útočník brněnské Komety Vojtěch Němec vydal s týmem do Skandinávie. Brňany čekají první duely v letošním ročníku Ligy mistrů, ve čtvrtek s norským Stavangerem a v sobotu s Kuopiem. „Určitě to bude kvalitní příprava do extraligové sezony a užiju si to,“ prohlásil jedenatřicetiletý forvard.

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Moravský Žižkov – Ačkoliv téměř čisté nebe nad Břeclavskem ve středu ozařovalo slunce, let pro jednoho z účastníků tamního evropského šampionátu v motorovém paraglidingu skončil smrtí. Prestižní akci konanou na letišti v Břeclavi poznamenala tragická nehoda.

Na dálnici D2 narazil kamion do svodidel. Vyteklo z něj 400 litrů nafty

Brno – Zasypávat uniklou a přečerpávat zbývající naftu museli hasiči u nehody, která se stala krátce po polední na prvním kilometru dálnice D2 ve směru na Břeclav. „Při našem příjezdu bylo na dálnici rozlitých asi sto litrů nafty. Proraženou nádrž jsme se snažili ucpat, ale celkem z ní uniklo 400 litrů,˝ popsal zásah mluvčí hasičů Jan Dvořák.