Vědci odhalují tajemství bílkovin

Brno - K vývoji nových druhů antibiotik nebo pesticidů k ošetřování rostlin může pomoci unikátní vědecká metoda, kterou vyvinul tým odborníků z brněnské Masarykovy univerzity ve spolupráci s pražskými kolegy. V lednu ji bude znát celý svět.

8.1.2009

Vizualizace: Bílkovina se zavedenou sondou.Foto: Jiří Damborský

Výsledky čtyřleté práce českých vědců totiž otiskne prestižní časopis Americké chemické společnosti The Journal of the American Chemical Society.

„Nově vyvinutá metoda otevírá možnosti studia procesů, které probíhají v buňkách živých organismů. Jejich pochopení je klíčové pro vývoj nových materiálů, léčiv a biotechnologií,“ vysvětlil vedoucí brněnského expertního týmu, biochemik Jiří Damborský z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Na celém výzkumu je průkopnická hlavně příprava vhodných vzorků zkoumaných bílkovin. Jednoduše řečeno přišli vědci z Brna na to, jak se do bílkoviny dostat a získat z ní přesné informace.

Ze vzorků bílkovin připravených původními metodami se jim to totiž nedařilo. Brněnští odborníci přišli na to, jak pokusné vzorky vyčistit a jak do nich zavést sondu. Tou je speciální organická molekula (na snímku tmavě), díky které mohou odborníci sledovat, co se děje v bezprostředním okolí bílkoviny.

K měření se používá speciální laser, který je k dispozici pouze v Praze. S brněnskou expertní skupinou proto na výzkumu spolupracovali i odborníci z pražského Heyrovského ústavu.

„Kolegové v Brně přišli na to, jak připravit vhodné vzorky, a my v Praze tyto vzorky aktivujeme laserem a získáváme z nich potřebné informace,“ řekl fyzikální chemik Martin Hof z ústavu fyzikální chemie Akademie věd. K vyhodnocení dat používají speciální počítače brněnského Superpočítačového centra.

Výzkum už přinesl první přesné výsledky. „Novou metodou se již podařilo s vysokou přesností stanovit rychlost pohybu molekul vody, které bílkoviny v živých buňkách obklopují,“ popsal první úspěchy Damborský. Znát tuto rychlost je důležité, aby vědci pochopili, jak bílkoviny fungují, a jak je mohou ovlivňovat jinými látkami.

Autor: Kateřina Slámová

8.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.