Vědci odhalují tajemství bílkovin

Brno - K vývoji nových druhů antibiotik nebo pesticidů k ošetřování rostlin může pomoci unikátní vědecká metoda, kterou vyvinul tým odborníků z brněnské Masarykovy univerzity ve spolupráci s pražskými kolegy. V lednu ji bude znát celý svět.

8.1.2009

Vizualizace: Bílkovina se zavedenou sondou.Foto: Jiří Damborský

Výsledky čtyřleté práce českých vědců totiž otiskne prestižní časopis Americké chemické společnosti The Journal of the American Chemical Society.

„Nově vyvinutá metoda otevírá možnosti studia procesů, které probíhají v buňkách živých organismů. Jejich pochopení je klíčové pro vývoj nových materiálů, léčiv a biotechnologií,“ vysvětlil vedoucí brněnského expertního týmu, biochemik Jiří Damborský z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Na celém výzkumu je průkopnická hlavně příprava vhodných vzorků zkoumaných bílkovin. Jednoduše řečeno přišli vědci z Brna na to, jak se do bílkoviny dostat a získat z ní přesné informace.

Ze vzorků bílkovin připravených původními metodami se jim to totiž nedařilo. Brněnští odborníci přišli na to, jak pokusné vzorky vyčistit a jak do nich zavést sondu. Tou je speciální organická molekula (na snímku tmavě), díky které mohou odborníci sledovat, co se děje v bezprostředním okolí bílkoviny.

K měření se používá speciální laser, který je k dispozici pouze v Praze. S brněnskou expertní skupinou proto na výzkumu spolupracovali i odborníci z pražského Heyrovského ústavu.

„Kolegové v Brně přišli na to, jak připravit vhodné vzorky, a my v Praze tyto vzorky aktivujeme laserem a získáváme z nich potřebné informace,“ řekl fyzikální chemik Martin Hof z ústavu fyzikální chemie Akademie věd. K vyhodnocení dat používají speciální počítače brněnského Superpočítačového centra.

Výzkum už přinesl první přesné výsledky. „Novou metodou se již podařilo s vysokou přesností stanovit rychlost pohybu molekul vody, které bílkoviny v živých buňkách obklopují,“ popsal první úspěchy Damborský. Znát tuto rychlost je důležité, aby vědci pochopili, jak bílkoviny fungují, a jak je mohou ovlivňovat jinými látkami.

Autor: Kateřina Slámová

8.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

"Pokud Vás už nebaví fronty na selfie pod Joštem na Moraváku, stavte si udělat fotku k nám. V Redutě to vidíme růžově!" vyzývá facebooková stránka divadla Reduta. A přidává foto (viz snímek).

Národní divadlo Brno láká do Reduty na jednorožce se ztopořeným penisem

Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Pomohou s jazykem, děláním úkolů, výběrem školy. Brno dá na doučování 50 milionů

Brno – Cizinci, kteří neovládají dobře český jazyk, školáci ze sociálně slabších rodin i děti, kterým nejde třeba matematika. Škála žáků, kteří potřebují doučování, je široká. Vedení města Brna je od srpna plánuje podpořit. Na doučování a kariérové poradenství získalo v pondělí od ministerstva školství dotaci padesát milionů korun.

Jako na Kanárech. Aqualand rozšíří za stovky milionů o divokou řeku i vodní svět

Pasohlávky – Největší akvapark v České republice, Aqualand Moravia u Pasohlávek, se v následujících dvou letech ještě rozroste. Práce za stovky milionů korun začnou už letos.

Přídavky uživí celou rodinu. Papírování bylo psychicky náročné, říká matka

Jižní Morava /ANKETA/ - Skoro tři měsíce šetřila na nosítko pro dítě, v současné době spoří na lepší bydlení. S pomocí státních přídavků živí celou rodinu Brňanka Barbora Fölklová. „Připadá mi ale, jako by se poslední dobou stále snižovaly," podotýká osmadvacetiletá žena.

Úder pěstí do obličeje a krvavé zranění. Kvůli balíčku gumových medvídků

Brno – Rázní a smělí a s hrdými čely nejsou jen gumídci ze známého animovaného seriálu, ale i mladík, který se pustil do boje kvůli balíčku gumových medvídků. Bohužel však nepatřili jemu a osmnáctiletý muž kvůli nim skončil v rukou policie. Kauza "velké gumídkové loupeže" se stala ve středu odpoledne v centru Brna.