Vědci popsali enzym ovlivňující, zda z buňek vzniknou játra či mozek

Brno – Enzym, který v raném stádiu vývoje rozhoduje o budoucím účelu kmenových buněk, popsali vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Malá bílkovina s označením PTP1B zodpovídá za to, zda se konkrétní buňka stane základem vnitřních orgánů, nebo nervového systému. Objev lze v budoucnu využít k přípravě účinných léčebných buněk například pro některá neurodegenerativní onemocnění, třeba Parkinsonovu chorobu.

18.10.2013 2

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity učinili unikátní objev ve zkoumání nervových buněk.Foto: DENÍK/Attila Racek

Co z kmenových buněk vznikne, určuje aktivita enzymu. „Když je hodně aktivní, z kmenových buněk se v embryu vyvíjí specializované buňky, které vytvoří například játra. V opačném případě vznikají buňky nervové a vytváří třeba mozek," vysvětlila vedoucí výzkumného týmu Yuh-Man Wadeley. Britská vědkyně taiwanského původu přijela na Masarykovu univerzitu s cílem objasnit fungování tohoto mechanismu.

Výsledky bádání expertů z lékařské fakulty publikoval i prestižní vědecký časopis Cell Stem Cell. Žádný český výzkum v něm dosud takový prostor nezískal. „Objevená funkce enzymu PTP1B se může dostat do učebnic. Dlouho se mělo za to, že za celým mechanismem stojí pouhé dvě molekuly. Nyní k nim přibyla třetí, možná ta klíčová," popsal přednosta biologického ústavu lékařské fakulty Petr Dvořák.

Díky umělému ovlivňování činnosti enzymu PTB1B lékaři možná jednou dokážou vytvářet z kmenových buněk mnohem účinněji nervové buňky a využívat je pro transplantace. Pomoci by mohli i lidem s rakovinou, cukrovkou nebo obezitou.

Cesta od objevu k aplikaci však podle Dvořáka může trvat řadu let a případný lék prý těžko vznikne v Česku, kde pro jeho vývoj včetně nákladného ověřování a schvalování chybí peníze. Výzkum trval přes tři roky a stál necelé dva miliony korun.

Autor: Jana Vondrová

18.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Malý park v Křenové ulici, ve kterém Zderadův sloup stojí, ale neslouží k odpočinku kolemjdoucích. V místě je nepořádek, graffiti na stěnách i na Zderadově sloupu, bezdomovci a narkomani.

Park u Zderadova sloupu dostane novou bránu. Kvůli pořádku

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

Brno – Málokdy není po zisku titulu stoprocentně jisté, zda setrvá kouč na lavičce. Majitel hokejové Komety Libor Zábranský i přes náročné vytížení však bude dál generální manažer a zároveň kouč. „Určitě uberu a budou větší změny v realizačním týmu, ale jako hlavní kouč pokračuji," potvrdil Zábranský.

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.