Vědci popsali enzym ovlivňující, zda z buňek vzniknou játra či mozek

Brno – Enzym, který v raném stádiu vývoje rozhoduje o budoucím účelu kmenových buněk, popsali vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Malá bílkovina s označením PTP1B zodpovídá za to, zda se konkrétní buňka stane základem vnitřních orgánů, nebo nervového systému. Objev lze v budoucnu využít k přípravě účinných léčebných buněk například pro některá neurodegenerativní onemocnění, třeba Parkinsonovu chorobu.

18.10.2013 2
Fotogalerie
9 fotografií

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity učinili unikátní objev ve zkoumání nervových buněk.Foto: DENÍK/Attila Racek

Co z kmenových buněk vznikne, určuje aktivita enzymu. „Když je hodně aktivní, z kmenových buněk se v embryu vyvíjí specializované buňky, které vytvoří například játra. V opačném případě vznikají buňky nervové a vytváří třeba mozek," vysvětlila vedoucí výzkumného týmu Yuh-Man Wadeley. Britská vědkyně taiwanského původu přijela na Masarykovu univerzitu s cílem objasnit fungování tohoto mechanismu.

Výsledky bádání expertů z lékařské fakulty publikoval i prestižní vědecký časopis Cell Stem Cell. Žádný český výzkum v něm dosud takový prostor nezískal. „Objevená funkce enzymu PTP1B se může dostat do učebnic. Dlouho se mělo za to, že za celým mechanismem stojí pouhé dvě molekuly. Nyní k nim přibyla třetí, možná ta klíčová," popsal přednosta biologického ústavu lékařské fakulty Petr Dvořák.

Díky umělému ovlivňování činnosti enzymu PTB1B lékaři možná jednou dokážou vytvářet z kmenových buněk mnohem účinněji nervové buňky a využívat je pro transplantace. Pomoci by mohli i lidem s rakovinou, cukrovkou nebo obezitou.

Cesta od objevu k aplikaci však podle Dvořáka může trvat řadu let a případný lék prý těžko vznikne v Česku, kde pro jeho vývoj včetně nákladného ověřování a schvalování chybí peníze. Výzkum trval přes tři roky a stál necelé dva miliony korun.

Autor: Jana Vondrová

18.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Slezský FC Opava - FC Zbrojovka Brno 2:1

Zbrojovka zklamala na hřišti druholigové Opavy a z poháru vypadla

Vít Kalvoda.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Z kolejí nás vystěhují příliš brzy, stěžují si studenti

Brno /FOTOGALERIE/ – Pro Brňany prestiž, pro některé vysokoškoláky starost o střechu nad hlavou. Kvůli červnové Olympiádě dětí a mládeže přijede do Brna téměř 4700 sportovců, kterým nabízí ubytování koleje Vysokého učení technického. Své pokoje tak někteří studenti musí opustit dříve. Vedení univerzity však potvrdilo, že drtivou většinu z nich olympiáda neovlivní.

V Brně našli pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Brno /FOTOGALERIE/ – Benzin s příměsí nafty našli v pátek inspektoři České obchodní inspekce u vzorku z čerpací stanice v brněnské Kšírově ulici. „Rozbory potvrdily, že je benzin výrazně mimo normy. Buď s ním někdo manipuloval, nebo mohlo dojít i k záměně. Protože šlo o vážný případ, rozhodli jsme o zapečetění tankovacích pistolí," okomentoval mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Od neděle platí letní čas, vlaky naberou zpoždění

Brno – V noci na neděli začíná platit středoevropský letní čas. Ručičky hodinek se ve dvě ráno posunou o hodinu vpřed. Změna se dotkne především hromadné dopravy. V Brně bude o jedno spojení nočních autobusových linek méně. Zcela se ruší spoj noční linky 91 čtyři minuty před půl čtvrtou ráno.