Vědci popsali enzym ovlivňující, zda z buňek vzniknou játra či mozek

Brno – Enzym, který v raném stádiu vývoje rozhoduje o budoucím účelu kmenových buněk, popsali vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Malá bílkovina s označením PTP1B zodpovídá za to, zda se konkrétní buňka stane základem vnitřních orgánů, nebo nervového systému. Objev lze v budoucnu využít k přípravě účinných léčebných buněk například pro některá neurodegenerativní onemocnění, třeba Parkinsonovu chorobu.

18.10.2013 2

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity učinili unikátní objev ve zkoumání nervových buněk.Foto: DENÍK/Attila Racek

Co z kmenových buněk vznikne, určuje aktivita enzymu. „Když je hodně aktivní, z kmenových buněk se v embryu vyvíjí specializované buňky, které vytvoří například játra. V opačném případě vznikají buňky nervové a vytváří třeba mozek," vysvětlila vedoucí výzkumného týmu Yuh-Man Wadeley. Britská vědkyně taiwanského původu přijela na Masarykovu univerzitu s cílem objasnit fungování tohoto mechanismu.

Výsledky bádání expertů z lékařské fakulty publikoval i prestižní vědecký časopis Cell Stem Cell. Žádný český výzkum v něm dosud takový prostor nezískal. „Objevená funkce enzymu PTP1B se může dostat do učebnic. Dlouho se mělo za to, že za celým mechanismem stojí pouhé dvě molekuly. Nyní k nim přibyla třetí, možná ta klíčová," popsal přednosta biologického ústavu lékařské fakulty Petr Dvořák.

Díky umělému ovlivňování činnosti enzymu PTB1B lékaři možná jednou dokážou vytvářet z kmenových buněk mnohem účinněji nervové buňky a využívat je pro transplantace. Pomoci by mohli i lidem s rakovinou, cukrovkou nebo obezitou.

Cesta od objevu k aplikaci však podle Dvořáka může trvat řadu let a případný lék prý těžko vznikne v Česku, kde pro jeho vývoj včetně nákladného ověřování a schvalování chybí peníze. Výzkum trval přes tři roky a stál necelé dva miliony korun.

Autor: Jana Vondrová

18.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Od začátku letošního roku vykácela společnost Kaiser v Komíně tři sta sedmdesát stromů a keřů.
1 9

Stromy v Komíně skáceli nelegálně, řekla inspekce

Radnice v Rosicích. Ilustrační foto.

Starosta se chtěl zbavit nepohodlných, tvrdí odvolaný místostarosta Rosic

AKTUALIZUJEME

Nehoda dvou kamionů omezila provoz na dálnici D1

Domašov - Provoz na dálnici D1 omezila v pondělí po obědě nehoda dvou nákladních aut. Ta se srazila na 172. kilometru u Domašova ve směru na Prahu.

Poštu v Komárově přepadl ozbrojený muž. Odnesl si desítky tisíc korun

Brno - Se zbraní v ruce zamířil ve čtvrtek navečer do pošty v brněnském Komárově zatím neznámý pachatel. Z přepadení si domů odnesl desítky tisíc korun. Muže policisté stále hledají. V pondělí strážci zákona doplnili informace o popisu muže a jeho fotografie.

Tady strávil mládí Donald Trump

Donald Trump, nový prezident USA, nebyl vždy miliardářem. Neměl v New Yorku mrakodrap a nejezdil těmi nejdražšími vozy. V New Yorku se narodil a mládí strávil v tomto malém cihlovém domě.

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Brno – Jízda autem po centru Brna se od pondělí řidičům zkomplikuje ještě víc. Současnou uzavírku na Kolišti totiž doplní ještě další na Moravském náměstí.