Vědci popsali enzym ovlivňující, zda z buňek vzniknou játra či mozek

Brno – Enzym, který v raném stádiu vývoje rozhoduje o budoucím účelu kmenových buněk, popsali vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Malá bílkovina s označením PTP1B zodpovídá za to, zda se konkrétní buňka stane základem vnitřních orgánů, nebo nervového systému. Objev lze v budoucnu využít k přípravě účinných léčebných buněk například pro některá neurodegenerativní onemocnění, třeba Parkinsonovu chorobu.

18.10.2013 2

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity učinili unikátní objev ve zkoumání nervových buněk.Foto: DENÍK/Attila Racek

Co z kmenových buněk vznikne, určuje aktivita enzymu. „Když je hodně aktivní, z kmenových buněk se v embryu vyvíjí specializované buňky, které vytvoří například játra. V opačném případě vznikají buňky nervové a vytváří třeba mozek," vysvětlila vedoucí výzkumného týmu Yuh-Man Wadeley. Britská vědkyně taiwanského původu přijela na Masarykovu univerzitu s cílem objasnit fungování tohoto mechanismu.

Výsledky bádání expertů z lékařské fakulty publikoval i prestižní vědecký časopis Cell Stem Cell. Žádný český výzkum v něm dosud takový prostor nezískal. „Objevená funkce enzymu PTP1B se může dostat do učebnic. Dlouho se mělo za to, že za celým mechanismem stojí pouhé dvě molekuly. Nyní k nim přibyla třetí, možná ta klíčová," popsal přednosta biologického ústavu lékařské fakulty Petr Dvořák.

Díky umělému ovlivňování činnosti enzymu PTB1B lékaři možná jednou dokážou vytvářet z kmenových buněk mnohem účinněji nervové buňky a využívat je pro transplantace. Pomoci by mohli i lidem s rakovinou, cukrovkou nebo obezitou.

Cesta od objevu k aplikaci však podle Dvořáka může trvat řadu let a případný lék prý těžko vznikne v Česku, kde pro jeho vývoj včetně nákladného ověřování a schvalování chybí peníze. Výzkum trval přes tři roky a stál necelé dva miliony korun.

Autor: Jana Vondrová

18.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

Dopravní omezení v brněnské Sportovní ulici.
1 8

Čtyřicítka u nádraží v Králově Poli chrání řidiče před poškozením auta

Koncept vysokorychlostního transportního systému Hyperloop. Ilustrační foto.

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Nanejvýš dva posty. Kouč Habanec má o zbytku sestavy jasno

Brno /ANKETA/ – Přišli o osu týmu, ale s nahrazením hráčů panuje ve fotbalové Zbrojovce spokojenost. Brněnský celek se v sobotu večer vrátil ze soustředění v rakouském Kaprunu a kouč Svatopluk Habanec už spřádá plány na páteční domácí prvoligový start s ostravským Baníkem.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Brno – Gumáky a čelovky mohou adrenalinoví nadšenci prozatím nechat ve skříni. Zpřístupnění slibovaných dobrodružných prohlídek městského podzemí v Brně se odkládá.

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

Brno /FOTOGALERIE/ – Absolutní špička se představila o víkendu na brněnské trati nad Anthroposem. Na závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky dorazili i olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý a Kateřina Nash, kteří vyhráli obě kategorie elite. „Areál v Brně se mi líbí, je to tady super,“ pochvaloval si Kulhavý, který obhájil domácí titul.

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.