Vědci z Brna objevili novou metodu. Náhodou

Brno – Čtverečky vytištěné na obyčejném papíru z obyčejné tiskárny. Infračervený laser podobný tomu, který se běžně prodává na tržnicích i v obchodech a zlomek mikrolitru zkoumané tekutiny. To vše stačilo týmu vědců z Masarykovy univerzity v Brně, aby přišel na nový způsob rozboru prvků v kapalinách. Po třech letech na něj získali i patent.

20.2.2012

Vedoucí vědeckého týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nová metoda analýzy však původně v plánu nebyla. „Z počátku jsme se zabývali rozdělováním proteinů a jejich kovových částí. Při výzkumu jsme náhodou narazili na dosud nevyzkoušenou možnost tvorby aerosolu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Analýza prvků v tekutinách se provádí ve speciálním přístroji, který nese název atomový spektrometr. „Ten však zkoumá pouze látky v podobě plynu nebo aerosolu. Na jeho přípravu existuje několik metod. Ta naše je však velmi rychlá a přitom levná,“ uvedl Preisler, který působí i v Laboratoři syntézy a analýzy nanostruktur Středoevropského technologického institutu.

Nový způsob přípravy vzorků, na kterém pracoval vědecký tým zhruba tři roky, slouží pro určování těžkých kovů, jako je například olovo, cín, zinek či kobalt v nejrůznějších kapalinách od krve až po potraviny. „Její výhodou není jen cena a rychlost, ale také snadný přenos a uchovávání vytvořených vzorků. Pokud je připravený tímto způsobem, můžeme ho zasílat jen v obyčejné papírové obálce, což u ostatních metod není možné,“ vysvětlil vědec.

K objevu Preislera inspirovalo jeho dětství. „Už jako malého kluka mě chemie zajímala a jako většina mých kamarádů jsem si hrál s lupou,“ popsal Preisler, který na Masarykově univerzitě vystudoval ana­lytickou chemii. Té se později věnoval i ve Spojených státech amerických. „Po deseti letech jsem se vrátil zpět na mateřskou univerzitu a pokračuji ve výzkumu,“ dodal.

Autor: Martina Koziolová

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Držitelé Řádu Bílého lva se sešli v brněnské Scale. Veteráni vzpomínali na léta v odboji.

OBRAZEM: Legendy českého odboje vzpomínaly na válečná léta. Ve Scale

Vlak srazil muže mezi Kuřimí a Tišnovem. Na místě zemřel

Měsíc opravenou zastávku na Obilním trhu někdo počmáral

Brno – Na památkově chráněnou zastávku na Obilním trhu, jejíž opravu ani ne před měsícem dokončilo vedení Brna-středu, ve čtvrtek někdo popsal graffiti.

Woody Allen, bratři Coenové. Letní kino nabídne přes šedesát filmů, začne Kouřem

Brno - Koncert tria Swio zahájí v pátek 23. června třetí ročník letního kina na nádvoří radnice Brna-středu. Hudebníci rozezní struny v osm hodin večer.

Nezletilé na útěku ubytovávali za prostituci. Soud je poslal na 8 let do vězení

Brno - Ubytování za to, že budou poskytovat sexuální služby a vydělané peníze odevzdávat, podle soudu nabídla dvojice z Brna třem nezletilým dívkám. Obžalované Martu Kurkovou a Jiřího Dirdu ve čtvrtek odsoudil Krajský soud v Brně k osmi letům vězení nepodmíněně ve věznici s ostrahou.

Mohou zachránit život. Nová SOS tlačítka přivolají pomoc díky GPS navigaci

Brno /FOTO/ – Malé tlačítko může zachraňovat životy. Tísňové volání pomocí nových SOS tlačítek, o kterém už dřív informoval Brněnský deník Rovnost, se mezi Brňany rozšíří od prvního července. Představilo ho město Brno ve spolupráci s organizací Centrum sociálních služeb a městskou policií.