Vědci z Brna objevili novou metodu. Náhodou

Brno – Čtverečky vytištěné na obyčejném papíru z obyčejné tiskárny. Infračervený laser podobný tomu, který se běžně prodává na tržnicích i v obchodech a zlomek mikrolitru zkoumané tekutiny. To vše stačilo týmu vědců z Masarykovy univerzity v Brně, aby přišel na nový způsob rozboru prvků v kapalinách. Po třech letech na něj získali i patent.

20.2.2012

Vedoucí vědeckého týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nová metoda analýzy však původně v plánu nebyla. „Z počátku jsme se zabývali rozdělováním proteinů a jejich kovových částí. Při výzkumu jsme náhodou narazili na dosud nevyzkoušenou možnost tvorby aerosolu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Analýza prvků v tekutinách se provádí ve speciálním přístroji, který nese název atomový spektrometr. „Ten však zkoumá pouze látky v podobě plynu nebo aerosolu. Na jeho přípravu existuje několik metod. Ta naše je však velmi rychlá a přitom levná,“ uvedl Preisler, který působí i v Laboratoři syntézy a analýzy nanostruktur Středoevropského technologického institutu.

Nový způsob přípravy vzorků, na kterém pracoval vědecký tým zhruba tři roky, slouží pro určování těžkých kovů, jako je například olovo, cín, zinek či kobalt v nejrůznějších kapalinách od krve až po potraviny. „Její výhodou není jen cena a rychlost, ale také snadný přenos a uchovávání vytvořených vzorků. Pokud je připravený tímto způsobem, můžeme ho zasílat jen v obyčejné papírové obálce, což u ostatních metod není možné,“ vysvětlil vědec.

K objevu Preislera inspirovalo jeho dětství. „Už jako malého kluka mě chemie zajímala a jako většina mých kamarádů jsem si hrál s lupou,“ popsal Preisler, který na Masarykově univerzitě vystudoval ana­lytickou chemii. Té se později věnoval i ve Spojených státech amerických. „Po deseti letech jsem se vrátil zpět na mateřskou univerzitu a pokračuji ve výzkumu,“ dodal.

Autor: Martina Koziolová

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.