Vědci z Brna objevili novou metodu. Náhodou

Brno – Čtverečky vytištěné na obyčejném papíru z obyčejné tiskárny. Infračervený laser podobný tomu, který se běžně prodává na tržnicích i v obchodech a zlomek mikrolitru zkoumané tekutiny. To vše stačilo týmu vědců z Masarykovy univerzity v Brně, aby přišel na nový způsob rozboru prvků v kapalinách. Po třech letech na něj získali i patent.

20.2.2012

Vedoucí vědeckého týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nová metoda analýzy však původně v plánu nebyla. „Z počátku jsme se zabývali rozdělováním proteinů a jejich kovových částí. Při výzkumu jsme náhodou narazili na dosud nevyzkoušenou možnost tvorby aerosolu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Analýza prvků v tekutinách se provádí ve speciálním přístroji, který nese název atomový spektrometr. „Ten však zkoumá pouze látky v podobě plynu nebo aerosolu. Na jeho přípravu existuje několik metod. Ta naše je však velmi rychlá a přitom levná,“ uvedl Preisler, který působí i v Laboratoři syntézy a analýzy nanostruktur Středoevropského technologického institutu.

Nový způsob přípravy vzorků, na kterém pracoval vědecký tým zhruba tři roky, slouží pro určování těžkých kovů, jako je například olovo, cín, zinek či kobalt v nejrůznějších kapalinách od krve až po potraviny. „Její výhodou není jen cena a rychlost, ale také snadný přenos a uchovávání vytvořených vzorků. Pokud je připravený tímto způsobem, můžeme ho zasílat jen v obyčejné papírové obálce, což u ostatních metod není možné,“ vysvětlil vědec.

K objevu Preislera inspirovalo jeho dětství. „Už jako malého kluka mě chemie zajímala a jako většina mých kamarádů jsem si hrál s lupou,“ popsal Preisler, který na Masarykově univerzitě vystudoval ana­lytickou chemii. Té se později věnoval i ve Spojených státech amerických. „Po deseti letech jsem se vrátil zpět na mateřskou univerzitu a pokračuji ve výzkumu,“ dodal.

Autor: Martina Koziolová

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.