Vědci z Brna objevili novou metodu. Náhodou

Brno – Čtverečky vytištěné na obyčejném papíru z obyčejné tiskárny. Infračervený laser podobný tomu, který se běžně prodává na tržnicích i v obchodech a zlomek mikrolitru zkoumané tekutiny. To vše stačilo týmu vědců z Masarykovy univerzity v Brně, aby přišel na nový způsob rozboru prvků v kapalinách. Po třech letech na něj získali i patent.

20.2.2012

Vedoucí vědeckého týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nová metoda analýzy však původně v plánu nebyla. „Z počátku jsme se zabývali rozdělováním proteinů a jejich kovových částí. Při výzkumu jsme náhodou narazili na dosud nevyzkoušenou možnost tvorby aerosolu,“ vysvětlil vedoucí týmu Jan Preisler z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Analýza prvků v tekutinách se provádí ve speciálním přístroji, který nese název atomový spektrometr. „Ten však zkoumá pouze látky v podobě plynu nebo aerosolu. Na jeho přípravu existuje několik metod. Ta naše je však velmi rychlá a přitom levná,“ uvedl Preisler, který působí i v Laboratoři syntézy a analýzy nanostruktur Středoevropského technologického institutu.

Nový způsob přípravy vzorků, na kterém pracoval vědecký tým zhruba tři roky, slouží pro určování těžkých kovů, jako je například olovo, cín, zinek či kobalt v nejrůznějších kapalinách od krve až po potraviny. „Její výhodou není jen cena a rychlost, ale také snadný přenos a uchovávání vytvořených vzorků. Pokud je připravený tímto způsobem, můžeme ho zasílat jen v obyčejné papírové obálce, což u ostatních metod není možné,“ vysvětlil vědec.

K objevu Preislera inspirovalo jeho dětství. „Už jako malého kluka mě chemie zajímala a jako většina mých kamarádů jsem si hrál s lupou,“ popsal Preisler, který na Masarykově univerzitě vystudoval ana­lytickou chemii. Té se později věnoval i ve Spojených státech amerických. „Po deseti letech jsem se vrátil zpět na mateřskou univerzitu a pokračuji ve výzkumu,“ dodal.

Autor: Martina Koziolová

20.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

V brněnském babyboxu našli holčičku. Pupečník měla zavázaný provázkem na buřty

Před třemi lety se Miroslav Donutil a jeho syn Martin na scéně Divadla Husy na provázku setkali poprvé – v inscenaci Amadeus. Letos jejich herecké partneření pokračuje. Provázek uvede v premiéře inscenaci skandální hry Král Ubu.

Ubu králem aneb Donutilové se opět setkávají. Na scéně Husy na provázku

OBRAZEM: Lidé si připomněli oběti totality. Na pozůstatcích popraviště

Brno /VIDEO/ – Památku obětí totalit uctili lidé při pietním aktu na nádvoří bývalé věznice. K popravišti položili květiny i svíčky.

Obávaný dům v Žabovřeskách? Po protestech lidí chce radnice pozemek zpět

Brno – Sedmi stovkám lidí, kteří podepsali petici proti stavbě bytového domu v brněnské Plovdivské ulici, svitla naděje na úspěch. Bývalou výměníkovou stanici, na jejímž místě developer plánoval stavět byty, od něj chtějí získat žabovřeští radní. Rozhodli se tak po protestech obyvatel místního sídliště, o nichž už Brněnský deník Rovnost informoval.

Brněnská vlčice jede na líbánky do Ruska. Město ji darovalo moskevské zoo

Brno – Na osmnáct set kilometrů dlouhou cestu se vypraví samice vlka hřivnatého z brněnské zoo.

Na jízdu v cizím autě se posilnil alkoholem a drogami. Neměl ani řidičský průkaz

Brno /VIDEO/ - Kličkující Škoda Felicia upoutala pozornost policistů z oddělení hlídkové služby v brněnské ulici Tuřanka. Poté, co auto zastavili, vystoupil jedenadvacetiletý řidič a předložil doklady. Chyběl ovšem řidičský průkaz.