VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velký městský okruh povede pod vlaky

Brno (AKTUALIZOVÁNO) - Pod železničním uzlem v Brně vznikne v roce 2015 tunel, kterým povede Velký městský okruh. Studie Brněnských komunikací ukázala, že bude o polovinu levnější než most.

7.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Už za dva roky se střetnou mezi Heršpickou a Kšírovou ulicí dvě klíčové brněnské stavby: Velký městský okruh a nový Železniční uzel Brno. Vyřeší toto křížení most, nebo tunel? Studie Brněnských komunikací na tuto otázku odpověděla jasně: Tunel bude téměř o dvě miliardy korun levnější.

„Z porovnání obou variant jednoznačně vyplynulo, že je mnohem výhodnější vést Velký městský okruh pod tratí. Náklady jsou totiž o více než polovinu menší proti tomu, kdybychom stavěli most,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. Dodal, že případný most by musel být asi kilometr a půl dlouhý, ve výšce pětadvaceti metrů a stál by zhruba tři miliardy korun. Nyní bude stačit vybudovat asi dvě stě padesát metrů dlouhý tunel.

Komplikovaná stavba mezi Heršpickou a Kšírovou ulicí bude vznikat na etapy. „Podle toho, jak se bude stavět kolejiště nového železničního uzlu, bude růst tunel i silnice. V první fázi bude pouze dvoupruhová, a až při dokončení Velkého městského okruhu v této oblasti ji rozšíříme na čtyři pruhy,“ doplnil Luňáček.

První etapa bude stát asi osm set milionů a skončí v roce 2015 stejně jako první část přestavby železničního uzlu. Velký městský okruh v těchto místech dokončí Brněnské komunikace o pět let později a bude stát celkem jednu miliardu a tři sta tisíc korun. „Postavení tunelu nebylo součástí územního rozhodnutí. Trochu se tak dostáváme do časové tísně. Musíme co nejdříve dostat souhlas s investičním záměrem, tak abychom stihli získat stavební povolení,“ upozornil náměstek generálního ředitelství pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný. Doplnil, že klíčové bude, jak se podaří skloubit práce na tunelu s modernizací železničního uzlu. Ty začnou už v roce 2010. Až bude silnice hotová, umožní pohodlný průjezd jižní částí města a také podstatně uleví dopravě v Sokolově ulici.

Brněnští radní v pátek navíc představili další novinku týkající se přestavby železničního uzlu. Vyhlásili výběrové řízení na projektanta, který by určil, jak bude vypadat plánovaná rychlodráha. Ta by měla v budoucnu spojit stávající nádraží v centru Brna s novým na jihu. Všechny regionální spoje by pak zastavovaly na obou nádražích.

„Studie by měla upřesnit technické a ekonomické parametry rychlodráhy. Projektant také navrhne, kudy by dráha vůbec jela, a vyčíslí, kolik její postavení bude stát,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Martin Ander. Kdo studii vytvoří, bude jasné už na konci listopadu. „Rozhodovat bude cena projektu, a hlavně termín, do kdy dokáže studii zpracovat. Ale chtěli bychom ji mít už na jaře příštího roku,“ doplnil Ander.

Autor: Michal Kárný

7.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies