VYBERTE SI REGION

Velký městský okruh povede pod vlaky

Brno (AKTUALIZOVÁNO) - Pod železničním uzlem v Brně vznikne v roce 2015 tunel, kterým povede Velký městský okruh. Studie Brněnských komunikací ukázala, že bude o polovinu levnější než most.

7.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Už za dva roky se střetnou mezi Heršpickou a Kšírovou ulicí dvě klíčové brněnské stavby: Velký městský okruh a nový Železniční uzel Brno. Vyřeší toto křížení most, nebo tunel? Studie Brněnských komunikací na tuto otázku odpověděla jasně: Tunel bude téměř o dvě miliardy korun levnější.

„Z porovnání obou variant jednoznačně vyplynulo, že je mnohem výhodnější vést Velký městský okruh pod tratí. Náklady jsou totiž o více než polovinu menší proti tomu, kdybychom stavěli most,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. Dodal, že případný most by musel být asi kilometr a půl dlouhý, ve výšce pětadvaceti metrů a stál by zhruba tři miliardy korun. Nyní bude stačit vybudovat asi dvě stě padesát metrů dlouhý tunel.

Komplikovaná stavba mezi Heršpickou a Kšírovou ulicí bude vznikat na etapy. „Podle toho, jak se bude stavět kolejiště nového železničního uzlu, bude růst tunel i silnice. V první fázi bude pouze dvoupruhová, a až při dokončení Velkého městského okruhu v této oblasti ji rozšíříme na čtyři pruhy,“ doplnil Luňáček.

První etapa bude stát asi osm set milionů a skončí v roce 2015 stejně jako první část přestavby železničního uzlu. Velký městský okruh v těchto místech dokončí Brněnské komunikace o pět let později a bude stát celkem jednu miliardu a tři sta tisíc korun. „Postavení tunelu nebylo součástí územního rozhodnutí. Trochu se tak dostáváme do časové tísně. Musíme co nejdříve dostat souhlas s investičním záměrem, tak abychom stihli získat stavební povolení,“ upozornil náměstek generálního ředitelství pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný. Doplnil, že klíčové bude, jak se podaří skloubit práce na tunelu s modernizací železničního uzlu. Ty začnou už v roce 2010. Až bude silnice hotová, umožní pohodlný průjezd jižní částí města a také podstatně uleví dopravě v Sokolově ulici.

Brněnští radní v pátek navíc představili další novinku týkající se přestavby železničního uzlu. Vyhlásili výběrové řízení na projektanta, který by určil, jak bude vypadat plánovaná rychlodráha. Ta by měla v budoucnu spojit stávající nádraží v centru Brna s novým na jihu. Všechny regionální spoje by pak zastavovaly na obou nádražích.

„Studie by měla upřesnit technické a ekonomické parametry rychlodráhy. Projektant také navrhne, kudy by dráha vůbec jela, a vyčíslí, kolik její postavení bude stát,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Martin Ander. Kdo studii vytvoří, bude jasné už na konci listopadu. „Rozhodovat bude cena projektu, a hlavně termín, do kdy dokáže studii zpracovat. Ale chtěli bychom ji mít už na jaře příštího roku,“ doplnil Ander.

Autor: Michal Kárný

7.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Mikuláš rozdával dobroty odvážným dětem na náměstí Svobody

Brno – Děti v centru Brna po roce opět přivítaly Mikuláše spolu s jejich pomocníky anděly a čerty, kteří dorazili na náměstí Svobody v pondělí krátce po setmění. „Akce začala na Zelném trhu, kde byl velký sraz Mikulášů. Odtud se spolu vydali na náměstí Svobody, kde farář Tomáš Koumal dětem vysvětlil třeba to, proč si svatého Mikuláše připomínáme," řekla mluvčí brněnského turistického informačního centra Gabriela Peringerová.

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies