Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009
Fotogalerie
11 fotografií

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Masopust v brněnských Kníničkách.

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZUJEME
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvoří se kolony

Popůvky – Se zdržením musí počítat řidiči, kteří chtějí jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvoří kolony.

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.