Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Podzim? Nastává doba pivních speciálů. Sládci chystají novinky

Brno - Nejvíc piva se vypije v horkém létě, s podzimními měsíci a chladnějším počasím přichází propad. Sládci však chystají speciály.

Fotbalový stadion: na parkoviště nejsou peníze, termín otevření se posouvá

Brno - Soudní spory o pozemky, jejich výkup a vyvlastňování. Komplikace, které vedení města zná třeba ze stavby velkého městského okruhu. U stadionu za Lužánkami jim chce předejít odkoupením podzemních garáží v sousedství. Přesto podle primátora Petra Vokřála je původní termín otevření stadionu v roce 2020 spíše nepravděpodobný.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.