Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Matěj Hollan.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Na úřadě našli projekt akvaparku za Lužánkami. Díky tomu bude stát dřív

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Brno – Zatímco ostatní žáci už mají diktát hotový, zůstává jeden z chlapců v lavici i přes přestávku. Psaní mu ztěžuje ochrnutá ruka po úrazu. Místo pochopení se však u vyučující setkává s neochotou a občasnými nadávkami, stěžují si rodiče. Přestože některé jejich výtky potvrdila i Česká školní inspekce, brněnská škola v Labské ulici problém podle nich neřeší.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Poprask u strážníků: žena přišla odevzdat výbušku, část stanice vyklidili

Brno – Evakuaci z budovy a čekání na pyrotechniky zažili v pondělí ráno strážníci na svém ředitelství ve Štefánikově ulici. Osmdesátiletá žena jim přišla odevzdat nález ze svého sklepa. „V igelitové tašce měla vojenskou výbušku. Při kontaktu s lidským tělem přitom může způsobit vážná zranění a jak ukázaly případy z minulosti, dokonce i smrt," popsal případ mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Poškozený orloj? Vše napovídá tomu, že video je falešné

Brno - Někdo šikovně narušil hodinový mechanismus a z orloje vypadly desítky kuliček. Tato zpráva se v neděli večer šířila českým internetem. Vše však napovídá tomu, že jde o hoax.