Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009
Fotogalerie
11 fotografií

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Knihkupectví Ryšavý v centru města končí. Může za to vysoký nájem

Brno – Po čtvrt století mizí z brněnského náměstí Svobody poslední rodinné knihkupectví v centru města – knihkupectví Ryšavý. Podle majitele za to může vysoký nájem. Lidé v budově naposled nakoupí knihy o Štědrém dni.

Vyrůstá u homosexuálů. Šestiletá Agnes má místo nefunkční rodiny dva tatínky

Brno – Zatím co poslanci řeší, jak co nejlépe právně uchopit problém adopcí dětí homosexuálními páry, asi tisíc dětí v České republice už u partnerů stejného pohlaví vyrůstá. V jedné takové rodině žije i šestiletá Agnes se dvěma tatínky, Martinem a Filipem, kteří jsou registrovanými partnery necelé tři roky.

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.