Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Na fotbalový stadion dohlédne šest nových kamer. Časem jich bude přibývat

Výstava Jeden kmen, která láká fanoušky na život skřetího kmene Snaga. V Brně na Špilberku.

Skřeti na Špilberku. Temný fantasy svět láká na boj i rituální pohřeb šamana

Noční závod 5|10 mil Brnem zavede bežce s čelovkami na Špilberk

Brno – Při pohledu z dálky si nejspíš někdo řekne, že na hrad Špilberk útočí světlušky. Přitom se na brněnskou dominantu v sobotu večer budou škrábat pouze účastníci Nočního běhu 5|10 mil Brnem. Už čtvrtý ročník závodu opět provede aktéry historickým centrem města přes Špilberk, Petrov, Zelný trh i Starou a Novou radnici.

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Vyškov - Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

Pomohou přírodě. Odhozené lahve i pneumatiky lidé uklidí dobrovolně

Brno /ANKETA/ – Papíry, plastové lahve, ale i pneumatiky nebo staré matrace. Všechny tyto věci našli dobrovolníci letos na jaře při úklidové akci Ukliďme Česko. Tuto sobotu se do úklidu pustí znovu hned na několika místech po Brně.