Vesmír u divadla: pohled do neznámého světa

Brno /FOTOGALERIE/ - Prostor před Mahenovým divadlem zaplnily velkoformátové fotografie vesmírných těles. Brno se připojilo koslavám roku astronomie.

3.4.2009
Fotogalerie
11 fotografií

NEBESKÝ POSEL. Tak před čtyčmi sty lety pojmenoval Galelo Galilei svou zprávu o prvních průzkumech vesmíru. Posel v podobě téměř padesáti fotografií kosmu zavítal na Malinovského náměstí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Planety, planetky, mlhoviny nebo hvězdokupy. Do tohoto tajemného světa před čtyřmi sty léty poprvé vstoupil italský matematik a fyzik Galileo Galilei. Nyní do něj mohou nahlédnout i Brňané.

Před Mahenovým divadlem vyrostlo osmačtyřicet panelů s fotografiemi kosmických objektů. Výstavu Vesmír-dobrodružství objevů zahájí vernisáž devátého dubna. Brno tak vstoupí do Mezinárodního roku astronomie.

Brno patří k jednomu z hlavních míst, kde se projekty spojené s Mezinárodním rokem astronomie a oslavami sestrojení Galileova dalekohledu, konají. K nim patří i výstava na Malinovského náměstí. „K vidění zde budou záběry z celé sluneční soustavy, dokonce i těles na hranici viditelného vesmíru. Název odkazuje k dobrodružství spojeném s objevováním vesmíru. Neznamená to automaticky, že objevy musí přijít, ale mohou. A to je to dobrodružství,“ objasnil projekt ředitel brněnské hvězdárny Jiří Dušek.

Kosmické básně

Fotografie pořízené největšími observatořemi na Zemi i v kosmu doplní také básně předních spisovatelů, kteří se tímto tématem zabývali. V Brně si tak lidé přečtou texty Jana Nerudy, Josefa Seiferta, Otokara Březiny nebo Vladimíra Holana.

Netradiční prostor pro výstavu zvolili pořadatelé již při její pražské premiéře. I zde stály panely před Národním divadlem. „Hvězdy k divadlu jednoznačně patří, proto i v Brně jsou panely umístěny před budovou Národního divadla,“ vysvětlil Arnošt Janěk z Národního divadla. S propojením těchto dvou oblastí souhlasí také Zdeněk Mikulášek z Masarykovy univerzity. „Hvězdárna patří pod odbor kultury a je s ní nejen svým programem úzce spojena,“ dodal za univerzitu Mikulášek.

Umístění snímků zaujalo veřejnost natolik, že prostor dále využijí také umělci. V Praze tak vesmírné fotografie vystřídá Jan Saudek. Otevřené prostranství ovšem nezaujalo jen milovníky umění a vědy. V Praze vandalové poškodili tři z panelů. I proto se brněnští pořadatelé rozhodli spolupracovat s Městskou policií. Ta bude náměstí po dobu trvání akce monitorovat .

Výstava, na které se podílí Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka, Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita a Národní divadlo Brno, zůstane v jihomoravské metropoli do šestnáctého června. Odtud poputuje před ostravský stánek kultury.

Autor: Veronika Zabadalová

3.4.2009 VSTUP DO DISKUSE

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda zahraničního auta s kamionem i hořící motor

Vojtěch Němec.

Zbytek zápasu jsem strávil u onlajnu, říká Němec. Humbuk na stadionu ho strašil

Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období

Jižní Morava – S odřenýma ušima stihne současné vedení Jihomoravského kraje termín do roku 2020 a aktualizuje zásady územního rozvoje. Informoval o tom ve středu náměstek hejtmana pro oblast územního plánování Martin Maleček. „Bude ale záležet na tom, kolik budou mít lidé připomínek," prohlásil Maleček.

Kometa je o krok před Hradcem. První bod série vystřelila Nečasova brusle

Hradec Králové /FOTOGALERIE/ - Dlouhou dobu připomínal výsledek spíš fotbalové utkání. Hokejisté brněnské Komety v prvním duelu semifinálové série play-off extraligy na ledě Hradce Králové hráli s domácími až do 43. minuty bez branek. Poté se jako zdatný fotbalista projevil Martin Nečas. Odraz puku od jeho brusle pomohl k prvnímu bodu v sérii. Výhru 2:0 pečetil do prázdné branky Marek Kvapil. „Asi šlo o doposud nejdůležitější gól kariéry. Byl vítězný," těšilo osmnáctiletého útočníka Nečase.

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Brno – Zahrádky pod lesem v lokalitě Pod Kozí horou podle plánu nahradí rodinné domy. Jak se k nim majitelé dostanou, zatím není jasné. Lidé z Komína protestují proti přístupové cestě, která zatíží provoz v okolních ulicích.

AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

Kuřim – Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím. „Ženě jsme poskytli první pomoc. Podařilo se ji přivést k vědomí, poté byla předána do péče záchranářů," oznámil mluvčí hasičů David Jirouš.