VYBERTE SI REGION

Viadukt na Křenové: výluka bude i příští prázdniny. Pro auta

Brno – Své první rekonstrukce v historii se letos v létě dočkal opravovaný viadukt v Křenové ulici v Brně. Oprava čtyřicet metrů dlouhého mostu odstartovala největší vlakovou výluku v novodobé historii brněnského hlavního nádraží. Pro 165 let starý viadukt je to první velká rekonstrukce.

18.7.2013 1
SDÍLEJ:

Viadukt na Křenové v Brně.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Dělníci v minulosti pouze některá místa zpevnili betonem, aby přes viadukt mohly projíždět těžší vlaky," řekl železniční historik Mojmír Krejčiřík.

Při opravách za zhruba šedesát milionů korun dělníci položí nové koleje a vymění výhybky. „Přitom použijí půl kilometru kolejnic," upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař. Stavbaři pracují i na fasádě viaduktu. „Očistí jeho klenbu a provedou izolaci proti vodě, která nás trápila už dlouho," řekl Tesař.

Podnět k opravě dala Správa železniční dopravní cesty, která viadukt spravuje a jeho opravu financuje z vlastních prostředků. Výluka, která má trvat do jedenáctého srpna, se prý neprotáhne. „Stanovené termíny dodržíme," slíbil Tesař.

Příští léto čekají viadukt dokončovací práce. „Voda, která se do stavby dostala před rekonstrukcí, musí vyschnout. To potrvá zhruba rok. Pak klenbu znovu ošetříme," řekl Tesař. Lidi proto čeká další výluka. „Bude se týkat provozu na silnici, a to pouze v noci. Přes den výluka platit nebude," řek Tesař. Potrvá několik dní. Dodal, že další práce na viaduktu Správa železniční dopravní cesty neplánuje.

Uzavření viaduktu v Křenové ulici odřízlo nádraží od tras směrem na Prahu, Pardubice a Havlíčkův Brod. Dopravní situaci pod mostem ale opravy neovlivňují. „Zatím jsme nezaznamenali žádné zpoždění linek, které tam projíždějí," informovala mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová.

Příprava rekonstrukce trvala přibližně rok. „Viadukt není v havarijním stavu. Opravujeme ho kvůli opětovnému odložení přestavby železničního uzlu Brno a tedy další perspektivou používání," řekl Tesař.

Opravovaný viadukt tvoří dva mosty. „První je z roku 1848. Stavělo ho podnikatelství bratří Kleinů. Už v té době tvořily most tři koleje," řekl Krejčiřík. Jedna z kolejí zajišťovala spojení mezi Českou Třebovou a Břeclaví. Na další koleji se vlaky vyhýbaly. Za viaduktem se připojuje k první koleji. Poslední kolej vedla do provozního zázemí drah.

V roce 1870 připojila Rakouská společnost státní dráhy železný most s litinovými pilíři. Na něm zřídila dvoukolejovou trať na Vídeň a Střelice. „Tehdy budovu nádraží a železný most spojovala lávka se zastřešeným nástupištěm. Lidé měli výhled do centra města, protože stěna nástupiště byla ze skla," doplnil Krejčiřík.

Pod historickým viaduktem dnes bez omezení projedou i kamiony. Za svou nadčasovost viadukt vděčí tehdejšímu brněnskému policejnímu ředitelství. „Generální ředitelství státních drah tehdy počítalo se sedmi klenbami. Policisté si ale uvědomili, že klenbami neprojedou povozy naložené senem a podali námitku. Dráhy proto postavili viadukt se šesti průjezdy," vyprávěl Krejčiřík.

Viadukt v Křenové ulici ale není nejstarší. „Původní viadukt dráhy postavily na trati Vídeň–Brno. První vlak po něm projel v roce 1839," uvedl Tesař. Viadukt, který navazuje na most přes řeku Svratku u Křídlovické ulice a končí u skladiště Malá Amerika, v devadesátých letech devatenáctého století dráhy zasypaly. „Viadukt má přes sedmdesát oblouků. Lidé je ale mohou vidět pouze ze skladů Malé Ameriky nebo u mostu přes řeku Svratku," vypočítává Krejčiřík.

Před osmi lety město uvažovalo o odhalení viaduktu. Správa železniční dopravní cesty ale o projekt zájem nemá. „Odhalení viaduktu neplánujeme," dodal Tesař.

Autor: Vladimíra Krejsová

18.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Vdechování inzulinu? Díky modelu plic vědců z Brna

Brno - Namísto injekčního vpichování mohou v nejbližších letech pacienti s cukrovkou inzulin vdechovat. Taková je vize projektu vědců z Vysokého učení technického v Brně, kteří vyvinuli nejdokonalejší model plic na světě. „Jde o novinku ve výzkumu proudění aerosolů v plicích člověka," uvedla mluvčí vysoké školy Radana Kolčavová.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa ztratila derby s Olomoucí ve druhé třetině, prohrála venku popáté v řadě

Olomouc, Brno – Mizerná venkovní série sráží hokejisty Komety níž extraligovou tabulkou. Brněnský celek na hřišti soupeře podlehl už popáté za sebou, když v pátek večer padl s Olomoucí 2:5.

Opilci na dětský tábor zaútočili s motorovými pilami, popsal oceněný psovod

Újezd u Rosic, Praha – Za rozraženou vstupní bránou dětského letního tábora stojí pětice opilých mužů máchajících zapnutými motorovými pilami. Proti nim se postavili instruktoři v čele s psovodem Vojtěchem Konečným a jeho vlčákem Hankem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies