VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vila Tugendhat: rekonstrukce památky je v polovině

Brno – Přesně před rokem podepsalo město smlouvu o rekonstrukci vily Tugendhat. A přesně za rok má být památka opravená.

25.1.2011 5
SDÍLEJ:

Rekonstrukce funkcionalistické vily Tugendhat.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vše o vile Tugendhat čtěte

ZDE

Do konce stavby zbývá 365 dní. Takový nápis uvidí v úterý po příchodu do práce stavbyvedoucí Michal Malásek z firmy Unistav, který má na starosti rekonstrukci vily Tugendhat. Jeho práce se dnes přehoupla do své druhé poloviny. Firma se totiž přesně před rokem zavázala, že vilu opraví za čtyřiadvacet měsíců. „Zdá se to dlouhá doba, ale máme spoustu práce. A počitadlo tu mám proto, abychom na to nezapomínali,“ říká s úsměvem Malásek.

Slavná památka UNESCO se za uplynulých dvanáct měsíců změnila ve staveniště, kde se pracuje od rána do večera a někdy i o víkendu. Už dva měsíce se například restaurátoři s přístroji připomínajícími štětečky střídají při práci na obrušování nepůvodních vrstev omítky. „Vrstvy snímají takzvanými mikrokladivy a práce jim bude trvat přibližně do března,“ nastínil zdlouhavý postup Malásek.

Teprve poté se začne pracovat na tom, aby původní omítka vypadala jako nová. Na všechny restaurátorské postupy přitom dohlíží památkáři i poradní sbor dvanácti odborníků, mezi nimiž je i nejmladší dcera manželů Tugendhatových Daniela Hammer Tugendhat.

Dobové detaily

Odborníci kontrolují i detaily jako je rozmístění vypínačů, tvar nožiček od topení či tvar umyvadel a van. „Takové drobnosti nám často pomohou upřesnit dobové fotografie vily. Nápovědou pro správné tvary některých předmětů jsou například i staré katalogy firem, které taková zařízení vyráběli v době její stavby,“ popisuje stavbyvedoucí.

O barvách a kvalitě omítek či nátěrů zase odborníci více zjistili z podrobných rozborů. Ty například ukázaly, že okna v ložnicích byla z venkovní strany natřena šedomodrou barvou s lněnými oleji. „Podobnou technologií už takovou barvu nyní vyrábí jen jedna švédská firma, u které jsme proto barvu museli objednat,“ popsal Malásek.

I přes všechny tyto drobnosti, které je potřeba při opravách řešit, se stavebníkům i restaurátorům daří stíhat všechny termíny. Díky tomu také platí, že vila bude už za rok vypadat téměř jako době svého postavení. „Žádný dodatek ke smlouvě týkající se prodloužení délky oprav město nepodepsalo,“ potvrdila Soňa Haluzová z tiskového oddělení brněnského magistrátu.

Dražší rekonstrukce

Neměnná zatím zůstává i cena rekonstrukce, kterou Unistav vyčíslil na 146 milionů korun. „Lze však předpokládat, že tato suma se zvýší,“ podotkla Haluzová.

Důvodem jsou především změny technologických postupů, které si vynutil až odborný průzkum po zahájení oprav. Kolik tyto změny budou stát však zatím město ani Unistav nechtějí upřesnit. „Podklady pro jednání s městem teprve připravujeme,“ vysvětlil Malásek.

Na změnu cen se zřejmě musí připravit i návštěvníci, kteří se do vily vydají příští rok po jejím otevření. Muzeum města Brna, které má památku ve správě, totiž zvažuje zvýšení vstupného.

To stálo před zahájením rekonstrukce sto dvacet korun. „Po dokončení oprav však vila nabídne návštěvníkům úplně jiný zážitek než dříve, což se zřejmě promítne i v ceně vstupenky,“ vysvětlil ředitel muzea Pavel Ciprian.

Muzeum se přitom nyní potýká s tím, že mu kvůli dočasnému uzavření vily klesá návštěvnost a chybí tržby ze vstupného. „Ročně vilu navštívilo kolem dvaceti tisíc lidí, což je samozřejmě ve statistikách návštěvnosti i v rozpočtu muzea poznat,“ podotkl Ciprian.

Několik návštěvníků by si však muzeum do statistik zapsat mohlo. Od návštěvy architektonicky hodnotné stavby totiž některé lidi neodradí ani vysoký plot a nápisy o zákazu vstupu. „Už mnohokrát jsme s ochrankou i policisty řešili potíže s turisty, kteří na staveniště lezli přes plot,“ povzdechl si stavbyvedoucí­.

Autor: Zuzana Taušová

25.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Autonomní Audi A7 samo ujelo téměř 900 kilometrů v provozu.
14

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies