O posunutí termínu výstavby dalších brněnských tunelů informovala v pondělí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. „Stavět budeme od roku 2019. Tunely pak otevřeme v roce 2021," sdělila současný plán Ledvinová.

Dvouleté zdržení zahájení ražby tunelů zapříčinila podle silničářů především zdlouhavá příprava a pomalé získávání potřebných povolení. „Máme hotové jen předběžné geologické studie. Nyní pracujeme na posouzení vlivu tunelů na životní prostředí a technicko-ekonomické studii," podotkla Ledvinová.

Nejnutnější dokument, takzvané územní rozhodnutí, plánují podle ní silničáři získat příští či přespříští rok.

Stavba za pět miliard korun má především ulehčit přetížené východní části brněnského velkého městského okruhu. A ulevit lidem v Židenicích, které kolonami nejvíce trpí.

Právě místní se netají rozladěním nad rozhodnutím výstavbu tunelů odložit. „Ve Svatoplukově a Gajdošově ulici jsou neustále kolony. Auta v nich samozřejmě motory nevypínají a kouř z výfuků musíme dýchat my. Nemluvě o prachu a o tom, že ulice plná aut rozděluje Židenice na dvě odtržené části víc, než kdyby tam tekla řeka," stěžovala si Lenka Marková.

Také místostarosta městské části Karel Bernášek je nespokojený. „Jakékoliv posuny ve stavbě městského okruhu u nás jsou pro lidi tragické. Negativních vlivů rušné silnice totiž rok od roku přibývá," řekl Bernášek.

Velkou dopravní zátěž v Židenicích potvrzují i brněnští strážníci. „Stávající silnice je přetížená. Nejhorší místo na Svatoplukově je levý odbočovací pruh na Vinohrady pro auta jedoucí od Tomkova náměstí. Je příliš krátký a odbočující auta tak blokují i ty, která jedou rovně. A tvoří se tak kolony," upozornil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Dodal, že se městští policisté obávají také otevření Královopolských tunelů. „Na okruhu se díky nim ještě zvedne průjezdnost. A v Židenicích to může znamenat další zhoršení situace," varoval Ghanem.

Starosti dělají odklady stavby také představitelům brněnského dopravního podniku. „Po otevření Královopolských tunelů pro nás zbudou dvě krizová místa na okruhu. Žabovřeská ulice a právě úsek mezi Tomkovým náměstím a Starou osadou.Standardně se tu autobusy zpožďují pět minut. Stačí ale malý ťukanec dvou aut a najednou to tam stojí půl hodiny," uvedl vedoucí dopravního odboru dopravního podniku Jan Seitl.

O něco dříve než Vinohradské tunely slibují silničáři stavbu velkého městského okruhu v úsecích Tomkovo náměstí a Rokytova. Oba už mají územní rozhodnutí. První stavba má začít mezi roky 2014 a 2016, druhá pak zhruba v roce 2016. Příští rok bude Ředitelství silnic a dálnic stavět městský okruh jen na opačné straně Brna. „Začneme s úsekem Žabovřeská I. Stát bude tři miliardy," podotkl ředitel brněnského závodu Ředitelství Zdeněk Pánek.