VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Prahy? Z Brna za hodinu

Brno - Vysokorychlostní vlaková trať za stovky miliard korun má spojit Brno sPrahou. AsEvropou.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Pohled do kabiny strojvůdce.Foto: REUTERS

Ministerstva dopravy již dříve naplánovalo postavit vysokorychlostní vlakovou trať za stovky miliard korun. Náměstek ministra dopravy Petr Šlegr však na ostravském veletrhu Czech Raildays 2008 řekl, že ministerstvo začne stavět v roce 2016. Brňané se tak možná za pár let svezou moderním vlakem, který dojede do Prahy za hodinu. Vedení Brna už má dokonce jasno, kudy dráha povede.

Je však možné, že se Unie rozhodne vést vysokorychlostní železnici přes Německo a Rakousko. Vedení města udělá všechno proto, aby trať nakonec vedla přes Brno. „Je to záležitost, kterou podporuji už deset let. Vysokorychlostní tratě jsou důležité pro směřování České republiky v Evropské unii. Brno jako součást této sítě je pro nás naprostou prioritou,“ řekl primátor města Brna a stínový náměstek ministra dopravy Roman Onderka.

Vybudování takových rychlostních koridorů pak bude mít pro Brno jednoznačný přínos. „Dopad to bude mít určitě kladný. Hlavně to zaplatí Evropská unie nebo stát, takže Brno na tom akorát vydělá,“ řekl ekonom ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Vlakové srdce Evropy

Srdce Evropy bude také lákavější pro firmy. „Tato vysokorychlostí trať by posílila pozici, kdy je to z Brna blízko kamkoliv. Většina firem chce mít sídlo ve městě, které je takto dostupné,“ myslí si náměstek primátora Martin Ander.

Brno se rázem stane skutečným středem Evropy a křižovatkou mnohých obchodních cest. „Přiblíží to totiž spoustu měst k sobě. Lidé tak mohou přijíždět s mnohem vzdálenějších měst,“ uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Rychlovlaky by přijížděly do Brna z jihu. „Nejnovější studie totiž definitivně opustila variantu severního napojení Brna, kdy by vlak přijížděl estakádou přes Ivanovice a tunelem pod Soběšicemi,“ popsal Ander.

Tato varianta však výrazně zasahovala do okolí přírody i do života lidí. Proto město preferuje druhou možnost. „Jižní napojení znamená, že trať povede podél dálnice D1 odkud by uhnula k nádraží,“ vysvětlil Ander.

Mimo zástavbu by vlak jezdil třista kilometrů v hodině, město by brázdil osmdesátkou. Na speciální trati by lidi vozil vlak podobný TGV a více než dvousetkilometrovou vzdálenost by urazil asi za hodinu. V současné době trvá cesta vlakem z Brna do Prahy kolem tří hodin.

Jako TGV

Ve Francii jezdí například na trase Paříž – Lille. „To je po dálnici asi dvěstětřicet kilometrů. Takže vlakem je to srovnatelné s trasou z Brna do Prahy. Zpáteční jízdenku lze koupit v přepočtu asi od osmi set korun,“ uvedl Moravanský.

Nejrychlejší je na cestování do Prahy stále zůstává letadlo. „Cesta trvá třičtvrtě hodiny. Zpateční letenku mohou lidé koupit za přibližně dva tisíce korun se všemi poplatky,“ podotkla mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková.

Autor: Barbora Kurcová

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hana Tomáš Briešťanská

Petrolejové lampy pomohly Briešťanské k Ceně Thálie. S Janžurovou se nesrovnává

Identikit pachatele, který v Ivančicích na Brněnsku přepadl důchodkyni.

Agresivní zloděj serval z důchodkyně šperky za dvanáct tisíc. Hledá jej policie

AKTUALIZOVÁNO

Děti přišly o rodiče. Rozsáhlá pátrací akce s vrtulníkem po matce byla neúspěšná

Kyjovsko – Po matce dvou dětí, které v neděli zahynul manžel, stále pátrají policisté nejen z Hodonínska. „Naposledy byla viděna v pátek 24. března v místě svého bydliště v malé obci na Kyjovsku. Doma nechala své dvě děti, a bez jakýchkoliv náznaků nebo indicií o svém odchodu zmizela," informoval hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Osmnáctiletý Nečas: Jsem mladý, ale to neznamená, že budu jen odhazovat puky

Hradec Králové – Potvrzuje, že je velký příslib nejen pro brněnský, ale i český hokej. Osmnáctiletý útočník Komety Martin Nečas přispěl v prvním duelu semifinále play-off extraligy na ledě Hradce Králové k výhře 2:0. Jeho trefa ze třetí třetiny, kdy puk neúmyslně nasměroval do branky bruslí, byla vítězná.

Kvůli kotlíkové dotaci si vzal dovolenou. Žádost odeslal hned první den

Brno - Co nejrychleji vyplnit formulář a doufat, že to stihl dřív než ostatní. Když žádal o kotlíkovou dotaci, soutěžil o ni Jaroslav Mikoška se stovkami dalších zájemců. „Vše jsem si dopředu připravil. Abych žádost odeslal přesně v den, kdy se systém otevřel, vzal jsem si na něj dovolenou," říká muž, který pracuje jako mluvčí jihomoravských hasičů.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda zahraničního auta s kamionem i hořící motor

Luleč - Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies