VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Prahy? Z Brna za hodinu

Brno - Vysokorychlostní vlaková trať za stovky miliard korun má spojit Brno sPrahou. AsEvropou.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Pohled do kabiny strojvůdce.Foto: REUTERS

Ministerstva dopravy již dříve naplánovalo postavit vysokorychlostní vlakovou trať za stovky miliard korun. Náměstek ministra dopravy Petr Šlegr však na ostravském veletrhu Czech Raildays 2008 řekl, že ministerstvo začne stavět v roce 2016. Brňané se tak možná za pár let svezou moderním vlakem, který dojede do Prahy za hodinu. Vedení Brna už má dokonce jasno, kudy dráha povede.

Je však možné, že se Unie rozhodne vést vysokorychlostní železnici přes Německo a Rakousko. Vedení města udělá všechno proto, aby trať nakonec vedla přes Brno. „Je to záležitost, kterou podporuji už deset let. Vysokorychlostní tratě jsou důležité pro směřování České republiky v Evropské unii. Brno jako součást této sítě je pro nás naprostou prioritou,“ řekl primátor města Brna a stínový náměstek ministra dopravy Roman Onderka.

Vybudování takových rychlostních koridorů pak bude mít pro Brno jednoznačný přínos. „Dopad to bude mít určitě kladný. Hlavně to zaplatí Evropská unie nebo stát, takže Brno na tom akorát vydělá,“ řekl ekonom ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Vlakové srdce Evropy

Srdce Evropy bude také lákavější pro firmy. „Tato vysokorychlostí trať by posílila pozici, kdy je to z Brna blízko kamkoliv. Většina firem chce mít sídlo ve městě, které je takto dostupné,“ myslí si náměstek primátora Martin Ander.

Brno se rázem stane skutečným středem Evropy a křižovatkou mnohých obchodních cest. „Přiblíží to totiž spoustu měst k sobě. Lidé tak mohou přijíždět s mnohem vzdálenějších měst,“ uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Rychlovlaky by přijížděly do Brna z jihu. „Nejnovější studie totiž definitivně opustila variantu severního napojení Brna, kdy by vlak přijížděl estakádou přes Ivanovice a tunelem pod Soběšicemi,“ popsal Ander.

Tato varianta však výrazně zasahovala do okolí přírody i do života lidí. Proto město preferuje druhou možnost. „Jižní napojení znamená, že trať povede podél dálnice D1 odkud by uhnula k nádraží,“ vysvětlil Ander.

Mimo zástavbu by vlak jezdil třista kilometrů v hodině, město by brázdil osmdesátkou. Na speciální trati by lidi vozil vlak podobný TGV a více než dvousetkilometrovou vzdálenost by urazil asi za hodinu. V současné době trvá cesta vlakem z Brna do Prahy kolem tří hodin.

Jako TGV

Ve Francii jezdí například na trase Paříž – Lille. „To je po dálnici asi dvěstětřicet kilometrů. Takže vlakem je to srovnatelné s trasou z Brna do Prahy. Zpáteční jízdenku lze koupit v přepočtu asi od osmi set korun,“ uvedl Moravanský.

Nejrychlejší je na cestování do Prahy stále zůstává letadlo. „Cesta trvá třičtvrtě hodiny. Zpateční letenku mohou lidé koupit za přibližně dva tisíce korun se všemi poplatky,“ podotkla mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková.

Autor: Barbora Kurcová

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Vandalství, nebo klukovina? Děti skákaly po hrobech

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Brno – Zbrusu nových prostor se dočkali pacienti Masarykova onkologického ústavu v Brně. Ústav před pár dny slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení. Přestavbu dokončil loni v prosinci.

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies