VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Prahy? Z Brna za hodinu

Brno - Vysokorychlostní vlaková trať za stovky miliard korun má spojit Brno sPrahou. AsEvropou.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Pohled do kabiny strojvůdce.Foto: REUTERS

Ministerstva dopravy již dříve naplánovalo postavit vysokorychlostní vlakovou trať za stovky miliard korun. Náměstek ministra dopravy Petr Šlegr však na ostravském veletrhu Czech Raildays 2008 řekl, že ministerstvo začne stavět v roce 2016. Brňané se tak možná za pár let svezou moderním vlakem, který dojede do Prahy za hodinu. Vedení Brna už má dokonce jasno, kudy dráha povede.

Je však možné, že se Unie rozhodne vést vysokorychlostní železnici přes Německo a Rakousko. Vedení města udělá všechno proto, aby trať nakonec vedla přes Brno. „Je to záležitost, kterou podporuji už deset let. Vysokorychlostní tratě jsou důležité pro směřování České republiky v Evropské unii. Brno jako součást této sítě je pro nás naprostou prioritou,“ řekl primátor města Brna a stínový náměstek ministra dopravy Roman Onderka.

Vybudování takových rychlostních koridorů pak bude mít pro Brno jednoznačný přínos. „Dopad to bude mít určitě kladný. Hlavně to zaplatí Evropská unie nebo stát, takže Brno na tom akorát vydělá,“ řekl ekonom ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Vlakové srdce Evropy

Srdce Evropy bude také lákavější pro firmy. „Tato vysokorychlostí trať by posílila pozici, kdy je to z Brna blízko kamkoliv. Většina firem chce mít sídlo ve městě, které je takto dostupné,“ myslí si náměstek primátora Martin Ander.

Brno se rázem stane skutečným středem Evropy a křižovatkou mnohých obchodních cest. „Přiblíží to totiž spoustu měst k sobě. Lidé tak mohou přijíždět s mnohem vzdálenějších měst,“ uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Rychlovlaky by přijížděly do Brna z jihu. „Nejnovější studie totiž definitivně opustila variantu severního napojení Brna, kdy by vlak přijížděl estakádou přes Ivanovice a tunelem pod Soběšicemi,“ popsal Ander.

Tato varianta však výrazně zasahovala do okolí přírody i do života lidí. Proto město preferuje druhou možnost. „Jižní napojení znamená, že trať povede podél dálnice D1 odkud by uhnula k nádraží,“ vysvětlil Ander.

Mimo zástavbu by vlak jezdil třista kilometrů v hodině, město by brázdil osmdesátkou. Na speciální trati by lidi vozil vlak podobný TGV a více než dvousetkilometrovou vzdálenost by urazil asi za hodinu. V současné době trvá cesta vlakem z Brna do Prahy kolem tří hodin.

Jako TGV

Ve Francii jezdí například na trase Paříž – Lille. „To je po dálnici asi dvěstětřicet kilometrů. Takže vlakem je to srovnatelné s trasou z Brna do Prahy. Zpáteční jízdenku lze koupit v přepočtu asi od osmi set korun,“ uvedl Moravanský.

Nejrychlejší je na cestování do Prahy stále zůstává letadlo. „Cesta trvá třičtvrtě hodiny. Zpateční letenku mohou lidé koupit za přibližně dva tisíce korun se všemi poplatky,“ podotkla mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková.

Autor: Barbora Kurcová

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žáci z 1.B ze ZŠ na Bakalově nábřeží 8 v Brně s třídní učitelkou Ivou Holou.

NAŠI PRVŇÁČCI: představujeme ZŠ Kotlářská, Bakalovo nábřeží a náměstí Míru

Brno 19.09.2017 - křest letadla obnovené linky Brno Mnichov na brněnském letišti a následně odlet delegace JMK do Mnichova, kde byla prohlídka letiště.
50

Po Evropě létá Brněnský drak i Duch jižní Moravy

Nutili mě k prostituci, tvrdí žena. Podle obžalovaných se měla jako v bavlnce

Brno – Vydělával jsem si podvody. Nepotřeboval jsem prodávat sex. Těmito slovy se bránil ve středu u Krajského soudu v Brně Ján Dirda, který je spolu se svojí družkou Martou Hudcovou obžalovaný z toho, že nutil nezletilou dívku k sexu za peníze.

Defibrilátory mají pomáhat ve všech městských částech. Přibude jich 27

Brno – Zkolaboval přímo na hlavním nádraží, život mu zachránili pomocí pouličního automatického defibrilátoru zaměstnanci Českých drah. V budoucnu dostanou laici možnost podobně pomoci na více místech Brna. Radní města totiž v úterý schválili nákup dalších sedmadvaceti oživovacích přístrojů. V současnosti je ve městě k dispozici osmatřicet automatických defibrilátorů. Jen čtyři z nich jsou ale umístěné v boxech pro lidi přímo na ulici.

Výbuch v kasárnách: Zraněný voják je po operaci, kanceláře opět fungují

Brno, Vyškov /FOTOGALERIE/ – Noc na oční klinice brněnské fakultní nemocnice strávil voják, kterého v úterý ráno zranil výbuch ve sklepě administrativní budovy Jugo ve Velitelství výcviku - Vojenské akademii ve Vyškově. Podstoupil tam operaci oka. „Byla úspěšná, lékaři mu oko zachránili,“ informoval mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Zateplený bazén má šetřit peníze. Opravy mají začít už příští rok

Brno – Nového zateplení se v budoucnu dočká plavecký bazén Ponávka. V úterý o jeho dalších opravách rozhodli brněnští radní. „Schválili jsme podání žádosti o dotaci z programu životního prostředí na jeho rekonstrukci,“ sdělil náměstek brněnského primátora Petr Hladík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení