VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem z Brna do Ostravy? Do deseti let za 77 minut, tvrdí ministerstvo dopravy

Jižní Morava - Odvážná varianta železničního spojení z Brna do Přerova uvažovala ještě o vyšší rychlosti. Při modernizaci nakonec vznikne trať, po jejíž celé délce vlaky pojedou maximálně dvě stě kilometrů za hodinu.

6.9.2015 20
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

I tento kompromis výrazně uspíší spoje. „Cesta z Brna do Přerova potrvá půl hodiny, do Ostravy sedmasedmdesát minut," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ministerstvo projekt potvrdilo na základě studie, podle které má nová trať stát víc než pětatřicet miliard korun. V provozu bude podle plánu do deseti let. Už jako dvoukolejná. „Umožní to zvýšit počet dálkových vlaků z Brna do Ostravy, Olomouce a Zlína. Na trať se může vrátit i regionální doprava mezi Rousínovem a Vyškovem," dodal Neřold.

Jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení. „Očekáváme i nárůst počtu přepravených cestujících," podotkl Neřold. A to ze sedmi až na víc než sedmnáct tisíc lidí denně v nejzatíženějším úseku.

Pro dvojnásobně rychlejší trať oproti současné mají České dráhy připravené soupravy. „Přesto kvůli modernizaci počítáme s další obnovou vozového parku," sdělil mluvčí firmy Petr Šťáhlavský.

Variantu vysokorychlostní trati až na 350 kilometrů v hodině studie nedoporučila kvůli vyšším nákladům a menšímu přínosu.

Jde tedy o kompromis mezi nynějšími koridory, kde se jezdí nanejvýš 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi, jakými jsou například ty v Německu.

Dokument se zabýval pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno. „O její podobě se rozhodne nejdřív za rok," poznamenal Neřold.

Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou podle ministerstva v souladu s územními plány dotčených obcí. Trať je podle vyjádření ministerstva navíc ve špatném technickém stavu.

S plánovanými úpravami na dráze mezi Brnem a Přerovem nemá problém ani jihomoravský hejtman Michal Hašek. „Rozhodnutí ministerstva dopravy vítám," nechal se slyšet.

K menšímu zkrácení délky cesty, zato v blízké době, dojde i na trase Praha Brno u některých mezistátních spojů. Od poloviny letošního prosince. „Jízdní doba by se měla dostat na dvě a půl hodiny. To je zkrácení zhruba o sedm minut," spočítal mluvčí drah Šťáhlavský. O několik minut dřív než doposud se podle něj dostanou také cestující do Vídně nebo Bratislavy.

Autor: Přemysl Spěvák

6.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Bojují o fotbalové hřiště. Jeho odpůrci sepsali petici

Ondřej Němec.
VÍME PRVNÍ

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

AKTUALIZOVÁNO

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, vypráví

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/– Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Třetí oběť tragické nehody na Blanensku. V nemocnici zemřel 45letý muž

Černá Hora /FOTOGALERIE/ – Třetího mrtvého má sobotní vážná dopravní nehoda na Blanensku. Pětačtyřicetiletý muž zemřel v noci na neděli v nemocnici na následky vážných zranění. Na silnici I/43 mezi Černou Horou a Závistí se v podvečer srazilo osobní auto s dodávkou. „Šlo o čelní střet volkswagenu a octavie. Po srážce obě auta ještě narazila do stromu," popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies