VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakotramvaj v Brně? Možná na letiště

Brno – Po městě jede normální tramvaj, poctivě zastavuje na každé stanici a sváží lidi k vlakovému nádraží. Tam ale řidič nemíří na točnu. Naopak. Míří na odbočku a po ní na vlakové koleje. Tam se z řidiče stává vlakvedoucí a míří rychle mimo město. Tak to vypadá, když po městě jezdí takzvaná vlakotramvaj. Systém, se kterým přišla nedávno Praha, se docela líbí i brněnským politikům. Hybrid vlaku a tramvaje tak v budoucnosti může spojit centrum s mezinárodním letištěm v Tuřanech.

21.10.2014 10
SDÍLEJ:

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Projekt vlakotramvaje chtějí do deseti let ve velkém spustit v Praze. Ani v Brně ovšem není úplně nereálný. „Prozatím pro vlakotramvaj moc využití nemáme. Ale už brzy na ni může přijít řeč. Řeší se spojení budoucího nádraží s letištěm vlakem. A může se ukázat, že bude pro město výhodné, aby linka pokračovala dál po městské infrastruktuře," řekl investiční náměstek primátora Robert Kotzian.

Pro linku k letišti chce město už několik let využít stávající železniční vlečku.

Další reálnou trasou pro vlakotramvaj pak podle Kotziana je směr na Tišnov. „V Králově Poli na nádraží dokonce spojnice vlakových a tramvajových kolejí už existuje," sdělil Kotzian.

Zdůraznil přitom ale, že to, zde se Brno myšlenky vlakotramvaje skutečně chytne, je především záležitost nového vedení města. On totiž v posledních volbách nekandidoval. V pozici náměstka proto končí.

vlakotramvaj
Jedná se o tramvaj, která na konci města sjede z tramvajových kolejí na železniční a po nich jede rychleji do okolních obcí. Nejrozvinutější systémy vlakotramvají fungují v Karlsruhe, Kasselu nebo Saarbrückenu v Německu. Čtyři takové trati plánuje Praha. Podobný systém pro Brno navrhl v roce 2008 ve své disertační práci dopravní urbanista Harald Buschbacher.

Vlakotramvaj ovšem neodmítá ani Martin Ander, který má v nové brněnské radě zaujmout pozici náměstka pro územní plánování. „Je to technologie, kterou stojí za to sledovat. Je totiž evidentní, že některé části města jsou tak vzdálené, že cestovní doba tam výrazně přesahuje půlhodinu. A rychlejší způsob dopravy tam může zvýšit konkurenceschopnost hromadné dopravy," informoval Ander.

Myšlenka spojení vlakové a tramvajové techniky podle něj v minulosti přicházela v úvahu pro stavbu podzemního severojižního diametru. „Jenže k této investici se v současnosti nikdo nehlásí," upozornil Ander.

Nápad vlakotramvaje na letiště podle něj špatný není. „Zatím tam ale není taková letová frekvence, aby se podobná linka vyplatila," poznamenal.

V současnosti jezdí na letiště autobusy. „Zatím je to dostačující doplnění individuální dopravy," ujistil ředitel letiště Tomáš Plaček.

Podle Kotziana ovšem význam letiště poroste s plánovanou stavbou logistického centra. „Je to otázka pro budoucnost. Ale v případě města je dobré být připravený," myslí si Kotzian.

Naopak podle ředitele společnosti Kordis organizující hromadnou dopravu na jižní Moravě Jiřího Horského vlaková tramvaj není pro okolí Brna moc vhodná. „V centru Brna je už teď kapacita tramvajových kolejí naplněná. Přidat na ně ještě vlakotramvaje je nereálné. Kdysi se o tom uvažovalo v Černovicích. Vlak přijíždějící od Slatiny se měl napojit na Křenovou a po ní pokračovat do centra. Jenže by to ulici buď přetížilo, nebo by bylo nutné omezit tramvajové linky," upozornil Horský.

Vlakotramvaje by podle něj musely být také těžší a navíc pro jejich provoz schází legislativa. „Nejzásadnější problém je to, že tu nejsou lokálky jako ve středních Čechách. Vlakové tratě jsou u nás pátření s velkou frekvencí spojů," uvedl.

Ani lidé si nejsou případnou vlakotramvají jistí. „Kdyby takto zajížděla tramvaj třeba do Šlapanic. Když jsem tam bydlel a pracoval ve Slatině, asi bych to využil. Ale vlak zase rychle zajede až do centra. Jeho výhoda je právě to, že nezastavuje po pár metrech jako tramvaj," myslí si František Němec.

Autor: Petr Jeřábek

21.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnský dopravní podnik od začátku roku eviduje osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity.
3

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Ilustrační foto.
1

Dětem ze školky zloděj ukradl houpací síť

Žena poslala podvodníkovi 110 milionů, proti rozsudku se odvolala

Brno – Případ jednapadesátileté Dany Niederlové, která vyvedla z firmy na Brněnsku více než 110 millionů korun a poslala je podvodníkovi, bude řešit Vrchní soud v Olomouci. Žena se odvolala proti rozsudku, kterým ji brněnský krajský soud poslal za finanční podvod značného rozsahu na devět let do vězení.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

Dlouhé volno? Můžeme si za něj sami, culí se Zaťovič

Brno – Když začalo play-off, bývalý bek brněnské Komety Jan Hanzlík přepnul do svého módu a maximálně se soustředil. Nynější forvard hokejové Komety Martin Zaťovič si i při zvýšené koncentraci vypjaté chvíle vyloženě užívá. „Play-off je třešnička na dortu. Člověk se na to připravuje celou sezonu, chce pohár. Vyžívám se v tom a těším se na další sérii," povídá dvaatřicetiletý útočník.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies