VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakotramvaj v Brně? Možná na letiště

Brno – Po městě jede normální tramvaj, poctivě zastavuje na každé stanici a sváží lidi k vlakovému nádraží. Tam ale řidič nemíří na točnu. Naopak. Míří na odbočku a po ní na vlakové koleje. Tam se z řidiče stává vlakvedoucí a míří rychle mimo město. Tak to vypadá, když po městě jezdí takzvaná vlakotramvaj. Systém, se kterým přišla nedávno Praha, se docela líbí i brněnským politikům. Hybrid vlaku a tramvaje tak v budoucnosti může spojit centrum s mezinárodním letištěm v Tuřanech.

21.10.2014 10
SDÍLEJ:

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Projekt vlakotramvaje chtějí do deseti let ve velkém spustit v Praze. Ani v Brně ovšem není úplně nereálný. „Prozatím pro vlakotramvaj moc využití nemáme. Ale už brzy na ni může přijít řeč. Řeší se spojení budoucího nádraží s letištěm vlakem. A může se ukázat, že bude pro město výhodné, aby linka pokračovala dál po městské infrastruktuře," řekl investiční náměstek primátora Robert Kotzian.

Pro linku k letišti chce město už několik let využít stávající železniční vlečku.

Další reálnou trasou pro vlakotramvaj pak podle Kotziana je směr na Tišnov. „V Králově Poli na nádraží dokonce spojnice vlakových a tramvajových kolejí už existuje," sdělil Kotzian.

Zdůraznil přitom ale, že to, zde se Brno myšlenky vlakotramvaje skutečně chytne, je především záležitost nového vedení města. On totiž v posledních volbách nekandidoval. V pozici náměstka proto končí.

vlakotramvaj
Jedná se o tramvaj, která na konci města sjede z tramvajových kolejí na železniční a po nich jede rychleji do okolních obcí. Nejrozvinutější systémy vlakotramvají fungují v Karlsruhe, Kasselu nebo Saarbrückenu v Německu. Čtyři takové trati plánuje Praha. Podobný systém pro Brno navrhl v roce 2008 ve své disertační práci dopravní urbanista Harald Buschbacher.

Vlakotramvaj ovšem neodmítá ani Martin Ander, který má v nové brněnské radě zaujmout pozici náměstka pro územní plánování. „Je to technologie, kterou stojí za to sledovat. Je totiž evidentní, že některé části města jsou tak vzdálené, že cestovní doba tam výrazně přesahuje půlhodinu. A rychlejší způsob dopravy tam může zvýšit konkurenceschopnost hromadné dopravy," informoval Ander.

Myšlenka spojení vlakové a tramvajové techniky podle něj v minulosti přicházela v úvahu pro stavbu podzemního severojižního diametru. „Jenže k této investici se v současnosti nikdo nehlásí," upozornil Ander.

Nápad vlakotramvaje na letiště podle něj špatný není. „Zatím tam ale není taková letová frekvence, aby se podobná linka vyplatila," poznamenal.

V současnosti jezdí na letiště autobusy. „Zatím je to dostačující doplnění individuální dopravy," ujistil ředitel letiště Tomáš Plaček.

Podle Kotziana ovšem význam letiště poroste s plánovanou stavbou logistického centra. „Je to otázka pro budoucnost. Ale v případě města je dobré být připravený," myslí si Kotzian.

Naopak podle ředitele společnosti Kordis organizující hromadnou dopravu na jižní Moravě Jiřího Horského vlaková tramvaj není pro okolí Brna moc vhodná. „V centru Brna je už teď kapacita tramvajových kolejí naplněná. Přidat na ně ještě vlakotramvaje je nereálné. Kdysi se o tom uvažovalo v Černovicích. Vlak přijíždějící od Slatiny se měl napojit na Křenovou a po ní pokračovat do centra. Jenže by to ulici buď přetížilo, nebo by bylo nutné omezit tramvajové linky," upozornil Horský.

Vlakotramvaje by podle něj musely být také těžší a navíc pro jejich provoz schází legislativa. „Nejzásadnější problém je to, že tu nejsou lokálky jako ve středních Čechách. Vlakové tratě jsou u nás pátření s velkou frekvencí spojů," uvedl.

Ani lidé si nejsou případnou vlakotramvají jistí. „Kdyby takto zajížděla tramvaj třeba do Šlapanic. Když jsem tam bydlel a pracoval ve Slatině, asi bych to využil. Ale vlak zase rychle zajede až do centra. Jeho výhoda je právě to, že nezastavuje po pár metrech jako tramvaj," myslí si František Němec.

Autor: Petr Jeřábek

21.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Život i dílo jedné z nejvýznamnějších postav evropské archeologie první poloviny 20. století připomíná na nové výstavě Moravské zemské muzeum v Brně. Výstavu hostí Dietrichsteinský palác na Zelném trhu v Brně.
19

Před 140 lety se narodil jihomoravský badatel Absolon

Bohumil Šimek.
1

Sledujte ONLINE zpravodajství ze setkání a diskuse s hejtmanem. Dnes od 12:00

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Takový zápas nám určitě zvedne sebevědomí, věří Čiliak

Liberec - Sezona Komety Brno sice neprobíhá zcela v souladu s vysokými očekáváními a představami vedení klubu, přesto může mužstvo vedené kapitánem Leošem Čermákem hřát výtečná bilance ze zápasů proti obhájci titulu Liberci. Kometa z nich vytěžila deset bodů z 12 možných a díky nedělní výhře 2:1 pod Ještědem drží těsně šestou příčku před dotírajícím Chomutovem.

Majitelka Modré hvězdy má narozeniny. Nataša Gollová by oslavila 105 let

Brno - Na filmovém plátně tropila hlouposti a jako majitelka zchátralého hotelu okouzlila bohatého průmyslníka Oldřicha Nového. Hvězda protektorátního filmu, brněnská rodačka Nataša Gollová, by se v pondělí dožila sto pěti let.

Neměl bych střídat, když jsem dal deset gólů, zlobil se Škoda

Brno – Patrně se na něm projevila frustrace z toho, že už poněkolikáté sešlo z jeho přestupu. Ve čtvrtek se brněnský fotbalista Michal Škoda dozvěděl o zájmu čínského klubu Baoding Yingli Yitong, který jej nakonec neangažuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies