Projekt vlakotramvaje chtějí do deseti let ve velkém spustit v Praze. Ani v Brně ovšem není úplně nereálný. „Prozatím pro vlakotramvaj moc využití nemáme. Ale už brzy na ni může přijít řeč. Řeší se spojení budoucího nádraží s letištěm vlakem. A může se ukázat, že bude pro město výhodné, aby linka pokračovala dál po městské infrastruktuře," řekl investiční náměstek primátora Robert Kotzian.

Pro linku k letišti chce město už několik let využít stávající železniční vlečku.

Další reálnou trasou pro vlakotramvaj pak podle Kotziana je směr na Tišnov. „V Králově Poli na nádraží dokonce spojnice vlakových a tramvajových kolejí už existuje," sdělil Kotzian.

Zdůraznil přitom ale, že to, zde se Brno myšlenky vlakotramvaje skutečně chytne, je především záležitost nového vedení města. On totiž v posledních volbách nekandidoval. V pozici náměstka proto končí.

vlakotramvaj
Jedná se o tramvaj, která na konci města sjede z tramvajových kolejí na železniční a po nich jede rychleji do okolních obcí. Nejrozvinutější systémy vlakotramvají fungují v Karlsruhe, Kasselu nebo Saarbrückenu v Německu. Čtyři takové trati plánuje Praha. Podobný systém pro Brno navrhl v roce 2008 ve své disertační práci dopravní urbanista Harald Buschbacher.

Vlakotramvaj ovšem neodmítá ani Martin Ander, který má v nové brněnské radě zaujmout pozici náměstka pro územní plánování. „Je to technologie, kterou stojí za to sledovat. Je totiž evidentní, že některé části města jsou tak vzdálené, že cestovní doba tam výrazně přesahuje půlhodinu. A rychlejší způsob dopravy tam může zvýšit konkurenceschopnost hromadné dopravy," informoval Ander.

Myšlenka spojení vlakové a tramvajové techniky podle něj v minulosti přicházela v úvahu pro stavbu podzemního severojižního diametru. „Jenže k této investici se v současnosti nikdo nehlásí," upozornil Ander.

Nápad vlakotramvaje na letiště podle něj špatný není. „Zatím tam ale není taková letová frekvence, aby se podobná linka vyplatila," poznamenal.

V současnosti jezdí na letiště autobusy. „Zatím je to dostačující doplnění individuální dopravy," ujistil ředitel letiště Tomáš Plaček.

Podle Kotziana ovšem význam letiště poroste s plánovanou stavbou logistického centra. „Je to otázka pro budoucnost. Ale v případě města je dobré být připravený," myslí si Kotzian.

Naopak podle ředitele společnosti Kordis organizující hromadnou dopravu na jižní Moravě Jiřího Horského vlaková tramvaj není pro okolí Brna moc vhodná. „V centru Brna je už teď kapacita tramvajových kolejí naplněná. Přidat na ně ještě vlakotramvaje je nereálné. Kdysi se o tom uvažovalo v Černovicích. Vlak přijíždějící od Slatiny se měl napojit na Křenovou a po ní pokračovat do centra. Jenže by to ulici buď přetížilo, nebo by bylo nutné omezit tramvajové linky," upozornil Horský.

Vlakotramvaje by podle něj musely být také těžší a navíc pro jejich provoz schází legislativa. „Nejzásadnější problém je to, že tu nejsou lokálky jako ve středních Čechách. Vlakové tratě jsou u nás pátření s velkou frekvencí spojů," uvedl.

Ani lidé si nejsou případnou vlakotramvají jistí. „Kdyby takto zajížděla tramvaj třeba do Šlapanic. Když jsem tam bydlel a pracoval ve Slatině, asi bych to využil. Ale vlak zase rychle zajede až do centra. Jeho výhoda je právě to, že nezastavuje po pár metrech jako tramvaj," myslí si František Němec.