VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová varianta počítá s dvěma nádražími. Prodlouží posuzování, vadí také kritikům

Brno /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Novou variantu polohy brněnského hlavního nádraží představilo v pondělí hnutí ANO. Pokud se zařadí do srovnávací studie, celý proces výběru místa nádraží se prodlouží. Nádraží by tato varianta odsunula ze současné polohy o více než kilometr až za řeku mezi mrakodrap AZ Tower a konečnou zastávku MHD Komárov.

30.5.2016 17 AKTUALIZOVÁNO 30.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Návrh ANO počítá s tím, že na stávajícím hlavním nádraží v centru města budou pouze zastavovat regionální vlakové linky. Mezinárodní a vnitrostátní rychlíky využijí nové nádraží za řekou, vzdálené od centra přibližně kilometr a dvě stě metrů, v městské části Brno-jih, kde je již nyní hustá síť kolejnic.

Iniciátoři nové varianty věří, že našli řešení, jak využít výhody obou nyní zvažovaných variant. „Na středečním setkání se zástupci Správy železniční dopravní cesty požádáme, aby se tato možnost zařadila do srovnávací studie, respektive studie proveditelnosti, která v současnosti porovnává variantu pod Petrovem a variantu u řeky," uvedl náměstek primátora Richard Mrázek z hnutí ANO.

Studii vypracovává Správa železniční dopravní cesty. „Cílem studie je vyhodnotit ekonomickou efektivitu různých umístění železniční stanice," vysvětlil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Komentovat výhody různých variant ministerstvo nechce, dokud nebude mít výsledky studie.

Zařazení další varianty do srovnávacího procesu jej však termínově posune. „Zatím o novém návrhu nic nevíme, a musíme počkat, co nám předloží zástupci hnutí. Další postup záleží na tom, jestli je svojí fází rozpracovanosti srovnatelná s nyní zvažovanými variantami a co všechno nový návrh řeší. Začlenění jakékoliv další varianty do srovnávacího procesu jej prodraží a prodlouží," poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.Pro zvětšení klikněte.

Zařazení nové varianty se nelíbí Robertovi Kotzianovi ze spolku Brno plus. „Je naprostý nesmysl, aby se do současného srovnávacího procesu, který je z pětaosmdesáti procent hotový, zařadila další varianta, která v podstatě říká, abychom dosavadní srovnávaní hodili do koše a začali znova. Zvažování další varianty prodlouží rozhodování o několik let. Navíc tato varianta není nic nového. Z obou stávajících přebírá jen nedostatky," kritizoval Kotzian. Návrh, aby v Brně byly dvě nádraží, spojené tramvajovými linkami, se projednával již v roce 2008.

Tvůrci nového návrhu naopak tvrdí, že z variant pod Petrovem a u řeky čerpá jen výhody. „Nová varianta umožní rozvoj tramvajových linek do míst, kam nyní spoje nejezdí. Spojení obou nádraží by zajistila tramvaj nebo rychlovlak, který by vedl po stávajícím viaduktu kolem Malé Ameriky, až přímo k současnému nádraží, další linky by jezdily kolem AZ Tower. Tím by se lidé dostali rychle do centra," popsal Mrázek.

S tím nesouhlasí náměstek primátora Martin Ander. „Jelikož zatím nemáme k dispozici nový návrh, je těžké ho posuzovat, ale nynější poloha nádraží je výhodná v tom, že se k ní soustředí většina tramvajové dopravy. Jakýkoliv přestup na tramvajové linky směrem k odsunutému nádraží lidi jen zdrží," poznamenal Ander.

I podle něj by zastavení současné studie proveditelnosti a studie nové varianty způsobila zdržení celého procesu výběru. I v řádech let.

Nádraží pro mezinárodní spoje podle plánu bude od toho současného vzdálené přibližně kilometr. „Bude stát skutečně až za řekou, na území městské části Brno-jih. Odsun nádraží k Vodařské ulici nabídne možnost další výstavby na jihu města. Vznikne prostor o velikosti pětaosmdesát hektarů," popsal jeden z tvůrců návrhu architekt Petr Bořecký.

K poloze hlavního nádraží se lidé budou moct vyjádřit na podzim v referendu. Ani jeho organizátorům se nová koncepce ANO nezamlouvá. „Podstatné je, aby Brno co nejdříve mělo moderní hlavní nádraží a to jednoznačně v centru. O tom lidé rozhodnou v referendu. Kam budou zajíždět hypotetické rychlovlaky v budoucnosti je spíše podružné. Navíc, proč by musela hromadná doprava obsluhovat dvě nádraží, když stačí jedno?" podotkl zmocněnec přípravného výboru referenda Jakub Patočka.

V referendu budou lidé volit mezi takzvanou variantou pod Petrovem, která zachová nádraží v centru, a variantou u řeky, která chce odsun nádraží od stávající polohy o osm set metrů. Výhodnost variant posuzuje studie proveditelnosti.

Autor: Eliška Gáfriková

Líbí se vám nová varianta polohy hlavního nádraží v Brně?

ANO

14 %

NE

86 %

Hlasovalo: 457

Anketa byla ukončena

30.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:
Hokejista Martin Nečas.

Osmnáctiletý Nečas: Jsem mladý, ale to neznamená, že budu jen odhazovat puky

Mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Kvůli kotlíkové dotaci si vzal dovolenou. Žádost odeslal hned první den

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda zahraničního auta s kamionem i hořící motor

Luleč - Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

AKTUALIZOVÁNO

Zbytek zápasu jsem strávil u onlajnu, říká Němec. Z faulu vyvázl bez trestu

Hradec Králové /ROZHOVOR/ – Obvykle válčí na ledě do poslední minuty. Dvě třetiny středečního semifinálového zápasu však seděl útočník brněnské Komety Vojtěch Němec v kabině a v civilu, očima přilepený ne online reportážích o utkání. „Televizi v šatně neměli," vyprávěl jedenatřicetiletý útočník o netradičním prožívání zápasu.

Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období

Jižní Morava – S odřenýma ušima stihne současné vedení Jihomoravského kraje termín do roku 2020 a aktualizuje zásady územního rozvoje. Informoval o tom ve středu náměstek hejtmana pro oblast územního plánování Martin Maleček. „Bude ale záležet na tom, kolik budou mít lidé připomínek," prohlásil Maleček.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa je o krok před Hradcem. První bod série vystřelila Nečasova brusle

Hradec Králové /FOTOGALERIE/ - Dlouhou dobu připomínal výsledek spíš fotbalové utkání. Hokejisté brněnské Komety v prvním duelu semifinálové série play-off extraligy na ledě Hradce Králové hráli s domácími až do 43. minuty bez branek. Poté se jako zdatný fotbalista projevil Martin Nečas. Odraz puku od jeho brusle pomohl k prvnímu bodu v sérii. Výhru 2:0 pečetil do prázdné branky Marek Kvapil. „Asi šlo o doposud nejdůležitější gól kariéry. Byl vítězný," těšilo osmnáctiletého útočníka Nečase.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies