Pod Petrovem, nebo u řeky? Takové otázky si kladou v posledních dnech čím dál častěji Brňané. Nemyslí tím místo setkání, ale polohu nového hlavního vlakového nádraží. Už v pátek a v sobotu totiž zamíří k referendu, ve kterém rozhodnou, zda chtějí modernizovat nádraží v centru. „Neznamená to zachovat stejnou podobu nynějšího nádraží, ale rozšířit jej pod Petrov," vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.
Nádraží by se tak posunulo ze současného místa o tři sta metrů. „Modernizace v centru znamená uchování vynikajícího systému hromadné dopravy, který by odsun podle odborníků rozvrátil," připomněl zastánce zachování dopravního uzlu v centru a člen přípravného výboru pro referendum Josef Patočka. Od nádraží nyní jezdí sedm tramvajových linek a trolejbusy.
Tuto výhodu připouští i předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. „V případě odsunu nádraží by bylo nutné vytvořit nové připojení na tramvajový okruh v centru. Na druhou stranu do středu města bude se zachováním dopravního uzlu v centru jezdit víc autobusů, které budou mít nové vlastní nádraží vedle vlakového," upozornil Kotzian, který se jinak kloní k variantě u řeky. Odsunuté nádraží by stálo o osm set metrů jižněji od současného, v oblasti Jižního centra.
Aby si Brňané mohli lépe představit, jak může Brno třeba za pětadvacet let vypadat, město nechalo zpracovat vizualizace obou možností. „Starší návrhy už nejsou aktuální," vysvětlil dřív primátor Petr Vokřál.
Definitivně rozhodnou o umístění nového nádraží až závěry studie proveditelnosti Správy železniční dopravní cesty. Až ta určí, jestli je možné vůbec ve vybraných lokalitách rozsáhlý železniční uzel stavět. „Bude zcela hotová do konce letošního roku, rozhodně to ale nebude dřív než v listopadu," sdělil mluvčí státní organizace Marek Illiaš.