Nový vzhled mají nejpozději do roku 2019 získat druhé, třetí a čtvrté nástupiště, která jsou v majetku správy. První, které vlastní České dráhy, se opravovat nebude. „Letos se však stihne pouze druhé a třetí. Se čtvrtým počítáme buď příští rok nebo až v roce 2019, kdy se bude rekonstruovat zabezpečovací zařízení v celé stanici," informoval mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Marek Illiaš.

Pátého a šestého nástupiště, která jsou kusá, se opravy nedotknou vůbec. Oproti ostatním jsou totiž modernější. „V blízké době se také připravuje rekonstrukce železničního mostu za těmito nástupišti. Je proto zbytečné je rozkopávat dvakrát," zdůvodnil mluvčí.

Opravy podle plánu začnou jedenáctého června. Hotovo má být přesně o tři měsíce později. „Pracovat se bude po etapách. Oprava každého zúseku zabere vždy pětačtyřicet dní. Vyloučené tedy budou vždy dvě nástupní koleje," upřesnil Illiaš.

Opravy mají zajistit cestujícím větší komfort a bezpečí. Nástupiště tedy dostanou nový lepší povrch a železničáři počítají s podbíjením kolejí.
Kvůli tomu bude třeba upravit jízdní řády vlaků. „Zatím jsme nedostali oficiální stanovisko, počítáme však, že budeme muset částečně změnit organizaci dopravy. V jakém rozsahu, se rozhodneme až podle plánu oprav," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Zdůraznila, že cestující se o změnách dozví s předstihem.

Jedna z možných variant je třeba přesun mezinárodních vlaků na Dolní nádraží v Brně ležící za autobusovým terminálem Zvonařka. „Není to však definitivní rozhodnutí. Konkrétní podobu uspořádání dopravy budeme teprve řešit," zdůraznil Illiaš.

V provizorních podmínkách se budou cestující pohybovat i v podchodech. Dělníci je opraví po podélně rozdělených polovinách.

Hlavní nádražní budova je chráněná kulturní památka. Stejnou ochranu mají přístřešky nad nástupišti. Železničáři se proto při opravách poradí i s památkáři. „Pokud jde o chráněný objekt, je takový postup běžný. V tomto případě jsme však zatím žádný podnět nedostali," poznamenal ředitel brněnské pobočky Národního památkového ústavu v Brně Zdeněk Vácha.

Už před několika lety podnikli památkáři průzkum, podle kterého je třeba při opravách postupovat. V posledních letech ho však správa nemusela využít. Omezila se totiž jen nejnutnější opravy, protože čekala, zda nastane přesun nádraží. „Rekonstrukci nástupišť je potřeba udělat za každou cenu. I v případě, že by se později rozhodlo o přesunu," uzavřel Illiaš.