VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaků na jihu Moravy přibude

JIŽNÍ MORAVA - Nový jízdní řád Českých drah začne platit už devátého prosince. Na jihu Moravy vyjede každý den víc vlaků než dosud.

27.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Z Brna do Prahy za pětatřicet korun, o kus dál do Berlína za devětatřicet eur. Moderní vlaky Regionova a nový spoj na brněnskou Černovickou terasu. To vše nachystaly cestujícím na jižní Moravě České dráhy v novém jízdním řádu. Ten začne platit devátého prosince.

Hlavní změnu však lidé v jízdním řádu najdou jedině, pokud se v něm opravdu vyznají. „České dráhy ruší všechny kuřácké vagony bez výjimky. I mezinárodní rychlíky, které mají vagony, kde se kouřit smí, budou na území České republiky nekuřácké,“ informoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Jižní Moravu čeká zhruba pětiprocentní nárůst počtu spojů. To je nejvíc z republiky, například v Ústeckém kraji vyjede denně vlaků méně než letos.

Vlak pro terasu
Úplně nová linka z Kuřimi na Černovickou terasu v brněnské městské části Slatina má ulevit přetíženému hlavnímu nádraží. „Ráno z Kuřimi vyrazí tři vlaky a jeden zpět ze Slatiny. Odpoledne z Černovické terasy pojedou čtyři spoje, tři pak v opačném směru. Tato linka doplní stávající spojení a úplně se vyhne hlavnímu nádraží. Mezi Brnem a Kuřimí tak bude odpoledne jezdit vlak každých patnáct minut,“ řekl zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy pro Jihomoravský kraj Alan Butschek.

Větší komfort si užijí lidé, kteří jezdí do hlavního města. Mezi Brnem a Prahou bude jezdit šest nových spojů vyšší kategorie. „Interval se tím sníží na pouhou hodinu. Vlaky Expres ujedou trasu za dvě hodiny a dvaačtyřicet minut. To je jen o čtvrt hodiny pomaleji než Pendolino,“ uvedla ředitelka odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah Luďka Hnulíková.

Lidé, kteří využívají slevové karty eLiška navíc v den odjezdu za lístek zaplatí pětatřicet korun. Dráhy se tak zbavují neprodaných volných míst.

Levněji dojedou Jihomoravané i do Berlína: za devětatřicet eur. „Ve všech přímých vlacích Eurocity platí tahle cena. Jízdenku si lidé mohou koupit přes internet. Na každý spoj je ale pouze omezený počet míst za tuhle cenu,“ dodala Hnulíková.

Na jihomoravské koleje poprvé vyjede také rekonstruovaná souprava Regionova. „Obslouží linku Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce. Tyto vlaky kvůli lepšímu nástupu usnadňují cestování vozíčkářům a matkám s kočárky,“ prohlásil Butschek.

Cestující? Chválí
Osloveným lidem nový jízdní řád většinou vyhovuje. „Vlakem jezdím každý den do práce. Jsem proto ráda, že budu mít víc možností dostat se z Rájce do Blanska. Když mi náhodou jeden spoj ujede, nemusím mrznout na nádraží,“ komentovala Eva Hosová z Rájce­Jestřebí to, že spoje na trase Brno – Blansko budou po půlhodině jezdit kromě odpoledne nově také ráno.

Do Slatiny zamíří nový spoj
Průmyslovou zónu na Černovické terase obslouží nový příměstský vlak.

Rychleji přepravit zaměstnance pracující v průmyslové zóně Černovická terasa a odlehčit přetíženému brněnskému hlavnímu vlakovému nádraží má za úkol nový příměstský spoj mezi Kuřímí a Slatinou.

„Vlaková linka v jízdním řádu označená S1 pojede pouze v pracovní dny. Trasa povede z Kuřimi přes Řečkovice, Královo Pole, Lesnou a Židenice. Odtud souprava využije nákladní průtah, kterým dojede až na nádraží ve Slatině,“ přiblížil trasu spoje vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje Jan Pavlíček.

Lidem, pracujícím na Černovické terase, by se tím měla zkrátit doba cestování do práce, protože se vyhnou zajíždění do centra na hlavní vlakové nádraží.

Nová linka je navíc zcela začleněná do integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. „V Kuřimi na ní naváží spoje z Boskovicka a Blanenska. Linku S1 zatím vedeme jako zkušební. Pokud se její provoz osvědčí, tak počet spojů ještě navýšíme,“ prohlásil ředitel společnosti Kordis Jaromír Holec (na fotografii). Právě tato společnost integrovaný systém koordinuje.

Podle prvních zpráv lidé zavedení linky vítají. „Už se o tom mluvilo delší dobu. Je dobře, že to konečně udělají. Hlavně odpoledne je to dobré, protože se z práce dostanu domů rychleji. Dřív sem občas jezdil autem. Teď už stačí sednout na vlak, i když budu spěchat,“ pochvaloval si Milan Táborský pracující v jedné z firem ve Slatině.

Starosta Slatiny Jiří Navrátil je s linkou spokojený. Ulehčí prý dopravě v městské části. Jednu připomínku ale přesto má. „Je škoda, že nejezdí i o víkendu. V okolí Kuřimi je rekreační oblast, kam bychom mohli jezdit na výlety přímo. Třeba to v budoucnu změní,“ doufá starosta Navrátil.

27.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení