VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlečku zachraňuje plánovaný dopravní veletrh

Brno – Byla už na odpis. Její konec se rýsoval v nedaleké budoucnosti. Unikátní železniční vlečka uprostřed v brněnském Poříčí měla zmizet s plánovaným přesunem brněnského hlavního vlakového nádraží a nepočítají s ní ani koncepty nového územního plánu pro Brno.

18.2.2012 14
SDÍLEJ:

VLEČKA. Že po dráze uprostřed silnice, nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Ale proč se vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje?Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Postavily se za ni totiž Veletrhy Brno, do jejichž areálu vede. A to i přesto, že ji v současnosti nutně nepotřebují. Je ovšem důležitou položkou v plánech na uspořádání středoevropského dopravního veletrhu.

Právě po ní se totiž na veletrhy dostanou pohodlně tramvaje či lokomotivy. „Rušení vlečky není na pořadu dne. Vyhovuje nám v našich střednědobých záměrech,“ prohlásil v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost generální ředitel společnosti Jiří Kuliš.

Rozhovor s Jiřím Kulišem najdete v sobotním vydání Deníků Rovnost

O zachování vlečky hodlají veletrhy vyjednávat s městem Brnem.

Nový dopravní veletrh plánuje už na nejbližší roky. „Témata z dopravní oblasti máme teď na jiných veletrzích. Ale máme v plánu je spojit v jeden hezký pořádný středoevropský dopravní veletrh. Letos to ale ještě nebude. Příprava potrvá minimálně rok nebo dva,“ naznačil Kuliš.

Proti rušení trati se ohrazuje také občanské sdružení Brnění. Ve svých připomínkách ke konceptům územního plánu požadovalo její opětovné zakreslení. „Máme k tomu dva důvody. Jednak je to brněnský unikát a zajímavost a jednak počítáme s tím, že opadne boom nákladních aut a vystavovatelé opět začnou na veletrhy navážet exponáty ekologicky šetrnější železniční dopravou,“ uvedl zástupce sdružení Matěj Hollan.

Vlečku na veletrhy ohrožuje především to, že k novému nádraží nebude mít napojení. „Náklady na odstranění kolejí jsou podstatně nižší, než připojování vlečky na železniční síť,“ zdůvodnil plán technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček.

Mluvčí stejné společnosti Vladimíra Navrátilová navíc upozornil, že jednání o zachování vlečky zatím veletrhy neiniciovaly. „Podle mně dostupných informací jsme o tom nejednali,“ řekla včera Navrátilová.

Politici z vedení města Brna přesto připouštějí, že unikátní železniční trať zachrání. „Dokáži si představit, že ji na Poříčí necháme. Pokud to bude nutné, pokusíme se hledat řešení jejího napojení. Neznám ale podrobnosti záměru veletrhů. Nevím zda se nakonec pro ně neukáže výhodnější silniční doprava exponátů než celoroční údržba kolejí,“ prohlásil náměstek primátora Ladislav Macek.

Zároveň řekl, že myšlenka dopravního veletrhu se mu líbí. „Každá taková akce podpoří dění nejen na výstavišti, ale v celém Brně,“ řekl náměstek.

Pro Veletrhy Brno, které se po dvou letech dostaly za loňský rok poprvé do černých čísel, může být dopravní veletrh zajímavý i ekonomicky. Myslí si to analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara. „Odvětví dopravy má potenciál přitáhnout vyšší pozornost nejen odborníků. Samostatný veletrh pak může tento potenciál využít. Je ovšem pravda, že součástí Mezinárodního strojírenského veletrhu už je podobná výstava. Nová akce se tak musí svým zaměřením či cílovou skupinou návštěvníků výrazněji odlišit,“ poradil Šimara.

Plán dopravního veletrhu vítají také potenciální vystavovatelé. „Podobnou iniciativu určitě vítáme. Je to zajímavá myšlenka. Veletrhy jsou potřeba k výměně informací i setkávání s jinými firmami. Ale dokud nebudeme znát konkrétní představu Veletrhů Brno, je příliš brzo slibovat naši účast,“ uvedla Lubomíra Černá. Ta je mluvčí společnosti Škoda Transportation, která je v Brně známa například tramvajemi 13 T či trolejbusy Irisbus.

Historie trati na výstaviště

1889 – trať vzniká jako vlečka k dopravě řepy k Bauerovu cukrovaru v místech dnešního velodromu
1955 – kvůli první strojírenské výstavě je vlečka prodloužena k výstavišti
1989 – při výstavě u příležitosti 150 let československé železnice míří po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv
Druhá polovina 90. let – význam železnice upadá, postupně se po ní na výstaviště dopravují jen exponáty kolejových vozidel

Autor: Petr Jeřábek

18.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Byt. Ilustrační foto.
1

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Ilustrační foto
2

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku

Brno /REPORTÁŽ/ – Ve stínu sedí na gymnastických balónech, sedacích pytlech nebo prostě v trávě děti a společně s rodiči sledují dění na blízkém pódiu. O kousek dál, taktéž ve stínu, jsou postavené stánky, které lemují cestu vedoucí po obvodu zahrady Augustiniánského opatství v Brně. Právě v ní se v sobotu odpoledne koná část festivalu Mendel knows.

Bašta lezení na jižní Moravě je hlavně Moravský kras

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Prozkoumat nová místa a vychutnat si adrenalinový prožitek. Jižní Morava je výjimečná i jedinečnou přírodou, kterou lze po mnohdy nenáročném lezeckém výstupu obdivovat z vrcholků skal. Lezení je věnovaný třetí díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Kazaň, Brno /FOTOGALERIE/ – Motory v mistrovství světa silničních motocyklů na měsíc utichly, ale lenošení není styl jihomoravských jezdců. Závodní víkend Grand Prix v Brně startuje 4. srpna a Karel Abraham nyní plní kondiční přípravu, Jakub Kornfeil se zase prohání na svém oblíbeném jetsurfu. „Hlavně neřeším závody a oddechuju,“ usmíval se závodník z Rohatce na Hodonínsku.

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení