VYBERTE SI REGION

Vlečku zachraňuje plánovaný dopravní veletrh

Brno – Byla už na odpis. Její konec se rýsoval v nedaleké budoucnosti. Unikátní železniční vlečka uprostřed v brněnském Poříčí měla zmizet s plánovaným přesunem brněnského hlavního vlakového nádraží a nepočítají s ní ani koncepty nového územního plánu pro Brno.

18.2.2012 14
SDÍLEJ:

VLEČKA. Že po dráze uprostřed silnice, nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Ale proč se vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje?Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Postavily se za ni totiž Veletrhy Brno, do jejichž areálu vede. A to i přesto, že ji v současnosti nutně nepotřebují. Je ovšem důležitou položkou v plánech na uspořádání středoevropského dopravního veletrhu.

Právě po ní se totiž na veletrhy dostanou pohodlně tramvaje či lokomotivy. „Rušení vlečky není na pořadu dne. Vyhovuje nám v našich střednědobých záměrech,“ prohlásil v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost generální ředitel společnosti Jiří Kuliš.

Rozhovor s Jiřím Kulišem najdete v sobotním vydání Deníků Rovnost

O zachování vlečky hodlají veletrhy vyjednávat s městem Brnem.

Nový dopravní veletrh plánuje už na nejbližší roky. „Témata z dopravní oblasti máme teď na jiných veletrzích. Ale máme v plánu je spojit v jeden hezký pořádný středoevropský dopravní veletrh. Letos to ale ještě nebude. Příprava potrvá minimálně rok nebo dva,“ naznačil Kuliš.

Proti rušení trati se ohrazuje také občanské sdružení Brnění. Ve svých připomínkách ke konceptům územního plánu požadovalo její opětovné zakreslení. „Máme k tomu dva důvody. Jednak je to brněnský unikát a zajímavost a jednak počítáme s tím, že opadne boom nákladních aut a vystavovatelé opět začnou na veletrhy navážet exponáty ekologicky šetrnější železniční dopravou,“ uvedl zástupce sdružení Matěj Hollan.

Vlečku na veletrhy ohrožuje především to, že k novému nádraží nebude mít napojení. „Náklady na odstranění kolejí jsou podstatně nižší, než připojování vlečky na železniční síť,“ zdůvodnil plán technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček.

Mluvčí stejné společnosti Vladimíra Navrátilová navíc upozornil, že jednání o zachování vlečky zatím veletrhy neiniciovaly. „Podle mně dostupných informací jsme o tom nejednali,“ řekla včera Navrátilová.

Politici z vedení města Brna přesto připouštějí, že unikátní železniční trať zachrání. „Dokáži si představit, že ji na Poříčí necháme. Pokud to bude nutné, pokusíme se hledat řešení jejího napojení. Neznám ale podrobnosti záměru veletrhů. Nevím zda se nakonec pro ně neukáže výhodnější silniční doprava exponátů než celoroční údržba kolejí,“ prohlásil náměstek primátora Ladislav Macek.

Zároveň řekl, že myšlenka dopravního veletrhu se mu líbí. „Každá taková akce podpoří dění nejen na výstavišti, ale v celém Brně,“ řekl náměstek.

Pro Veletrhy Brno, které se po dvou letech dostaly za loňský rok poprvé do černých čísel, může být dopravní veletrh zajímavý i ekonomicky. Myslí si to analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara. „Odvětví dopravy má potenciál přitáhnout vyšší pozornost nejen odborníků. Samostatný veletrh pak může tento potenciál využít. Je ovšem pravda, že součástí Mezinárodního strojírenského veletrhu už je podobná výstava. Nová akce se tak musí svým zaměřením či cílovou skupinou návštěvníků výrazněji odlišit,“ poradil Šimara.

Plán dopravního veletrhu vítají také potenciální vystavovatelé. „Podobnou iniciativu určitě vítáme. Je to zajímavá myšlenka. Veletrhy jsou potřeba k výměně informací i setkávání s jinými firmami. Ale dokud nebudeme znát konkrétní představu Veletrhů Brno, je příliš brzo slibovat naši účast,“ uvedla Lubomíra Černá. Ta je mluvčí společnosti Škoda Transportation, která je v Brně známa například tramvajemi 13 T či trolejbusy Irisbus.

Historie trati na výstaviště

1889 – trať vzniká jako vlečka k dopravě řepy k Bauerovu cukrovaru v místech dnešního velodromu
1955 – kvůli první strojírenské výstavě je vlečka prodloužena k výstavišti
1989 – při výstavě u příležitosti 150 let československé železnice míří po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv
Druhá polovina 90. let – význam železnice upadá, postupně se po ní na výstaviště dopravují jen exponáty kolejových vozidel

Autor: Petr Jeřábek

18.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Výšlap k nové židenické rozhledně zpestří lidem streetartový umělec Timo

Ilustrační fotografie.

Sprosté nadávky řidiči i záchranářům. Strážníci krotili agresivní opilce

Skauti převzali klíče od opravené budovy. V klubovnách už mají teplo

Brno /FOTOGALERIE/ - Dřevěná okna, fasády i nové topení zpříjemní pobyt v klubovnách více než stovce královopolských skautů a pionýrů. Klíče k opraveným domům ve Slovinské ulici jim v pondělí předali zástupci z Úřadu městské části Královo Pole.

Na dálnici nacouval do jiného auta. Agresivního řidiče dopadli policisté

Rousínov /VIDEO/ – Klidná jízda po dálnici nejspíš nudila sedmačtyřicetiletého muže z Brna. Při cestě po D1 směrem na Ostravu, mezi Rousínovem a Vyškovem donutil jiného řidiče nejprve zastavit a poté do něj nacouval. Policistům z dálničního oddělení v Ivanovicích na Hané se v těchto dnech podařilo bezohledného řidiče vypátrat.

Na Kamechy může vést lanovka. Stavbu tramvajové tratě totiž komplikuje podloží

Brno /INFOGRAFIKA/ - Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies