Problémy křižovatka působí řidičům ve směru od centra Brna, kde se ve špičkách tvoří kolony, i těm přijíždějícím z Kníniček. „Často tam potkávám řidiče, kteří se na místě nevyznají a jsou nebezpeční. Najíždí třeba do protisměru a snaží se vymotat," prohlásil Tomáš Keprt z Kníniček. Podle něj by provozu pomohl nadjezd nebo podjezd.

Pro zvětšení klikněte.Zdroj: DENÍK/Markéta Evjáková

Při řešení situace se musí město vyrovnat s tím, že křižovatkou vede tramvajová trať. Odbor dopravy brněnského magistrátu proto předložil několik variant řešení. „Varianta takzvané dvojité fazole počítá s tím, že tramvaj povede v úrovni terénu," poznamenala starostka Komína Milada Blatná. Odbočující auta v tomto případě mají jet po kruhovém objezdu o úroveň výše, zatímco doprava z centra do Bystrce a zpět projede ve výšce terénu bez zdržování.

13nehod od roku 2010 eviduje policie v křižovatce Bystrcké a Kníničské.

Tato varianta vyhovuje také vedení Bystrce. „Ostatní návrhy jsou nejen příliš drahé na to, aby je postavili, ale jsou i velice náročné stavebně. Je třeba být realistický," podotkl bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl. Zatímco rozpočet preferované varianty počítá s necelou miliardou korun, další varianta s mimoúrovňovým křížením by stála o půl miliardy více.

Po novém roce chce magistrátní odbor dopravy získat pro úpravu stavební povolení. „Možná bychom už v závěru příštího roku mohli začít stavět," nastínil vedoucí odboru Vladimír Bielko.

Definitivní podoba křižovatky ještě závisí na schválení vedením Brna. Například v Kníničkách totiž nezískala levnější varianta bezvýhradnou podporu. „Řešení se nám zdá na první pohled příliš složité. Máme alternativní řešení a rádi bychom je prodiskutovali," upozornil tamní zastupitel Petr Firbas.

Pokud varianta dvojité fazole projde, čeká velká změna cestující hromadnou dopravou. Trolejbusové zastávky totiž budou v nadzemní části křižovatky. Dopravní podnik s tím ale nemá problém. „Pro trolejbusy je to v dopravních špičkách nyní problematické místo. V křižovatce nabírají zpoždění sedm až deset minut," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Přestavbou má ubýt také nehod. Od roku 2010 se tam stalo třináct nehod, jimiž se musela zabývat policie. „Za prvních deset měsíců letošního roku to byla jedna nehoda," vyčíslila mluvčí společnosti Brněnské komunikace Vladimíra Navrátilová. Právě městská firma počet nehod eviduje. Křižovatka Bystrcké a Kníničské ulice má být první ze změn, které silnici z centra do Bystrce čekají. Dopravní inženýři s ní totiž počítají jako s budoucím propojením plánované dálnice D43 na Svitavy a brněnského velkého městského okruhu.