VYBERTE SI REGION

Vykopali motor německého letadla z druhé světové války

Brněnsko /AKTUALIZOVÁNO, REPORTÁŽ, FOTOGALERIE, VIDEO/ – Uprostřed pustého pole za Telnicí na Brněnsku stojí hlouček lidí. Nadklánějí se nad zatím asi nad půl metru hlubokou jámou, v níž kopou asi tři muži. Vzduchem se nese pach čerstvě vykopané hlíny. Z ní vystupují zrezlé součástky.

6.8.2011
SDÍLEJ:

V Telnici odkrývali asi osmisetkilový motor z německého letadla Messerschmitt BF 109 K-H.Foto: DENÍK/Attila Racek

Část z nich, která vypadá jako neužitečný šrot, již leží ve dvou zelených plastových bednách vedle vyhloubené díry. Ve skutečnosti jde o vzácný nález. Historici z Moravského zemského muzea tu společně s amatérskými hledači odkrývají asi osmisetkilový motor z německého letadla Messerschmitt BF 109 K-H.

To se za Telnicí zřítilo na konci války v dubnu 1945 při bojích o Brno. Německý pilot podle historika Vlastimila Schildbergera z Moravského zemského muzea stačil z letadla vyskočit. „Německý stroj pravděpodobně sestřelilo sovětské letectvo,“ domnívá se Schildberger. Podle hledače a odborníka na stroje Messerschmitt Radovana Fraita ale stroj mohl mít jen poruchu. „Sověti si totiž nikdy nedělali na sestřelení tohoto letadla nároky a boje na frontě se neodehrávaly v přímém okolí Telnice,“ myslí si Frait.

V dubnu téhož roku se přitom nedaleko Telnice zřítil ještě jeden messerschmitt. Jeho pilot již nepřežil. Dodnes je pohřbený poblíž telnické benzinové pumpy. „Našli jsme jeho tělo ležet v příkopu, a tak jsme jej pohřbili,“ vzpomíná třiaosmdesátiletý telnický kronikář Ladislav Kořalník.

Ten dnes zápasu mužů s hlínou v jámě také tiše přihlíží. Právě díky němu se totiž historikům podařilo letos na jaře přesnou polohu motoru určit. V osmnácti letech zřícený stroj viděl. „S kamarádem jsme tehdy z místa odnesli vysílačku. Jsem nálezem motoru polichocený. Baví mě dívat se, jak se kluci baví,“ usmívá se pamětník při pohledu na dospělé muže, kteří co chvíli z jámy s nadšeným výkřikem vynášejí nové součástky. Budíky, rychloměry či velký chladič. „Ježišmarjá, to je nasavač na kompresor. Škoda, že se na něm nezachovala barva. Mohli jsme podle ní určit, ke které jednotce stroj patřil,“ líčí nadšeně Frait a v ruce drží neforemný kus plechu.

Historikové u motoru našli i cedulku s jeho výrobním číslem. Badatelé však doufají, že při výkopech narazí i na výrobní číslo celého letadla. Podle něj lze totiž určit totožnost pilota. „Trup pochopitelně odstranili hned po pádu letadla, takže to bude těžké. Navíc na sklonku války si již Němci nevedli evidence tak pečlivě,“ pochybuje ale historik Schildberger. Toho také překvapilo, jak mělko pod povrchem motor je. Kvůli své váze podle něj mohl být i šest metrů pod zemí.

Díra v zemi se pomalu zvětšuje a z osmisetkilového motoru je vidět čím dál větší kus. Kopání je náročné. Hledači a historikové se střídají v práci, zatímco brněnští novináři situaci intenzivně glosují a radí, jak kopat. Okolo jedné hodiny po obědě přijíždí traktor. S jeho pomocí badatelé vytáhnou objevený motor úplně. Traktor vyprošťuje motor pomocí ocelového lana nejprve jedním směrem. Pak přejíždí na druhou stranu a zkouší to opačně. A za pár sekund leží obrovský zrezlý kus stroje venku na poli. „Odtud poputuje do depozitářů muzea v Rebešovicích na Brněnsku. Máme již více zbytků válečných strojů. Uvažujeme proto, že v budoucnu uspořádáme výstavu o stopách války na jižní Moravě,“ přibližuje další historik z Moravského zemského muzea Jan Břečka. Klára Židková

Autor: Klára Židková

6.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies