Řidiči s průkazy vydanými před rokem 2004 na silnice od ledna nesmí. Potřebují nové. Někteří lidé si je ale včas nevyměnili a jízdou s neplatnými riskují vysoké pokuty. Policisté v kraji zatím přistihli takových hříšníků přibližně deset.

Pracovníci brněnského odboru dopravně správních činností vyměnili od začátku loňského roku do konce ledna asi pětadvacet tisíc starých řidičských průkazů za nové. „Přes sedm tisíc jich ale ještě zbývá," sdělila mluvčí magistrátu Soňa Haluzová.

Podle tajemníka magistrátu Pavla Loutockého se někteří z těchto řidičů k výměně ani nedostaví. „Jde například o starší lidi, kteří už řídit nechtějí," vysvětlil tajemník. Dodal, že i ti, kteří už řidičský průkaz nebudou využívat, by ho měli vrátit. „Je totiž majetkem státu," upozornil Loutocký.

Lidé, kteří chtějí jezdit a výměnu nestihli nebo na ni zapomněli, mají podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry stále možnost si nový řidičák vyřídit. „Stačí přijít na odbor dopravně správních činností v Kounicově ulici a o výměnu požádat. Je potřeba přinést starý řidičák, pasovou fotografii a občanský průkaz," sdělil mluvčí.

Upozornil však, že opozdilci už výměnu nebudou mít zdarma. „Od ledna platí poplatek padesát korun," informoval Žára.

30 tisíc korun mohou ve správním řízení zaplatit řidiči s prošlým průkazem, které přistihnou policisté.

Padesátikorunu se ale podle policistů rozhodně vyplatí investovat. „Pokud dopravní policie při kontrole narazí na řidiče s prošlým průkazem, může mu udělit pokutu až dva a půl tisíc korun," uvedla policejní mluvčí Petra Vedrová. Ve správním řízení se pak podle ní může pokuta vyšplhat až ke třiceti tisícům.

Vedrová upozornila, že od začátku letošního roku policisté v Jihomoravském kraji narazili na přibližně deset řidičů s neplatným řidičským oprávněním. „Tyto hříšníky jsme odhalili při běžné silniční kontrole," konstatovala mluvčí.

Řidičské průkazy vydané před rokem 2004 si řidiči museli vyměnit kvůli příkazu Evropské unie. „Lidé se často po unii pohybují auty. Každá země měla odlišné řidičské průkazy a policisté pak složitě zjišťovali, zda kontrolovaní řidiči mají skutečně platný řidičák. A jestli splňuje všechny náležitosti. Proto Evropská unie nařídila, že řidičská oprávnění ve všech zemích patřících do unie budou stejná," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, proč si lidé museli průkazy vyměnit.

Podle mluvčího brněnského magistrátu Žáry loňská hromadná výměna proběhla bez větších komplikací. „Ani v prosinci, kdy jsme čekali největší nápor, se na úřadě netvořily žádné velké fronty," informoval mluvčí.

To potvrdil také devětadvacetiletý Miroslav Matela, jeden z řidičů, kteří nechali výměnu až na poslední měsíc v roce. „Pořád jsem to odkládal. Na magistrát jsem šel až v polovině prosince. Byl jsem ale překvapený, že jsem vůbec nemusel stát ve frontě. Téměř nikdo tam nebyl," řekl řidič z Brna.

Větší komplikace s výměnou měla jeho přítelkyně Alena Komínková. „Trvalé bydliště mám totiž v Opavě, ale pracuji v Brně. Chtěla jsem si proto vyřídit výměnu v jihomoravském městě. Řekli mi ale, že to není možné. Musela jsem si proto vzít dva dny dovolené. Jeden na podání žádosti a druhý na vyzvednutí nového řidičáku, protože ani ten mi nemohli poslat do Brna," postěžovala si Komínková.

Mluvčí ministerstva dopravy Neřold řidiče ujistil, že toto byla poslední hromadná výměna řidičáků. „Od roku 2004 už totiž řidiči automaticky dostávají řidičské průkazy splňující požadavky Evropské unie," vysvětlil mluvčí ministerstva.