VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výnos z billboardu? Pro městské části tisíce i půl milionu

Brno /INFOGRAFIKA/ – Firmy musejí pečlivě rozmýšlet, kam v Brně umístit billboard inzerující jejich služby nebo zboží. Zorientovat se v cenách nájemného není jednoduché. Jak zjistil Brněnský deník Rovnost, v každé městské části platí jiná pravidla.

4.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vedení města jim to umožnilo, nastavilo pouze orientační ceny. „Chtěli jsme, aby městské části měly větší samostatnost. Systém je sice trochu chaotický, ale je to lepší, než vše soustředit na magistrátu," zdůvodnila.

Třeba v Maloměřicích a Obřanech, kde byla dřív starostkou, je nájemné za billboardy nejnižší v celém Brně. Roční pronájem billboardu s plochou asi dvanáct metrů čtverečních přijde na pouhých patnáct tisíc korun za rok. Přesto o reklamní plochy není zájem. „Měli jsme tu jeden billboard při cestě na Bílovice nad Svitavou, nikdo ho ale nevyužíval, a proto jsem ho nechal odstranit," potvrdil starosta městské části Vlastimil Břicháček.

Třeba v Brně-jihu je cena billboardu desetkrát vyšší. Přesto tam mají firmy o pronájem zájem. „Vyplatí se jim to. Když se chce dostat firma do povědomí, tak jsou billboardy dobrá možnost," tvrdí ekonom Michal Kozub.

Nejžádanější místo

Nejžádanější je mezi obchodníky městská část Brno-sever. Ačkoliv srovnatelná reklamní plocha tam stojí víc než čtyři sta tisíc. „Billboardů máme čtyřiadvacet, některé ale platí ještě podle starších smluv. Takže je výnos do našeho rozpočtu o něco nižší, než se může zdát," vysvětlila starostka Barbora Maťáková. Podle ní jsou právě billboardy dobrý zdroj příjmů pro pokladnu městské části. Vlastní nájemné si stanovují od roku 2010.

Někteří nájemníci nicméně raději vyhledávají možnosti pronájmu billboardů mimo městské pozemky. „Když jsem zjistil, že u sídliště Lesná bych platil za reklamu příliš mnoho peněz, raději jsem si na internetu našel soukromého pronajímatele. Ten mi stejně velkou plochu nabídl za poloviční cenu," porovnal podnikatel Martin Dostál.

Některé městské části, například Kohoutovice, se snaží zbavit těch billboardů, které na městském pozemku stojí načerno. „Problémem se už zabývá naše komise pro dopravu a bezpečnost," ujistil tamní místostarosta Karel Aujeský.

Některé firmy tvrdí, že nelegální billboardy zdražují jejich poctivé podnikání. „Protože z nelegálních ploch městské části příjem nemají, žádají neúměrné ceny po těch, kdo platí řádně," prohlásil Marcel Heide z agentury, která si reklamní plochy od města pronajímá.

Billboard nechtějí, přesto je ohrožuje

Brno – Cenu billboardů v městských částech ovlivňuje řada okolností. Hlavně výhodná lokalita, kde může reklamu vidět hodně lidí.
Nejvíc tak za billboardy získají v Bohunicích, kde výši nájmu ovlivňuje blízkost dálnice D1 a nájezdů z této nejdůležitější dopravní tepny v zemi do města. Firma tam za billboard zaplatí ročně přes půl milionu. „Cena je především taková, abychom co nejlépe vylepšili rozpočet městské části. Peníze navíc se vždy hodí na nějaké opravy," odůvodnil brněnské prvenství starosta Bohunic Antonín Crha. V současnosti městská část pronajímá pět menších reklam a do rozpočtu jí přibude asi dvě stě tisíc korun.

V sousedních Bosonohách, které dálnice míjí ještě těsněji, ale za stejně velký billboard chtějí za rok jen asi dvacet tisíc korun. Cenu zvyšovat neplánují. „Raději plochu pronajmeme za méně peněz a máme jistotu alespoň nějakých příjmů, než abychom platili za údržbu prázdných reklamních ploch zbytečně," vysvětlil starosta Bosonoh Miroslav Sojka.

Některé městské části se dobrovolně spokojí s nižším příjmem, než mohou získat. Třeba jeden billboard v brněnské Líšni by mohl do rozpočtu městské části přinést i tři sta tisíc korun ročně, za asi deset reklamních ploch dostává radnice pouze půl milionu korun. „Máme z firmou Euroawk uzavřenou smlouvu už od roku 2000. Sice nám platí méně, ale postavila a stará se o zastřešené zastávky v naší městské části. Jinak bychom si je nemohli dovolit," sdělil starosta Břetislav Štefan.

Podle Kateřiny Sekytové ze společnosti Euroawk je takový druh spolupráce běžný. „Snažíme se pro každého smluvního partnera najít řešení, které odpovídá jeho vlastním potřebám," vysvětlila, jak smlouvy s městskými částmi fungují.

V roce 2016 jejich smlouva s Líšní končí. „Asi uvážíme navýšení částky za nájem. Na druhou stranu je potřeba zvážit, jak velký přínos podobná smlouva pro městskou část má," konstatoval Štefan.

Náměstkyně primátora pro správu majetku Klára Liptáková tvrdí, že by se i ostatní městské části měly snažit najít podobné pronajímatele. „Sice pak přispívají méně do rozpočtu, ale zastřeší zastávky, na které by se jinak vůbec nedostalo, protože jsou v odlehlých lokalitách města," vysvětlila.

Jinde přesto peníze z billboardů schválně odmítají. Třeba v Novém Lískovci. „Už před patnácti lety zastupitelé odsouhlasili, že nic podobného v naší části města nechceme," sdělila starostka městské části Jana Drápalová.

Právě v Novém Lískovci jeden obří billboard obtěžuje obyvatele Oblé ulice. „Je i nasvícený, přitom je u bytových domů. Do mého okna i nepříjemně svítí a občas nemohu spát," popsala své problémy studentka Markéta Beranová, která si blízko něho pronajímá byt. Podle Drápalové se ale s umístěnou reklamou nedá nic dělat. „Několikrát jsme si stěžovali, ale protože majitel pozemku získal už dřív souhlas dopravního inspektorátu i stavebního úřadu, nic nezmůžeme," uvedla starostka.

Světlo z reklam přitom podle odborníka na světelné znečištění Jana Hollana může ohrozit i zdraví lidí. „Světla mohou způsobit i chronickou únavu. Firmy stejně jako města mají povinnost ochránit zdraví lidí kolem osvětlených reklam. A to jejich zhasnutím na noc nebo směřováním světel do jiných míst," upozornil.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ
EMA ZEZULOVÁ

Autor: Redakce

4.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Restaurace Koishi se svými rybími specialitami ovládla kategorii nejlepší brněnské restaurace. Ilustrační foto.
5

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Fotbalista Tomáš Pilík ještě v dresu Příbrami.

Pilík není Zavadil, ale má jiné přednosti. Zrychlí hru a zvýší útočný tah

International oslaví výročí. Peníze za jeden z pokojů věnuje nemocným dětem

Brno – Patří mezi tři nejstarší hotely v Brně a po dobu svého fungování neměl ani jeden den zavřeno i navzdory četným rekonstrukcím. Hotel International, který je jednou z významných brněnských staveb, letos oslaví pětapadesát let od otevření.

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Blanensko – Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Brno – Osvěžení u nízkých fontán v parku před Janáčkovým divadlem se od soboty museli vzdát jeho návštěvníci. Brzy ráno se tam totiž dlažbou propadla dodávka spoluorganizátorů festivalu Uprostřed. „Po úklidu vjel řidič mezi vodotrysky a propadl se, jelikož je v jejich okolí nezpevněná dlažba," sdělila Kateřina Dobešová z radnice Brna-středu, která festival pořádá.

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Brno – Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Nejvyšší teplotu zaznamenali v brněnských Žabovřeskách, kde naměřili necelých třicet stupňů celsia.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies