VYBERTE SI REGION

Výstaviště chystá zcela nový veletrh. O umění

Brno /FOTOGALERIE/ - V listopadu odstartuje první ročník výstavy moderních i starých obrazů Brno Art Fair. Areál se tak poprvé změní v obří galerii.

18.7.2009 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Pusté a prázdné výstaviště v Brně.

Pusté a prázdné výstaviště v Brně.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Že je umění hodnota prověřená časem, dokazuje rozrůstající se trh s výtvarnými díly. Brněnské výstaviště proto připravilo nový veletrh Brno Art Fair, který v pavilonu A na konci listopadu představí moderní výtvarná díla i obrazy starých mistrů.

„Uvědomili jsme si, že taková akce u nás chybí. A že ji bude rozvíjející se trh s uměním dřív nebo později potřebovat,“ vysvětlil Oldřich Zouhar z brněnských veletrhů. Mezi převládajícími průmyslovými, technickými a zemědělskými výstavami se tak v areálu poprvé objeví odlišný druh akce. „Veletrh připravujeme už od loňského roku. Podporuje ho město i kraj, protože svým významem přesáhne jeho hranice,“ zdůraznil Zouhar.

Brno Art Fair se zaměří především na současné a moderní umění. Hlavně na obrazy a fotografie, možná se ale ještě přidá sekce designu a starého umění. Je určený galeristům a obchodníkům z celého světa, které chce uvést na český trh.

„Rádi bychom vystavovali jen kvalitní díla, aby si lidé mohli být jistí, že nekupují brak. Proto požádáme o spolupráci Moravskou galerii a Düsseldorfské výstaviště, které už s tímto má zkušenosti,“ popsal projekt Zouhar.

Výtvarná díla vybere komise, v jejímž čele usedne šéf brněnské Moravské galerie Marek Pokorný. „Pro kulturní instituce je kvalitní veletrh umění důležitý. Poskytuje informace a nabídku návštěvníkům i obchodníkům. A hlavně propaguje umění jako běžnou součást života,“ odůvodnil svou účast a podporu projektu Pokorný.

Brno má podle něj všechny předpoklady pro pořádání takové akce. „V České republice podobný veletrh s moderním uměním chyběl. Brno má silnou kulturní infrastrukturu, sběratelskou tradici, zkušenou firmu i lákadlo v podobě vily Tugendhat,“ řekl Pokorný.

Finanční krize se na výstavišti neobávají. „I když lidé teď třeba nemají peníze, vyplatí se do umění investovat. Za pár let se hodnota děl může vyšplhat na několikanásobek původní ceny,“ zdůraznil Zouhar.

Jeho slova potvrdil i šéfredaktor časopisu Art a Antiques Jan Slavíček. „V době krize se naopak čím dál víc vyplatí koupit umělecké dílo. Trh s moderním uměním je u nás navíc ještě v plenkách, obrazy kupuje jen malý okruh lidí,“ řekl Slavíček. Podle něj nový veletrh ještě více podpoří zájem lidí o umění.

Výtvarná díla zaplní brněnské výstaviště na konci listopadu. Do té doby tam bude poměrně mrtvo. Nejbližší veletrh, Styl a Kabo, se uskuteční před koncem prázdnin. V druhé polovině července a v srpnu se akce pro veřejnost na výstavišti konají jen zřídka. „Je to doba dovolených a příprav na nadcházející sezonu. Lidé u nás mohou o prázdninách navštívit dvě sportovní události,“ řekl Jan Klimeš z Veletrhů Brno. V následujícím víkendu se tam koná mezinárodní triatlon Ekol Superprestige 2009 a v srpnu mistrovství České republiky v in-line maratonu.

Znalec výtvarného umění Jan Nízký z aukční síně Dorotheum o aktuální situaci říká: Nákup obrazů se stal módou

ROZHOVOR - Světoznámá vídeňská aukční síň Dorotheum vznikla v roce 1707. Pobočku v České republice má už sedmnáct let a patří mezi nejvýznamnější aukční síně v Česku.

„Kupovat umění, a hlavně obrazy, se stalo módou. Stává se, že si obraz pořídí nějaký snob a zamkne si ho do trezoru. A ani jednou se na něj nepodívá,“ říká znalec výtvarného umění z Dorothea Jan Nízký.

Mají Češi o umělecká díla zájem?
Velký. Tvoří většinu našich klientů. Už neplatí to, co dříve, tedy že by tu nakupovali hlavně sběratelé ze zahraničí.

Dá se u nás umění nakoupit levněji než v cizině?

I tady se situace změnila. Dřív bylo výhodné nakupovat u nás, teď lze spoustu umění pořídit levněji v zahraničí.

Ovlivnila obchod s uměním finanční krize?

Volný prodej ano. Aukce ne.

Myslíte si, že umělecké veletrhy podporují zájem lidí o umění?

Samozřejmě. A nejen veletrhy, i výstavy. Třeba po výstavě Švabinského prodej jeho děl strmě stoupl.

Jsou umělecké předměty dobrou investicí?

To se nedá jednoznačně říct. Je těžké určit, který autor se stane populárním a jeho cena vzroste.

Pomůže podle vás nový veletrh Art Fair brněnským galeristům?

Víte, v Brně je poptávka po umění menší než v Praze. Asi tak sedmdesát procent všech sběratelů je v Praze, v Brně jich je tak patnáct procent a ve zbytku republiky jde o zanedbatelná čísla. Prodejci v Brně se jistě uživí, ale pochybuji o tom, že jich přibude. Muselo by přibýt sběratelů. Přesto věřím, že jim veletrh pomůže.

Takže umělecká díla nabízíte hlavně Pražanům?

Jistě, máme tam prodejní galerii otevřenou od pondělí do soboty. Kromě toho pořádáme čtyřikrát do roka aukce. Dvě na jaře a dvě na podzim.

Ale pořádáte je i v Brně, že?

Taky čtyřikrát do roka. V hotelu Continental. Chystáme se tam začátkem září.

Brněnská přehlídka: čtvrtá v ČR

Čtvrtou republikovou přehlídkou umění se na podzim stane veletrh Art Fair. Premiéra ho čeká v listopadu na brněnském výstavišti. Brno se tak po Praze a Českých Budějovicích stane na pár dnů Mekkou sběratelů obrazů i soch.

Nejstarší přehlídkou umění je v České republice pražský veletrh Antique, který se koná dvakrát ročně ve výstavní síni Mánes. Na podzim se chystá jeho čtyřiadvacátý ročník. Na rozdíl od toho brněnského se soustředí především na starožitnosti. „Na jaře přišlo sedm tisíc lidí, loni na podzim deset tisíc,“ posteskla si nad poklesem návštěvníků prezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková.

Podle ní za to částečně může ekonomická krize. „Je vidět, že sběratelé pečlivě zvažují všechny své nákupy,“ konstatovala Šustková. Přesto si myslí, že jich je v Česku stále dost.

Praha nabízí milovníkům umění i veletrh Art Prague, který se každý rok koná na výstavišti v Holešovicích a patří mezi největší akce v Evropě. Na návštěvníky každý rok čeká to nejlepší z moderní tvorby malířů, grafiků, sklářů a nebo sochařů. To vše na ploše dvou tisíc čtverečních metrů.

„Letos přišlo sedm tisíc lidí, takže jsme spokojení,“ uvedla organizátorka veletrhu Iva Nesvadbová. Podle ní se krize v oboru nijak výrazně neprojevila. „A pokud ano, tak spíš pozitivně. Dá se říct, že jsme vystavovali kvalitnější díla než dříve,“ podotkla Nesvadbová.

Kromě Prahy se veletrhy s uměním konají i v Českých Budějovicích. Prvního ročníku Czech Art Festival se před dvěma lety zúčastnilo padesát výtvarníků z České republiky, ze Slovenska, z Rakouska, Německa, Ruska a Chorvatska. Následující rok se jejich počet zdvojnásobil.

Letos se ale akce nekoná. „Paní ředitelka a hlavní organizátorka má v původně plánovaném termínu veletrhu rodit, proto jsme jej posunuli na příští rok,“ píší na svých webových stránkách organizátoři.

ANETA ŠEDÁ A BARBORA KOZLOVÁ

Autor: Redakce

18.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies