Výzkum brněnských vědců pomůže zlepšit počítačové paměti

Brno - K vývoji spolehlivější a výkonnější počítačové paměti nového typu může přispět objev, na němž se podíleli brněnští vědci. Konkrétně přišli na nové způsoby ovládání takzvaných magnetických vírů.

10.5.2013 1

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Na ověření teorie spolupracovali s kolegy z Kalifornské univerzity a synchrotronové laboratoře v Berkeley. "Výsledky publikoval v květnovém čísle vědecký časopis Nature Nanotechnology," sdělil mluvčí Středoevropského technologického institutu (CEITEC) Jakub Ondroušek.

Mladí vědci Vojtěch Uhlíř a Michal Urbánek, kteří působí na Vysokém učení technickém a v CEITEC, od roku 2010 sledovali vlastnosti a chování magnetických vírů. Tento fyzikální fenomén se vyskytuje v mnoha podobách a velikostech - od tornád či vodních vírů až po víry nanometrových rozměrů, které je možné nalézt například v supravodivých materiálech nebo nanomagnetech.

"Dokázali jsme velmi rychle a kontrolovaně měnit směr stáčení magnetického víru, což je objev otevírající nebývalé možnosti využití především v oblasti informačních technologií," uvedl Urbánek.

Paměťová buňka tvořená magnetickým vírem umožní uchovat dvojnásobek informací. Může pracovat několikanásobně rychleji a při odpojení ze sítě neztratí uloženou informaci.

Ověření teoretických předpokladů si vyžádalo náročné experimenty na urychlovači částic v Berkeley. "Již samotná příprava vzorků s magnetickými nanodisky je velmi náročná. Připravit jeden vzorek trvá přibližně 20 hodin, úspěšnost přípravy je kolem deseti procent. Vlastní experimenty na synchrotronu pak probíhají několik dní ve směnném provozu nonstop, neboť experimentální čas je tam velmi vzácný," uvedl Urbánek.

Další měsíce po skončení experimentů patřily vyhodnocování výsledků. Vědci budou ve výzkumu pokračovat i nadále. V roce 2014 se přestěhují do nově vybudovaných moderních laboratoří CEITEC.

Autor: ČTK

10.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Chřipka. Ilustrační foto.

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.