Výzkum brněnských vědců pomůže zlepšit počítačové paměti

Brno - K vývoji spolehlivější a výkonnější počítačové paměti nového typu může přispět objev, na němž se podíleli brněnští vědci. Konkrétně přišli na nové způsoby ovládání takzvaných magnetických vírů.

10.5.2013 1

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Na ověření teorie spolupracovali s kolegy z Kalifornské univerzity a synchrotronové laboratoře v Berkeley. "Výsledky publikoval v květnovém čísle vědecký časopis Nature Nanotechnology," sdělil mluvčí Středoevropského technologického institutu (CEITEC) Jakub Ondroušek.

Mladí vědci Vojtěch Uhlíř a Michal Urbánek, kteří působí na Vysokém učení technickém a v CEITEC, od roku 2010 sledovali vlastnosti a chování magnetických vírů. Tento fyzikální fenomén se vyskytuje v mnoha podobách a velikostech - od tornád či vodních vírů až po víry nanometrových rozměrů, které je možné nalézt například v supravodivých materiálech nebo nanomagnetech.

"Dokázali jsme velmi rychle a kontrolovaně měnit směr stáčení magnetického víru, což je objev otevírající nebývalé možnosti využití především v oblasti informačních technologií," uvedl Urbánek.

Paměťová buňka tvořená magnetickým vírem umožní uchovat dvojnásobek informací. Může pracovat několikanásobně rychleji a při odpojení ze sítě neztratí uloženou informaci.

Ověření teoretických předpokladů si vyžádalo náročné experimenty na urychlovači částic v Berkeley. "Již samotná příprava vzorků s magnetickými nanodisky je velmi náročná. Připravit jeden vzorek trvá přibližně 20 hodin, úspěšnost přípravy je kolem deseti procent. Vlastní experimenty na synchrotronu pak probíhají několik dní ve směnném provozu nonstop, neboť experimentální čas je tam velmi vzácný," uvedl Urbánek.

Další měsíce po skončení experimentů patřily vyhodnocování výsledků. Vědci budou ve výzkumu pokračovat i nadále. V roce 2014 se přestěhují do nově vybudovaných moderních laboratoří CEITEC.

Autor: ČTK

10.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.