VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Brna do Vídně? Pohodlně a s plným břichem

Brno, Vídeň - Dojet vlakem z Brna do Vídně za hodinu a půl? A z Břeclavi ještě rychleji? To můžou cestující už od léta, kdy České dráhy nasadily svůj první rychlovlak Railjet. Dnes jich už na českých a rakouských kolejích jezdí pět a další dva přibudou do konce roku. Nový rychlovlak teď jezdí z Prahy až do Vídně. V prosinci si cestu prodlouží až do Štýrského Hradce.

23.10.2014 21
SDÍLEJ:

Nový rychlovlak teď jezdí z Prahy až do Vídně. V prosinci si cestu prodlouží až do Štýrského Hradce.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

S patnáctiminutovým zpožděním přijíždí na brněnské nádraží elegantní červenomodrý vlak. Jeho cíl? Hlavní město Rakouska. Cestující se usazují do pohodlných sedaček. Krajina za oknem se pomalu začíná pohybovat. Ten, kdo se nepodívá z okna, málem ani nepozná, že už vlak skutečně jede. Tichý chod řadu cestujících překvapí.

230 za hodinu

Podívat se do místnosti na konci vlaku, odkud ho strojvedoucí může řídit, se jen tak někomu nepoštěstí. Pokud ano, má o zážitek postaráno. Zatímco rychle ubíhají koleje, na tachometru se pomalu zvyšuje číslo ukazující rychlost. „Dokáže jet až 230 kilometrů za hodinu, tady ale pojedeme nejvýše 160," vysvětluje vedoucí brněnského železničního depa Alois Kotrba, zatímco Brno se ztrácí v dálce. Právě on je jedním z těch, kteří můžou nové vlaky řídit. Na svou práci je náležitě pyšný. „Tento vlak je moje květinka, takový Everest, který chce pokořit každý," povídá pyšně.

Zatímco ujíždíme směrem k rakouským hranicím, krajina za oknem se pomalu mění. Města nahrazují vesnice a nakonec jen lány polí. V Rakousku pak panorama doplňují otáčející se vrtule větrných elektráren. „My jedeme vážně tak rychle? Vůbec to není poznat," diví se mladá žena. Aktuální rychlost totiž svítí také na informačních tabulích přímo ve vlaku.

Na cestující čeká nejen komfortní sezení a tichá jízda, ale i pestré občerstvení. Položkám z jídelního lístku odolá jen málokdo, na stolcích se tak objevují různé pokrmy. Hovory ve vlaku utichají a ozývá se jen cinkání příborů.

Součástí společného projektu Českých drah a jejich rakouských kolegů je kromě pravidelnějších a komfortnějších spojů také nové vídeňské nádraží. Stavba za jednu miliardu eur působí opravdu majestátně.

Tisíc vlaků denně

Největší dominantou je střecha, která kryje všech deset nástupišť. „Je to umělecké dílo. Právě tak jsme ho chtěli, přestože jsme na stavbu museli dát nakonec víc peněz," vysvětluje Vincenz Kroner z divize infrastruktury rakouských drah, který se na stavbě nového nádraží také podílel.

V provozu je od desátého října a zatím tam jezdí jen regionální linky. V prosinci se ale otevře i dálkovým spojům. „Každý den sem přijede asi tisíc vlaků, dohromady tudy může projít až sto tisíc lidí denně," odhaluje kapacitu Kroner.

Nová stavba neslouží jen vlakům, ale i jako velké nákupní centrum s několika desítkami různých obchodů. Do těch a dalšího okolí včetně nové čtvrti soukromí investoři vložili další čtyři miliardy eur.

HANA FLORIANOVÁ

Autor: Redakce

23.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman
AKTUALIZOVÁNO
21

Bojkot Zemana: krajští zastupitelé za TOP09 a Žít Brno prezidenta nepřivítají

Ilustrační foto.

Řidič narazil do stromu a vyletěl z auta. Zraněním na místě podlehl

Kometa startuje letní dřinu a vymění tenisky za brusle

Brno – Zhruba před měsícem křepčili po brněnském ledě s pohárem pro vítěze extraligy. Teď už hokejisté Komety zahájili letní přípravu na nadcházející ročník a hned po 35 dnech nazují brusle. V pondělí se sešli a ve středu už je čeká dřina na ledě. „Je to novinka. Žádné běhání v lese, místo toho půjdou kluci na brusle," říká asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Kvůli zpopelnění cestují zesnulí i na druhý konec země, říká ředitel pohřební služby

Brno /ROZHOVOR/ – Až stovky kilometrů převáží pohřební služby těla zesnulých, pokud se pozůstalí rozhodnou pro jejich kremaci. Mnohé pohřební služby totiž mrtvé spalují v krematoriích na druhém konci republiky. „Nikde není řečeno, že zpopelňovat mrtvé musíme v nejbližším krematoriu. Podstatné ale je, aby s tím pozůstalí souhlasili," říká ředitel jedné z brněnských pohřebních služeb Pavel Cajzl.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

VIDEO: Strážníci pochytali sprejery. Zamilovaný Romeo se pod vyznání podepsal

Brno – Skupinu sprejerů chytili v sobotu večer brněnští strážníci na jihu města. Trojici přitom přistihli přímo při činu. Třiatřicetiletý muž dokonce ve sprejování pokračoval i v přítomnosti strážníků. „Na vyzvání toho ale nechal. Strážníci skupinu chytili také díky dobré domluvě, kdy sprejery obklíčili," popsal mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies