VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Brna do Vídně? Pohodlně a s plným břichem

Brno, Vídeň - Dojet vlakem z Brna do Vídně za hodinu a půl? A z Břeclavi ještě rychleji? To můžou cestující už od léta, kdy České dráhy nasadily svůj první rychlovlak Railjet. Dnes jich už na českých a rakouských kolejích jezdí pět a další dva přibudou do konce roku. Nový rychlovlak teď jezdí z Prahy až do Vídně. V prosinci si cestu prodlouží až do Štýrského Hradce.

23.10.2014 21
SDÍLEJ:
Fotogalerie
29 fotografií

Nový rychlovlak teď jezdí z Prahy až do Vídně. V prosinci si cestu prodlouží až do Štýrského Hradce.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

S patnáctiminutovým zpožděním přijíždí na brněnské nádraží elegantní červenomodrý vlak. Jeho cíl? Hlavní město Rakouska. Cestující se usazují do pohodlných sedaček. Krajina za oknem se pomalu začíná pohybovat. Ten, kdo se nepodívá z okna, málem ani nepozná, že už vlak skutečně jede. Tichý chod řadu cestujících překvapí.

230 za hodinu

Podívat se do místnosti na konci vlaku, odkud ho strojvedoucí může řídit, se jen tak někomu nepoštěstí. Pokud ano, má o zážitek postaráno. Zatímco rychle ubíhají koleje, na tachometru se pomalu zvyšuje číslo ukazující rychlost. „Dokáže jet až 230 kilometrů za hodinu, tady ale pojedeme nejvýše 160," vysvětluje vedoucí brněnského železničního depa Alois Kotrba, zatímco Brno se ztrácí v dálce. Právě on je jedním z těch, kteří můžou nové vlaky řídit. Na svou práci je náležitě pyšný. „Tento vlak je moje květinka, takový Everest, který chce pokořit každý," povídá pyšně.

Zatímco ujíždíme směrem k rakouským hranicím, krajina za oknem se pomalu mění. Města nahrazují vesnice a nakonec jen lány polí. V Rakousku pak panorama doplňují otáčející se vrtule větrných elektráren. „My jedeme vážně tak rychle? Vůbec to není poznat," diví se mladá žena. Aktuální rychlost totiž svítí také na informačních tabulích přímo ve vlaku.

Na cestující čeká nejen komfortní sezení a tichá jízda, ale i pestré občerstvení. Položkám z jídelního lístku odolá jen málokdo, na stolcích se tak objevují různé pokrmy. Hovory ve vlaku utichají a ozývá se jen cinkání příborů.

Součástí společného projektu Českých drah a jejich rakouských kolegů je kromě pravidelnějších a komfortnějších spojů také nové vídeňské nádraží. Stavba za jednu miliardu eur působí opravdu majestátně.

Tisíc vlaků denně

Největší dominantou je střecha, která kryje všech deset nástupišť. „Je to umělecké dílo. Právě tak jsme ho chtěli, přestože jsme na stavbu museli dát nakonec víc peněz," vysvětluje Vincenz Kroner z divize infrastruktury rakouských drah, který se na stavbě nového nádraží také podílel.

V provozu je od desátého října a zatím tam jezdí jen regionální linky. V prosinci se ale otevře i dálkovým spojům. „Každý den sem přijede asi tisíc vlaků, dohromady tudy může projít až sto tisíc lidí denně," odhaluje kapacitu Kroner.

Nová stavba neslouží jen vlakům, ale i jako velké nákupní centrum s několika desítkami různých obchodů. Do těch a dalšího okolí včetně nové čtvrti soukromí investoři vložili další čtyři miliardy eur.

HANA FLORIANOVÁ

Autor: Redakce

23.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Ilustrační foto.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Na Valentýna zachránil při cestě na nádraží lidský život. Hasiče teď ocenili

Slavkov u Brna - Když se Jan Dvořáček v osmi letech přidal k brněnským dobrovolným hasičům, uvědomil si, že to chce dělat už celý život. Ve dvaceti letech začal pracovat jako profesionální hasič a už o tři roky později, přesně v úterý, byl člen slavkovské jednotky oceněný velitelem jihomoravských hasičů za statečnost a záchranu života. A to mimo výkon služby.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies