Hlava na hlavě. Tak vypadá v těchto dnech centrum Brna. Nejenže tři největší náměstí zaplnily sváteční trhy, ale hlavně desetitisíce Brňanů nakupují dárky pro své blízké. Až ale Vánoce skončí, střed města osiří. A odborníci se obávají, že mnohem více než obvykle.

Vylidňování centra je podle sociologů dlouhodobý trend. „Mnozí obchodníci odcházejí do velkých nákupních center. Zájem už není dokonce ani o kanceláře, a proto pronájmy ve středu města zlevňují. Nedokážu však přesně určit, o kolik procent,“ popsal situaci brněnský realitní makléř Dušan Přikryl.

V posledních měsících zmizela z České ulice prodejna oděvů Mango, Kenvelo nebo Gant. Obchody s těmito značkami Brňané nově najdou v nákupním centru Olympia v Modřicích. „Po říjnovém rozšíření u nás přibylo sedmdesát nových obchodů. Nedá se ale říct, že by to byly jen ty, které se přestěhovaly z centra,“ upozornil marketingový ředitel Olympie Aleš Navrátil. Obchody v centru totiž vlastnili jiní franšízoví partneři, což znamená, že je provozovali jiní podnikatelé.

Mizení značkových obchodů z centra mnohé Brňany mrzí. „Raději nakupuji v ulicích než ve velkých galeriích. Navíc teď před Vánoci tam vůbec není k hnutí,“ povzdechla si Lenka Purteková.

Diskont místo kvality

Nejvíce jí vadí to, že místo kvalitních značek se do centra hrnou obchody s nekvalitním a levným zbožím, jako je například nový Big Buy. Obchod v České ulici si však na nedostatek zákazníků nestěžuje. „Máme plno. Hlavně teď před Vánoci je tady spousta lidí. Všichni na takové obchody nadávají, ale pak stejně přijdou a nakupují,“ uvedla prodavačka obchodu Big Buy, která nechtěla prozradit své jméno.

Většina majitelů opustila prodejny v centru města kvůli nízkým tržbám. „Lidé rádi nakupují ve velkých komplexech na okraji města. Vždyť třeba v dopravní špičce v centru Brna nezaparkujete. To může být jeden z důvodů, proč si většina oblíbila nákupy ve velkých centrech, kde vše dostanete pod jednou střechou,“ uvedl Navrátil.

Firmy si většinou vybírají místa pro nové prodejny na základě toho, jak vypadá jejich okolí. „A když se třeba podívají do průchodu pod brněnským nádražím, není se divit, že tam nechtějí,“ řekl Navrátil.

Podle realitního makléře by se měli podnikatelé zaměřit na ty Brňany, kteří nehledají jen nákupy. „Mohlo by přibývat kaváren a jiných společenských či kulturních podniků,“ navrhl Přikryl.

Jeho slova potvrzují i provozovatelé stravovacích zařízení. Těm se v centru na rozdíl od prodejců oblečení daří dobře. Nedávno se do větších prostor přestěhovala například restaurace KFC. „Sídlíme teď v Rašínově ulici, asi sto metrů od původního místa. Takže zákazníci to nemají daleko,“ řekl Stanislav Pekárek ze společnosti AmRest, která restaurace KFC provozuje. Vysvětlil, že původní prostory už byly pro návštěvníky malé. „Využili jsme místo po restauraci Rodeo Drive, která z Česka odešla. Nové prostory jsou členěné do několika zón, jak pro páry, tak pro jednotlivce,“ uvedl Pekárek.

Do míst, kde původně restaurace KFC sídlila, se nově rozšířil sousední obchod s oblečením H&M. Upravil si patro bývalé restaurace tak, že zákazník ani nepozná, že to byly oddělené místnosti. Tato prodejna se stěhovat z centra města nechce. „To rozhodně ne, daří se nám tady myslím dobře a tržby jsou velice slušné,“ řekla prodavačka prodejny H&M.