VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za tři dny jsem spal jen šest hodin, říká vedoucí dopravního odboru Jan Seitl

Brno /ROZHOVOR/ - Pracovat v dopravě bylo jeho dětským snem. Splnil si jej v roce 1993 a momentálně zastává funkci vedoucího dopravního odboru v Dopravním podniku města Brna. První prosincový týden Jan Seitl čelil těžké zkoušce. Musel řešit nejhorší ledovkovou kalamitu za posledních čtyřicet let a koordinovat dopravu v krizové situaci.

5.12.2014 17
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

První prosincový týden čelili na dispečinku dopravního podniku těžké zkoušce.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kolik hodin jste v kalamitních dnech naspal?

Šest hodin, za první noc jenom dvě, za druhou čtyři. Od pondělního rána do středečního večera jsem byl v Dopravním podniku.

S nikým jste se nestřídal?

Běžní pracovníci se střídali, ale měli prodloužené směny. Všichni šli vypomáhat na dispečink. Já jsem tam byl pro koordinaci činností. Byla to mimořádná situace, která vyžadovala mimořádné nasazení. I kolegyně tisková mluvčí se mnou stále byla na dispečinku od brzkého rána. Chodila se jen na pár hodin vyspat.

Jak reagovala rodina?

Skoro automaticky s pochopením. Když viděli, co se děje, bylo jim jasné, že domů nemohu přijít.

Jak kalamitní dny probíhaly?

První den se snažíte situaci přizpůsobit a obnovit provoz standardními prostředky. Pak zjistíte, že kalamita je takového rozsahu a smíříte se s tím, že některá vozidla se do vozovny nedostanou a na některých tratích se neobnoví provoz. V průběhu první noci se chystalo opatření na druhý den, protože jsme věděli, že na spoustě tras jezdit nebudeme. Když víte, že máte pouze čtyři autobusy na linky, kde jich za normálních okolností jezdí deset, musíte to nějak řešit. Především operativně. V podstatě to bylo přesouvání vozidel po městě. Aby dopad na dopravu byl co nejmenší. Druhý den už se nám podařilo stáhnout téměř všechna stojící vozidla do vozoven. Ve středu ráno jsme vyslali zkušební tramvaje do úseků, které byly večer ještě neprůjezdné. Tehdy už to začalo vypadat optimisticky. Od páté hodiny ranní do desáté se nám podařilo zprovoznit všechny trasy a v poledne jsme jezdili podle jízdního řádu. To bylo obrovské světlo na konci tunelu.

Jak reagovali cestující?

Mile mě překvapilo, že byli chápaví. Samozřejmě přišly i stížnosti, ale více bylo pochval. Například pozitivní hodnocení za to, že někdo sice půl hodiny čekal, ale stejně se do práce díky nám dostal. Většina lidí to brala s pochopením. To všem dodalo dost síly. Snažili jsme se lidi informovat pomocí tiskové mluvčí, přes Facebook, ale také pomocí hlášek ve vozidlech.

Byl to pro Vás nejtěžší týden v kariéře?

Byl to určitě jeden z hektických týdnů. Měli jsme akce jiného typu, které byly také obtížné jako dvoudenní návštěva papeže nebo sněhová kalamita vloni 18. března. Ale tenkrát to byl jen jeden den. Tentokrát to bylo umocněno tím, že to byly tři dny za sebou.

Zaznamenali jste kvůli ledovce nějaké dopravní nehody?

Překvapivě ne. Dlouhodobě máme průměr tři nehody na den a kalamitní dny nevybočily z průměru. Provoz byl pomalejší a žádná velká nehoda nebyla.

Lze se na takovou situaci nějak připravit?

Na situaci takového rozsahu se připravit nelze. Je to velmi výjimečný jev. Za dvacet let, co pracuji v podniku, si nevzpomínám, že by byla takhle rozsáhlá ledová kalamita na trolejích. Před šesti nebo sedmi lety se stala podobná věc, ale trvalo to jen jeden den a druhý den to bylo v pořádku. Můj předchůdce Ivan Nedělka vzpomínal na podobnou kalamitu, která trvala tři nebo čtyři dny v roce 1972. Ani technicky se nedá přijít na účinnou metodu, jak se dá ledovým kalamitám předcházet. Doufáme, že se to čtyři nebo pět let opakovat nebude.

Jan Seitl
- Narozen 1973
- Vystudoval Dopravní fakultu Univerzity Pardubice
- Od roku 1993 pracuje v Dopravním podniku města Brna
- Zastává funkci vedoucího dopravního odboru
- Pracovat v dopravě bylo jeho snem od dětství
- Svobodný, bezdětný

VĚRA SYCHROVÁ

Autor: Redakce

5.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies