Zatmění Slunce sledovali brněnští vědci v Indonésii

Brno /FOTOGALERIE,VIDEO/ – Šedesát hodin letu a přes pětačtyřicet tisíc kilometrů cestovala výprava z Vysokého učení technického v Brně kvůli fotce zatmění Slunce. První snímky zachycující ionty v těsné blízkosti sluneční koróny zveřejnili ve středu. „Máme snímek takzvané bílé koróny, která ukazuje rozložení volných elektronů. Čekáme na data od kolegů z Ameriky. Snad se podařilo získat podklady i pro čáry ionizovaného železa," vysvětlil vedoucí výpravy Miloslav Druckmüller.

30.3.2016

Obraz sluneční koróny. Snímek vědce Miloslava Druckmüllera.Foto: Miloslav Druckmüller

Odborníci z Ústavu matematiky na Vysokém učení technickém pořídili fotografie 9. března na souostroví Maluku v Indonésii. Jejich snímky zachycují zatmění kvalitněji než vesmírné sondy. Simulují pohled lidským okem. Techniku vědcům zapůjčila Havajská univerzita. Výsledný snímek vznikl díky matematickému softwaru, který vymyslel Druckmüller. „Je nutné pořídit mnoho fotek s různým časem expozice. Snímky pak musíme s obrovskou přesností sesadit dohromady. V tom nám pomáhá matematický software," objasnil.

Týmy vědců se v Indonésii rozmístily na osm různých stanovišť. „Složit aparaturu s kamerami a fotoaparáty trvá několik dní. Zatímco úplné zatmění jen něco málo přes tři minuty. Počasí bylo špatné a do posledního okamžiku jsme netušili, jestli nebude zataženo," doplnila účastnice výpravy Jana Hoderová.

Fotografování zatmění závisí na počasí. Například skupina Pavla Štarhy byla neúspěšná. „Byli jsme nejpočetnější skupina v místě s největší pravděpodobností pro pořízení snímků. Při zatmění bylo oblačno a o patnáct minut později se vyjasnilo a bylo slunečno až do večera," popsal Štarha.

Vědci mají zatím fotografie z jediného stanoviště. Na snímky pořízené Američany čekají.

Loni výslednou fotografii brněnských vědců uveřejnil jako snímek dne americký ústav pro kosmonautiku NASA. Předešlé snímky se objevili například ve vědeckých časopisech Science a Nature.

Autor: Dominika Vágnerová

30.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
Restaurace Koishi se svými rybími specialitami ovládla kategorii nejlepší brněnské restaurace. Ilustrační foto.

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Fotbalista Tomáš Pilík ještě v dresu Příbrami.

Pilík není Zavadil, ale má jiné přednosti. Zrychlí hru a zvýší útočný tah

International oslaví výročí. Peníze za jeden z pokojů věnuje nemocným dětem

Brno – Patří mezi tři nejstarší hotely v Brně a po dobu svého fungování neměl ani jeden den zavřeno i navzdory četným rekonstrukcím. Hotel International, který je jednou z významných brněnských staveb, letos oslaví pětapadesát let od otevření.

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Blanensko – Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Brno – Osvěžení u nízkých fontán v parku před Janáčkovým divadlem se od soboty museli vzdát jeho návštěvníci. Brzy ráno se tam totiž dlažbou propadla dodávka spoluorganizátorů festivalu Uprostřed. „Po úklidu vjel řidič mezi vodotrysky a propadl se, jelikož je v jejich okolí nezpevněná dlažba," sdělila Kateřina Dobešová z radnice Brna-středu, která festival pořádá.

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Brno – Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Nejvyšší teplotu zaznamenali v brněnských Žabovřeskách, kde naměřili necelých třicet stupňů celsia.