Zatmění Slunce sledovali brněnští vědci v Indonésii

Brno /FOTOGALERIE,VIDEO/ – Šedesát hodin letu a přes pětačtyřicet tisíc kilometrů cestovala výprava z Vysokého učení technického v Brně kvůli fotce zatmění Slunce. První snímky zachycující ionty v těsné blízkosti sluneční koróny zveřejnili ve středu. „Máme snímek takzvané bílé koróny, která ukazuje rozložení volných elektronů. Čekáme na data od kolegů z Ameriky. Snad se podařilo získat podklady i pro čáry ionizovaného železa," vysvětlil vedoucí výpravy Miloslav Druckmüller.

30.3.2016

Obraz sluneční koróny. Snímek vědce Miloslava Druckmüllera.Foto: Miloslav Druckmüller

Odborníci z Ústavu matematiky na Vysokém učení technickém pořídili fotografie 9. března na souostroví Maluku v Indonésii. Jejich snímky zachycují zatmění kvalitněji než vesmírné sondy. Simulují pohled lidským okem. Techniku vědcům zapůjčila Havajská univerzita. Výsledný snímek vznikl díky matematickému softwaru, který vymyslel Druckmüller. „Je nutné pořídit mnoho fotek s různým časem expozice. Snímky pak musíme s obrovskou přesností sesadit dohromady. V tom nám pomáhá matematický software," objasnil.

Týmy vědců se v Indonésii rozmístily na osm různých stanovišť. „Složit aparaturu s kamerami a fotoaparáty trvá několik dní. Zatímco úplné zatmění jen něco málo přes tři minuty. Počasí bylo špatné a do posledního okamžiku jsme netušili, jestli nebude zataženo," doplnila účastnice výpravy Jana Hoderová.

Fotografování zatmění závisí na počasí. Například skupina Pavla Štarhy byla neúspěšná. „Byli jsme nejpočetnější skupina v místě s největší pravděpodobností pro pořízení snímků. Při zatmění bylo oblačno a o patnáct minut později se vyjasnilo a bylo slunečno až do večera," popsal Štarha.

Vědci mají zatím fotografie z jediného stanoviště. Na snímky pořízené Američany čekají.

Loni výslednou fotografii brněnských vědců uveřejnil jako snímek dne americký ústav pro kosmonautiku NASA. Předešlé snímky se objevili například ve vědeckých časopisech Science a Nature.

Autor: Dominika Vágnerová

30.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
AKTUALIZUJEME

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

22 31

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Soužení Zbrojovky: tým hraje bez mozku i druhé vlny

Brno – Odkud začít… Že je na tom fotbalová Zbrojovka kulantně řečeno zle, není třeba ani psát. Z úvodních tří kol vytěžila jediný bod, což znamená nejhorší start do sezony za posledních šest let. Stejně zahájili Brňané jen druholigový ročník 2011/2012, sezonu dřív odstartovali třemi prohrami a sestoupili. „Mám velkou starost. Brno jede do Olomouce, potom doma Sparta. Jestli se teď nezvedne, v dalších zápasech už to bude boj o záchranu,“ obává se kapitán mistrovské Zbrojovky z roku 1978 Rostislav Václavíček.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Volby: o přízeň voličů se v kraji popere 26 stran, víc než minule

Jižní Morava – Politické strany odevzdaly kandidátky pro podzimní parlamentní volby. V Jihomoravském kraji se o hlasy voličů utká šestadvacet stran, hnutí a politických uskupení. Je jich tak o sedm více než při posledních volbách.