Zatmění Slunce sledovali brněnští vědci v Indonésii

Brno /FOTOGALERIE,VIDEO/ – Šedesát hodin letu a přes pětačtyřicet tisíc kilometrů cestovala výprava z Vysokého učení technického v Brně kvůli fotce zatmění Slunce. První snímky zachycující ionty v těsné blízkosti sluneční koróny zveřejnili ve středu. „Máme snímek takzvané bílé koróny, která ukazuje rozložení volných elektronů. Čekáme na data od kolegů z Ameriky. Snad se podařilo získat podklady i pro čáry ionizovaného železa," vysvětlil vedoucí výpravy Miloslav Druckmüller.

30.3.2016

Obraz sluneční koróny. Snímek vědce Miloslava Druckmüllera.Foto: Miloslav Druckmüller

Odborníci z Ústavu matematiky na Vysokém učení technickém pořídili fotografie 9. března na souostroví Maluku v Indonésii. Jejich snímky zachycují zatmění kvalitněji než vesmírné sondy. Simulují pohled lidským okem. Techniku vědcům zapůjčila Havajská univerzita. Výsledný snímek vznikl díky matematickému softwaru, který vymyslel Druckmüller. „Je nutné pořídit mnoho fotek s různým časem expozice. Snímky pak musíme s obrovskou přesností sesadit dohromady. V tom nám pomáhá matematický software," objasnil.

Týmy vědců se v Indonésii rozmístily na osm různých stanovišť. „Složit aparaturu s kamerami a fotoaparáty trvá několik dní. Zatímco úplné zatmění jen něco málo přes tři minuty. Počasí bylo špatné a do posledního okamžiku jsme netušili, jestli nebude zataženo," doplnila účastnice výpravy Jana Hoderová.

Fotografování zatmění závisí na počasí. Například skupina Pavla Štarhy byla neúspěšná. „Byli jsme nejpočetnější skupina v místě s největší pravděpodobností pro pořízení snímků. Při zatmění bylo oblačno a o patnáct minut později se vyjasnilo a bylo slunečno až do večera," popsal Štarha.

Vědci mají zatím fotografie z jediného stanoviště. Na snímky pořízené Američany čekají.

Loni výslednou fotografii brněnských vědců uveřejnil jako snímek dne americký ústav pro kosmonautiku NASA. Předešlé snímky se objevili například ve vědeckých časopisech Science a Nature.

Autor: Dominika Vágnerová

30.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
Andrea Ungerová.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Zahájení plavební sezony na Brněnské přehradě 2017.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Hnojte popelem

Topíte dřevem? Nebo máte doma krb jen tak pro příjemný pocit? Kam dáváte popel? Pokud ho vyhazujete, připravujete se o jedno z nejlepších hnojiv světa.

Oslavy prvního máje? Místo rvaček proti pochodu zatančí

Brno – Místo rvačkami a křikem se letos brněnští antifašisté rozhodli oslavit první máj divadlem, hudbou a nebo tancem. Každoroční protestní akci, při které většinou došlo i na potyčky, iniciativa Brno blokuje nazvala Kdo si hraje, nehajluje. „Důležitější než zablokovat pochod neonacistů, je každodenní boj proti plíživé fašizaci společnosti. Proto jsme se rozhodli dát možnost kreativnímu vyjádření těch, kteří s extremismem bojují," vysvětlil mluvčí iniciativy Václav Pecl.

Začnou stavět dvoupatrovou halu u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici

Brno - Dvě tělocvičny a v patře nad nimi učebny vzniknou na místě současné tělocvičny u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici. „Práce na hale začnou v nejbližší době a dokončíme je v březnu příštího roku," uvedl v pondělí tamní místostarosta Filip Leder.

Z titulu Komety jsem měl plný facebook celý týden, usmívá se Kempný

České Budějovice, Brno /ROZHOVOR/ – Za čtyřicet dní odehrál jen čtyři utkání. Dvě v závěru základní části NHL, jedno v play-off a ve čtvrtek opět oblékl reprezentační dres. Obránce Michal Kempný má velkou chuť, v závěru letošní sezony v Chicagu Blackhawks příliš prostoru nedostal, teď se těší na mistrovství světa. „Po dlouhé době zase v nároďáku a před českým publikem, o to víc jsem rád, že jsme vyhráli," vrací se šestadvacetiletý bývalý bek Komety k výhře 3:2 nad Finy v Českých Budějovicích. V sobotu nastoupí proti Švédům.